نمایش عادل بزدوده در جشنواره عروسکی
نمایش عادل بزدوده در جشنواره عروسکی
عادل بزدوده کارگردان و عروسک‌ساز با اشاره به اجرای نمایش «آهای تو دیگه کی هستی» در جشنواره تئاتر عروسکی به منظور ادای دین به کامبیز صمیممی مفخم، بیژن نعمتی شریف و حمید حمزه سه پیشکسوت فقید این عرصه بر لزوم شناساندن پیشکسوتان تئاتر عروسکی به نسل جدید تاکید کرد.
 
تاريخ : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
عادل بزدوده کارگردان، نمایشنامه‌نویس، بازیگر، سازنده عروسک و عروسک‌گردان درباره جلسه ای که با مرضیه برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی داشته‌اند گفت: سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه برای آشنایی با اندیشه و تفکرات مرضیه برومند، به همراه تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر عروسکی جلسه ای در تئاتر شهر داشتیم. نمی خواهم برای تئاتر عروسکی چشم اندازی رویایی تصویر کنم اما به آینده خوش‌بین هستم.
وی ادامه داد: من آشنایی دیرینه ای با خانم برومند دارم و توانایی هایش را به خوبی می شناسم. برومند در این جلسه با شناختی دقیق برنامه هایش را مطرح کرد و من هم مثل یک عضو ساده نمایش عروسکی در این جلسه حضور یافتم. طبق روال سالیان قبل قرار است نمایشی را برای حضور در جشنواره ارائه دهم.
این کارگردان تئاتر عروسکی متذکر شد: معتقدم وقتی بزرگوارانی مثل خانم برومند دبیر جشنواره می شوند باید به شدت به آنها کمک کرد. برومند با این فضا آشناست اما در کارش با چالش های بروکراتیکی روبرو می شود که هنرمندان باید او را یاری کنند. من هم جزو سربازان کوچکی هستم که هم در خدمت جشنواره خواهم بود و هم به عنوان یک شرکت‌کننده در این رویداد هنری حضور خواهم یافت.
بزدوده یادآور شد: معتقدم در تئاتر باید همه نگاه‌ها یکسان باشد بنابراین این را نمی پذیرم که مثلا چون من بزرگتر و پیشکسوت تئاتر عروسکی هستم باید فضای بیشتری به من داده شود. همه ما یک خانواده هستیم و باید هوای هم را داشته باشیم. من نیز تا آنجا که در توانم است به دیگر گروه‌های عروسکی کمک خواهم کرد. اعلام می کنم اگر گروه های نمایشی همفکری خواستند و هر جا که به فکر و اندیشه من نیاز داشتند من در خدمتشان خواهم بود.
این عروسک‌ساز و مدرس درباره نمایشی که قرار است برای شرکت در جشنواره تئاتر عروسکی ارائه دهد، گفت: نمایش «آهای تو دیگه کی هستی» را بیش از ۲۰ سال قبل نوشته و روی صحنه برده بودم که امسال نیز می خواهم آن را در جشنواره شرکت دهم. هدفم از اجرای مجدد این نمایش گرامیداشت سه عزیزی است که از تاثیرگذارترین هنرمندان عرصه تئاتر عروسکی بودند.
وی در پایان عنوان کرد: این نمایش ادای دینی خواهد بود به زنده‌یاد کامبیز صمیمی مفخم، بیژن نعمتی شریف و حمید حمزه که هر سه نقش اساسی در تولید این اثر نمایشی داشتند. این سه هنرمند تمام زندگی شان را صرف خدمت به کودکان و نوجوانان کردند. به لحاظ روحی و روانی به این ادای دین نیاز دارم و اگر قرار است این آخرین کارم باشد می خواهم شرایطی فراهم شود تا بتوانم این هنرمندان را به نسل تازه ای که وارد دنیای عروسکی می شوند و از گذشته خود اطلاعی ندارند، بشناسانم. نسل جدید باید فوندانسیون نمایش عروسکی در ایران را بشناسد.
داستان نمایش «آهای تو دیگه کی هستی» درباره غازی است که از شکل و شمایل خودش متنفر است و سعی می کند از پرندگان دیگر قسمتی از بدنش را قرض بگیرد و در نهایت تبدیل به حیوانی می شود که از طبیعت خود دور شده و ...
عادل بزدوده تاکنون علاوه بر کارگردانی تئاتر عروسکی، به عنوان طراح صحنه، نمایشنامه نویس، بازیگر، طراح و سازنده عروسک و عروسک‌گردان نیز فعالیت داشته است.
کد خبر: 70720
Share/Save/Bookmark