برازش: توسعه کیفیت صنعت چاپ باید همپای توسعه دیگر صنایع بزرگ باشد
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ؛
برازش: توسعه کیفیت صنعت چاپ باید همپای توسعه دیگر صنایع بزرگ باشد
نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ صبح امروز با حضور محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسن فکری دبیر علمی بخش مسابقات علمی پژوهشی جشنواره، محمدحسین رحیمی یگانه دبیر مسابقات آثار چاپی جشنواره صنعت چاپ ایران، در سالن فرهنگی هنری برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۵

در ابتدای این مراسم از پوستر چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران در مسابقات آثار و پژوهش‌های چاپی برتر رونمایی شد. 

مهدی جعفری مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی درباره پوستر چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران توضیح داد: این پوستر توسط «امیر شهرابی» طراحی شده است و در طراحی این پوستر از طرح مهر برای مسابقات علمی آثار چاپی استفاده شده است به دلیل اینکه مهر قدیمی ترین ابزار چاپ بوده است که در این دوره از جشنواره هم مهر نشانی از اعتباربخشی به جشنواره ملی صنعت چاپ ایران محسوب می شود. 

در آغاز این نشست برازش با اشاره به جایگاه و اهمیت چاپ در کشور گفت: صنعت چاپ در چند دهه اخیر تولات زیادی را پشت سر گذاشته و اینک بخش های متنوعی را منقسم است؛ در دهه‌های قبل بیشتر چاپ به صورت افست بود ولی امروزه با تحولات اخیر صنعت چاپ و بسته بندی تغییر و تحولات اساسی داشته است. 

وی با بیان این مطلب افزود: چاپ در کشور ما ابعاد مختلفی دارد؛ از چاپ‌های هویتی و امنیتی اعم از هولوگرام، کارت‌های بانکی و بانک ملی گرفته تا بسته بندی یک بسته دستمال کاغذی بسته بندی و چاپ را می بینیم که آن هم نشان از تأثیر صنعت چاپ در زندگی مردم دارد و این صنعت باید پا به پای دیگر ابعاد زندگی مردم توسعه پیدا کند. 

برازش با تاکید بر اینکه صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور هم باید از رشد خوبی برخودار باشد تصریح کرد: به منظور حمایت‌های مختلف از صنعت چاپ اعم از تجلیل از کسانی که کارهای با کیفیت بالا تولید کرده‌اند را در الویت قرار دادیم، همچنین تلاش بر این است که دانشجویان و اساتیدی که به تولید مقاله، کتاب و پایان‌نامه در حوزه صنعت چاپ می‌پردازند را شناسایی و معرفی کنیم تا زیربنای علمی صنعت چاپ هم ارتقا پیدا کند. 

وی در خصوص زمان برگزاری مراسم گفت: آیین پایانی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران ۶ اسفندماه در تالار وحدت برگزار می شود. 

در ادامه رحیمی یگانه دبیر مسابقات آثار چاپی جشنواره صنعت چاپ بیان داشت: شناسایی تولیدکنندگان داخلی آثار چاپی برتر کشور به منظور معرفی به مصرف‌کنندگان اینگونه محصولات در داخل و همچنین کشورهای همجوار منطقه از مهمترین اهداف این دوره از جشنواره است. 

وی درباره تشکیل دبیرخانه دائمی برای این دوره از جشنواره تصریح کرد: تشکیل این دبیرخانه با هدف گردآوری و تجمیع اطلاعات و فرآیند مربوط به اجرا، مسابقات جشنواره و نتایج حاصله از دوره‌های گذشته بود؛ همچنین از کارهایی که در این دوره از مسابقات صورت گرفت، تدوین آئین‌نامه برگزاری مسابقات آثار چاپی بود به همین منظور از برگزارکنندگان و برگزیدگان پنج دوره قبلی جهت حضور در جلسات این مسابقات دعوت شد تا با نظرات بیشتر و بهتری تصمیمات اتخاذ شود. 

رحیمی یگانه بخش های اصلی این دوره از جشنواره را چهار گروه بر شمرد و گفت: مسابقات اصلی در چهار رشته اعم از محصولات چاپ و بسته‌بندی، چاپ تجاری، چاپ نشر و چاپ امنیتی در حال برگزاری است، همچنین در سال‌های گذشته فرآیند چاپ مورد توجه نبود که امسال در همه حوزه‌ها به انتخاب اثر پرداختیم. 

وی با معرفی سایت اینترنتی و پورتال ثبت نام این دوره از جشنواره اظهار داشت: این دبیرخانه اقدام به طراحی پورتال ثبت نام اینترنتی جهت دریافت اطلاعات مربوطه به آثار، چالش‌های تولید اثر و مشخصات خالق اثر از طریق درگاه www.printawards.ir کرده است. 

رحیمی یگانه با ارائه آمار آثار ارسالی به دبیرخانه تصریح کرد: به این دوره از مسابقات آثار چاپی حدود ۲۶۰ اثر رسیده است که ۱۶۵ اثر به بخش «چاپ»، ۲۶ اثر به «پیش از چاپ» و ۷۴ اثر به «چاپ تکمیلی» اختصاص دارد، همچنین در حوزه چاپ و بسته‌بندی ۱۲۱ اثر، در حوزه چاپ نشر ۸۶ اثر، در حوزه چاپ تبلیغات ۵۵ اثر، در حوزه چاپ امنیتی ۳ اثر، در بخش اُفست ۱۷۰ اثر، در حوزه فلکسو ۵۷ اثر، در بخش دیجیتال ۲۵ اثر، گراور ۱۰ و پلاستیکی ۳ اثر از آمار فوق معرفی و مورد داوری قرار گرفتند. 

محمدحسن فکری در ادامه این نشست درباره بخش نوین اضافه شده به جشنواره چهاردهم گفت: امسال بخش علمی پژوهشی هم به جشنواره اضافه شد ولی متاسفانه در بخش علمی پژوهشی خیلی غنی نیستیم و دلیل آن این است که عمر مطالعات آکادمیک در این حوزه خیلی جوان است. 

وی در خاتمه درباره تعدا آثار رسیده به دبیرخانه در این حوزه گفت: مهلت ارسال اثر به بخش مسابقات علمی و پژوهشی صنعت چاپ تا آذر امسال بود به همین منظور ۱۶ جلد کتاب، ۶ مقاله و ۶ پایان‌نامه به این دوره از مسابقات رسیده است.

کد خبر: 78551
Share/Save/Bookmark