برخی سینمای ارزشی را دست آویز خودشان می‌کنند
مهرداد اسکویی در گفتگو با هنرنیوز؛
برخی سینمای ارزشی را دست آویز خودشان می‌کنند
مهرداد اسکویی گفت: شاهد بودیم که فیلم سازان جوان با اعتقاد و دغدغه‌مند شناسایی شده اند اما آموزش‌های اصولی و کلی درستی به آن ها داده نشده است از طرفی عکس آن هم وجود دارد فیلم سازان کاربلدی که دغدعه این عرصه را ندارند و فقط برای ورود به بدنه سینمای حرفه ای از آن استفاده می کنند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۷
مهرداد اسکویی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در اتباط با روند کارگردان هایی که وارد فیلمسازی در ارتباط با عنوانیی همچون سینمای دینی می‌شوند گفت: متاسفانه دیده‌ایم برخی برای اینکه به بدنه سینما راهی پیدا کنند دین و مفاهیم ارزشی را دست آویز هدف خود قرار می‌دهند بدون اینکه نسبت به آن موضوع دارای دغدغه شخصی باشند. شاهد بودیم که فیلم سازان جوان با اعتقاد و دغدغه‌مند شناسایی شده اند اما آموزش‌های اصولی و کلی درستی به آن ها داده نشده است از طرفی عکس آن هم وجود دارد فیلم سازان کاربلدی که دغدعه این عرصه را ندارند و فقط برای ورود به بدنه سینمای حرفه ای از آن استفاده می کنند.

وی درباره اینکه به نظرتان در کدام بخش از سینمای دینی تا به امروز کم کاری صورت گرفته است گفت: اینکه در سینما و رسانه‌های تصویری در کدام بخش از دین کم کاری شده است باید مسئولین پاسخ گو باشند البته که باید در این زمینه تحقیق و پژوهش صورت بگیرد و بر اساس مطالعات دقیق نظر داد. هر روایت گر سینمایی که می‌تواند وارد این عرصه شود و فیلم بسازد خودش باید به لحاظ درونی دغدغه این موضوع را داشته باشد تا آن را به تصویر بکشد داشتن دغدغه درونی اثر را از بی‌روح بودن نجات می‌دهد. زبان سینمایی در آن صورت می‌تواند دارای شخصیت بشود. به طور مثال رضا میر کرمی جزو کارگردان‌هایی است که به نوعی دیگر در مورد دغدغه‌های درونی خود حرف می‌زند او غالباً به موضوعاتی که در نظر دارد در لایه‌های زیرین فیلم اشاره‌هایی می‌کند در عرصه فیلم سازی میزان تاثیر گذاری جدا از تسلط بر ابزار‌های سینمایی که به فیلم کیفیت می دهد به درونیات فیلم ساز و نوع نگاهش به موضوعی که در مورد آن فیلم میسازد بستگی دارد.

اسکویی با اشاره به اینکه دین یک اتفاق فطری در انسان است گفت: دین یک اتفاق عمیق فطری است و مسئله‌ای کاملاً درونی برای هر انسانی است و هر فردی به نوعی به این نیاز رسیدگی می‌کند. فیلم ساز هم با توجه به تسلطی که بر ابزار سینمایی دارد با این شیوه به دغدغه‌اش پاسخ می‌دهد. یکی از نکاتی که فیلم دینی را قدرتمند جلوه می‌دهد این است که علاوه بر تخصص و آگاهی در زمینه مسائل دینی فیلمساز باید صاحب مولفه‌های فیلم سازی خود نیز باشد. برخی از فیلم سازان مانند مجید مجیدی امضاءشان در فیلمی که می‌سازند جاری است و مخاطب با دیدن این فیلم‌ها به راحتی می‌تواند کارگردان اثر را حدس بزند. افرادی از این دست بسیارر مهم هستند چرا که توانسته اندمفاهیم عرفانی، معنوی و دینی را با زبان سینما بیان کنند.

این هنرمند در ادامه افزود: ما دسته بندی در سینمایمان به راه انداختیم تحت عنوان فیلمساز دینی و غیر دینی که خیلی با این ادبیات موافق نیستم. فکر می‌کنم بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران فیلم‌هایی عمیق انسانی و معنوی و تاثیر گذار هستند. اگر دقت داشته باشیم می‌بینیم که سیل عظیمی از فیلم‌‌هایمان صدای افرادی در جامعه است که فریادشان شنیده نمی‌شود و این نوع فیلم‌ها پیام رسان خوبی برای کسانی است که باید این درد‌ها و افراد را ببینند و بشناسند تا بهترین و مهمتری تصمیم را برای بهبود در این راستا بگیرند. اینکه انسان‌ها به کمک هم برسند یک مفهوم دینی است که در بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران دیده می‌شود.

اسکویی در پاسخ به این پرسش که شخصاً چه تعریفی از سینمای دینی دارید گفت: شخصاً از فیلم دینی تعریفی ندارم و نمی‌دهم من تعریف‌ها را می‌شنوم و به آن‌ها فکر می‌کنم که چقدر درست هستند و یا چقدر با ذهنیت من تفاوت دارند. البته که به عنوان یک کارگردان در سینمای ایران در ارتباط با این موضوع تعاریف و معیار‌هایی برای خود قائل هستم که تلاش می‌کنم آن را روز به روز ارتقاء دهم. برخی از تعاریف فضای کارمان را محدود می‌کند و دیگر نمی‌توانیم به اتفاقات مهم درباره یک موضوع خاص از زاویه‌های مختلف نگاه کرد.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 79640
Share/Save/Bookmark