شما دنبال مقصر می‌گردید؛ در شهرداری هم همه جور آدمی پیدا می‌شود
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به وضعیت خانه اتحادیه:
شما دنبال مقصر می‌گردید؛ در شهرداری هم همه جور آدمی پیدا می‌شود
رییس شورای شهر تهران گفت: در خانه اتحادیه تخلف شده است، اگر تخلف نشده بود که کار متوقف نمی‌شد. اما یادتان باشد در عدم اقدام دستگاه اصلی ( سازمان میراث فرهنگی) است که شورای شهر تهران وارد عمل شده است.
 
تاريخ : شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
احمد مسجد جامعی در ادامه تهران‌گردی این هفته در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی بر وضعیت خانه اتحادیه گفت: لاله‌زار شامل مجموعه باغ‌های تهران بود. حتا پزشک ناصرالدین شاه همان زمان وقتی می‌خواستند لاله‌زار را به «شانزالیزه ایران» تبدیل کنند هشدار می‌دهد که این منطقه در لطافت هوای تهران نقش ویژه‌ای دارد و بهتر است این باغ حفظ شود و اکنون از باغ لاله‌زار که نسبتی هم با علایق تهرانی‌ها دارد، دیگر چیزی باقی نمانده است.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به این که خانه اتحادیه خاطره‌ای هم در هنر و سینمای ایران دارد، افزود: این خانه می‌توانست به یکی از باغ‌های لاله‌زار هم تبدیل شود، بویژه در منطقه‌ای که ما به شدت فقر فضای سبز داریم.از این جهت یک سند در شورای شهر تهران تصویب شد. همچنین سند دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی، هنری هم تصویب شد و این نشان می‌دهد که شورای شهر تهران مثل سایر مردم دغدغه، تاریخ و فضای سبز و... را دارد .

وی اضافه کرد: در اثنای طی شدن مراحل اجرایی شدن این سند،خبری مبنی بر تخریب بخشی از خانه اتحادیه منتشر شد که پس از پیگیری شورای شهر تهران، گزارش احمد حکیمی‌پور - رییس کمیته‌ی میراث فرهنگی و بافت‌های فرسوده‌ی تهران نشان می‌دهد که تخریب زیادی صورت نگرفته است و شهردار هم متعهد شده و عملیات در بنای مجاور را متوقف کرده است.

او تأکید کرد: امیدواریم مجموعه اقدامات ما منجر به حفظ خانه اتحادیه شود. مشکلی هم که کمسیون میراث فرهنگی شورا شهر بدان اشاره کرده این است که به دلیل ازدیاد ورثه نماینده قانونی مشخص نیست اما خوشبختانه طبق قانون، شهرداری می‌تواند بنا را تملک کند و سپس پول را در حسابی مشترک نزد مراجع قضایی بگذارد تا هر کس بر اساس سهم خود از آن برداشت کند.


رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش هنرنیوز که چرا شهرداری منطقه‌ی ۱۲ برای انجام هر عملیاتی در پلاک‌های بالاتر یا پایین‌تر این خانه از اداره‌ی میراث فرهنگی می‌گیرد، اما اکنون به گفته‌ی مسئولان میراث فرهنگی تهران شهرداری از اداره‌ی میراث فرهنگی برای این اقدام، آن‌ هم در بنایی که چسبیده به خانه‌ی اتحادیه است، استعلامی نگرفته است؟ گفت: شما در نهایت می‌خواهید بگویید که باید از شهرداری شکایت کرد، اما من می‌خواهم بگویم در این سوی مسأله هم ما با تعدد مالک رو به رو هستیم خانه اتحادیه ۳۰ سهم و ۳۰۰ ورثه دارد. حالا اگر ظرف دو هفته نماینده قانونی خاندان اتحادیه مشخص نشد، تکلیف چیست؟ چرا میراث فرهنگی اینجا ورود پیدا نمی‌کند.

در این هنگام خبرنگار هنرنیوز با اشاره به این که هنگام تخریب در محل حضور داشته و عکاسی کرده است، توضیح داد که قصد مالک فقط نخاله‌برداری در فضای داخلی حیاط خانه نبوده و گرنه لودر در آنجا حضور نداشت؟ از طرفی روز بعد شاهد آن هستیم که علی رغم اطلاع‌رسانی به موقع کل اصطبل و حمام تخریب شده است. زمانی که لودر در چنین فضایی کار می‌کند، هدف تخریب است و قدر مسلم است که شهرداری با توجه به حساسیت‌های موجود روی خانه دایی جان ناپلئون نباید اجازه هیچ عملیاتی حتی خاکبرداری را در حریم درجه‌ی یک خانه‌ی اتحادیه می‌داد ولو این که مالک بخشی از خانه اتحادیه( اصطبل و حمام ) را خریداری کرده باشد، چرا که به هر حال این قسمت از ملک بخشی از یک بنای تاریخی است که به راحتی با لودر تخریب شد.

مسجد جامعی در پاسخ اظهار کرد: در شهرداری هم همه جور آدمی پیدا می‌شود که شاید منفعتشان در تخریب باشد اما شهرداری مجموعه ای از آدمهاست. این فرق می‌کند با این که بگوییم شهرداری می‌خواهد خانه اتحادیه تخریب شود. چرا در مورد اتفاقی که اینجا افتاده میراث فرهنگی پاسخگو نیست. صورت مسأله روشن است. شما دنبال یک مقصر می‌گردید مثلاً شهرداری اما اتفاقی افتاده است، رسانه گزارش داده و آقای حکیم‌پور هم پیگیری کرده‌ است و جلسه‌ای با حضور برخی مالکان اتحادیه برگزار کرده و شهرداری هم ادامه کار را متوقف کرده است.

وی در نهایت گفت: در خانه اتحادیه تخلف شده است، اگر تخلف نشده بود که کار متوقف نمی‌شد. اما یادتان باشد در عدم اقدام دستگاه اصلی ( سازمان میراث فرهنگی) است که شورای شهر تهران وارد عمل شده است.
کد خبر: 73691
Share/Save/Bookmark