صنایع دستی می تواند در گسترش صلح نقش تعیین کننده ای را ایفا کند
معاون صنایع دستی کشور در همایش صنایع دستی، صلح و خلاقیت عنوان کرد:
صنایع دستی می تواند در گسترش صلح نقش تعیین کننده ای را ایفا کند
معاون صنایع دستی کشور گفت: شاید در نگاه نخست این پرسش پیش بیاید که صلح چه ربطی به صنایع دستی دارد و چرا صنایع دستی با مشکلات عدیده ای که دارد به موضوع صلح می پردازد اما برخی مسائل چنان مهم هستند که اگر به خطر بیفتد همه چیز و همه بخشها تهدید می شوند چه صنایع دستی باشد و چه بخشهای دیگر و امروز جامعه بشری در چنین وضعیتی قرار گرفته است. زیرا صلح به خطر افتاده است و به همراه صلح، تمام دستاوردهای تمدنی و فرهنگی تهدید می شود.
 
تاريخ : پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۹
به گزارش هنرنیوز؛بهمن نامور مطلق امروز در نشست هم اندیشی صنایع دستی، صلح و خلاقیت که در تبریز با حضور غدا هیجاوی، رئیس منطقه آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی و سایر اعضا برگزار شد، اظهار داشت: شاید در نگاه نخست این پرسش پیش بیاید که صلح چه ربطی به صنایع دستی دارد و چرا صنایع دستی با مشکلات عدیده ای که دارد به موضوع صلح می پردازد اما برخی مسائل چنان مهم هستند که اگر به خطر بیفتد همه چیز و همه بخشها تهدید می شوند چه صنایع دستی باشد و چه بخشهای دیگر و امروز جامعه بشری در چنین وضعیتی قرار گرفته است. زیرا صلح به خطر افتاده است و به همراه صلح، تمام دستاوردهای تمدنی و فرهنگی تهدید می شود.

معاون صنایع دستی کشور افزود: به همین دلیل جهان بیش از هر دوره ای نیاز به آرامش و صلح دارد در دوره ای که هر روز جنگ و درگیری می تواند خسارات بیشتری به انسان و زمین وارد کند صلح یک ضرورت فراگیر و حیاتی است. وضعیت امروزی بشر بحرانی است و تکنولوژی بر فرهنگ پیشی گرفته است، قدرت بر اخلاق، اقتصاد بر انسانیت، آینده بشریت به طور جدی به مخاطره افتاده است.

وی ادامه داد: تمدنها پیش از اینکه آمادگی آن را داشته باشند به هم نزدیک شده اند و در دهکده جهانی در کنار مرزها بلکه در درون مرزهای هم قرار گرفته اند. رشد سریع ارتباطات و حمل و نقل موجب شد تا این تمدنها در مواجهه با هم قرار بگیرند بدون اینکه آمادگی چنین مواجهه ای را داشته باشند.

بزرگترین خلاقیت انسان معاصر می تواند صلح باشد

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه انسان معاصر و انسان فردا باید کاری بنیادین در این زمینه انجام دهند گفت: بزرگترین خلاقیت انسان معاصر
هنرمندان فرش تبریز طرح فرشی را آماده کنند که در همایش جهانی صنایع دستی در اصفهان ۳۰۰ نفر میهمان این اجلاس گره صلح بر آن بزنند.
می تواند صلح باشد. بنابر این لازم است از خلاقیت خویش برای توسعه و تضمین صلح استفاده کند. خلاقیت یعنی توانایی حل مشکل و امروز هیچ مشکلی به بزرگی جنگ و ویرانی ، تخریب و کشتار وجود ندارد به ویژه خاورمیانه در آتش می سوزد و این آتش می تواند به همه دنیا سرایت کند تروریسم جای امنی بر روی زمین نگذاشته است.

نامور مطلق ادامه داد: دو راه پیش روی انسان امروز و فردا وجود ندارد ، جنگ یا گفتگو، بی تفاوت و بی طرف نمی توان ماند. نظریه چالش تمدنها و نظریه گفتگوی تمدنها . نظریه چالش تمدنها خلاقیت را در اختیار جنگ قرار می دهد و نظریه گفتگوی تمدنها خلاقیت را به خدمت صلح می گذارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از حوزه ها به طور بنیادین با صلح مرتبط می شوند، گفت: گردشگری صنعتی جنگ گریز و صلح آمیز است و هر کجا جنگ است گردشگری تعطیل می شود هر جایی که تروریسم وارد می شود گردشگر خارج می شود هر کجا صنایع نظامی و جنگی اصل می شود جایی برای رشد صنایع دستی و هنرهای معنوی نمی گذارد بنابراین صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی اساسا صلح آمیز هستند و می توانند در گسترش صلح نقش تعیین کننده ای را ایفا کنند. زیرا آنها گفتگو و ارتباط میان انسانها را ترویج می کنند. دیدن و گفتگو کردن بهترین داروهای بیماری جدایی و جنگ است.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: برای مقابله با فرهنگ جنگ و ویرانی باید فرهنگ گفتگو را ترویج کرد لازم است گره ها و پیوندها را به سطح مردم کشاند و گفتگوها را به عرصه عمومی گسترش داد. گردشگری با هم گویی با صنایع دستی با هم آفرینی موجب نزدیکی فرهنگ ها می شود.

وی افزود: صنایع دستی ایران طرح جامعی را برای هم آفرینی و هم خلقی دارد. طرحی که بر اساس آن گردشگران بتوانند با هنرمندان صنایع دستی خلق مشترک انجام دهند. در تهیه یک ظرف سفالی، یک گلیم عشایری، یک قلمزنی یا قلمکاری و یا یک قطعه فرش، خلق مشترک موجب پیوند عمیق انسانها می شود. خلق اثری مشترک موجب شکل گیری محبت می شود.

نامور مطلق اظهار داشت: در همین خصوص روستاها و کارگاه های هدف صنایع دستی برای هم آفرینی در حال راه اندازی است. هنرمندان فرش تبریز می توانند طرح فرشی را آماده کنند که در همایش صنایع دستی اصفهان ارائه شود و همه ۳۰۰ نفر میهمان این اجلاس بزرگ گره صلح بر آن بزنند و سپس به موزه فرش تبریز هدیه شود.
کد خبر: 91150
Share/Save/Bookmark