مرتضی احمدی درگذشت
در آخرین روز پاییز بارانی ۹۳؛
مرتضی احمدی درگذشت
مرتضی احمدی - هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو - درگذشت.
 
تاريخ : يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
 

به گزارش هنرنیوز، این هنرمند پیشکسوت یک ساعت پیش در صبح ۳۰ آذرماه در ۹۰ سالگی در منزلش درگذشت تا تهران را با تمام خاطراتش تنها بگذارد.

مرتضی احمدی متولد ۱۳۰۳ از بازیگران سینما و تلویزیون و گوینده رادیو و خواننده ایرانی است. از ماندگارترین آثار احمدی می‌توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه «پینوکیو» اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» صداپیشگی کرده است. 

احمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران آمد، تا برنامه‌های کمدی اجرا کند. در دوره‌های مختلفی در رادیو کار کرد و به سبک‌های مختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول یک سریال را بازی کرد و در نظرخواهی‌از مردم در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان محبوب‌ترین هنرپیشهٔ رادیو انتخاب شد.

وی در ۱۳۲۶سال  گویندهٔ فیلم‌های خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت. ولی پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تک‌مضراب از سر گرفت. از سریال‌های تلویزیونی  که او بازی کرده است می‌توان به سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق ، آئینه، زیر بازارچه ،آرایشگاه زیبا، کت‌و‌شلوار خواستگاری، دانی‌و‌من و... اشاره کرد.

به گزارش هنرنیوز، در فروردین ۱۳۴۹ نیز احمدی به دعوت علی حاتمی ترانهٔ عنوان‌بندی فیلم حسن کچل را، ضربی‌خوانی کرد (که به نام روحوضی نیز شناخته می‌شود). پیش از این در همین سبک در  سال ۱۳۲۸ پنج صفحهٔ موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد. همچنین مرتضی احمدی بیش از چهارصد ترانهٔ ضربی و صد و پنجاه ترانهٔ فکاهی خوانده است. 

احمدی در سال ۱۳۳۲ برای اولین بار در سینما بازی کرد، اتوبوس (یدالله صمدی)، گراند سینما (حسن هدایت)، کلاه‌قرمزی و پسرخاله (ایرج طهماسب)، ستاره‌ها ۳: ستاره بود( فریدون جیرانی) از جمله ۴۵ فیلمی هستند که او در آن ایفای نقش کرده است. 

وی در انیمیشن «شکرستان» هم صداپیشگی کرده است. 

کهنه‌های همیشه نو (ترانه‌های تخت حوضی)، من و زندگی (خاطرات مرتضی احمدی)، پرسه در احوالات ترون و ترونیا، فرهنگ بر و بچه‌های ترون(کلمه‌های ویژه، واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب المثل‌های تهرانی) از اثار مکتوب این هنرمند فقید است. 

روحش شاد و یادش گرامی باد
کد خبر: 77651
Share/Save/Bookmark