بیک زاده: کیفیت اجلاس فوق العاده بود / علاقه مندم دوباره به عرصه تهیه کنندگی برگردم
گزارش هنرنیوز از نشست خبری اجلاس جهانی شعر همسرایی؛
بیک زاده: کیفیت اجلاس فوق العاده بود / علاقه مندم دوباره به عرصه تهیه کنندگی برگردم
دبیر اجلاس جهانی شعر همسرایی خبر داد بزودی اشعار سروده شده در این اجلاس به صورت کتاب به چاپ خواهد رسید تا در فرصت مناسب در کتاب گینس ثبت شود
 
تاريخ : سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبری اجلاس جهانی شعر همسرایی با حضور دکتر محمد بیک زاده دبیر این اجلاس و سید عباس مجابی مدیر عامل موسسه مشاوره نور گستر گلها، بانی این اجلاس برگزار گردید.

در ابتدای این نشست سید عباس مجابی با اشاره به این اجلاس که در تاریخ چهارم شهریو ماه و همزمان با ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در فرهنگسرای بهمن با مضمون سوگند نامه و مناجات نامه برگزار شده بود گفت: متاسفانه تاکنون هر خبری که از انقلاب اسلامی به جهانیان مخابره شده همچون پیروزی انقلاب اسلامی ، تسخیر لانه جاسوسی و هشت سال دفاع مقدس به گونه ای توسط غربی ها تحریف شده که همه این اخبار چهره ای خشن از ایران و ایرانی در نزد مردم جهان ترسیم کردند. حتی بحث انرژی هسته ای ما را به ساخت بمب اتم گره زدند تا ایرانی ها را مردمی خشن و تمایل به داشتن بمب اتم معرفی کنند! در حالی که به هیچ عنوان این ادعاها صحیح نبوده و نیست. لذا ما با برگزاری «اولین اجلاس جهانی شعر همسرایی» سعی کردیم حرکت نویی را در جهان ایجاد کنیم تا این فضا را بشکنیم. چون هنگامی که سخن از شعر و شاعری به میان می آید بی شک دیگر کسی نمی تواند به شاعر ، وصله خشونت بچسباند.
 



ادبیات مان را به رخ جهانیان کشیدیم


وی ادامه داد: ما با برگزاری اولین اجلاس جهانی شعر همسرایی ، رکوردی را در جهان ثبت کردیم که به هیچ عنوان وجود نداشته است. تاکنون در طول تاریخ سابقه نداشته است که قریب ۴۰۰ شاعر در یک اجلاسی دور هم جمع شوند و بیش از سه الی چهار هزار بیت شعر را که همه دارای یک وزن ، یک سبک و یک قافیه و ردیف باشد بسرایند. آیا این خلاقیت؛ بی نظیر نیست؟ آیا این کار در دنیا بدیع و نو نیست؟ هنگامی که این خبر به دنیا مخابره شود که ایرانی ها مبتکر و طراح این نوع ادبیات هستند. چه اتفاقی می افتد؟ اولین اتفاق این است که این خبر می تواند یک نوع « لطافت روحی» به دنیا تزریق کند . دوم اینکه ادبیات ما به رخ جهانیان کشیده می شود.

هیچ نهاد دولتی از ما حمایت نکرد

مدیر عامل موسسه مشاوره نور گستر گلها با بیان اینکه هیچ نهاد دولتی از این حرکت بدیع حمایت نکرد یاد آور شد: تمام هزینه های این اجلاس با بودجه کاملا شخصی تامین شد در حالی که باید دولتمردان ما به این رکورذی که در این اجلاس ثبت شد توجه بیشتری می داشتند. در این اجلاس ، اشعاری سروده شد که سازمان محیط زیست ، ۵ لوح تقدیر به شاعران برجسته این اجلاس اهدا کرد. آیا نباید این شعرا به کشور معرفی شوند؟ ما تاکنون در کجا توانستیم ۴۰۰ شاعر را دور هم جمع کنیم تا در یک موضوع شعر بسرایند؟ این کار برای اولین بار رخ داده است. آیا این خبر کمی است که فرهنگ و هنر از آن جا مانده است؟

در این اجلاس قریب به 4 هزار بیت سروده شد

این شاعر کشور گفت: ما در این اجلاس از شعرا دعوت کردیم در استمرار ابیاتی که من سرودم ، آنان هم اشعار خودشان را در دو بخش «سوگند نامه» و «مناجات نامه» بسرایند و این شد که با سروده شدن نزدیک به ۳ الی ۴ هزار بیت که همچنان هم بر روی سایت همسرایی ادامه دارد یک حماسه ادبی و فرهنگی در جهان خلق شد و خوشحالیم که ایرانی ها طلایه دار این حرکت با شکوه در دنیا هستند.

«بیک زاده» با ساخت سریال امام علی (ع) حماسه آفرید

وی با اشاره به دکتر محمد بیک زاده دبیر این اجلاس افزود: از آنجایی که برگزاری این اجلاس یک حماسه ادبی محسوب می شد و با توجه به اینکه قبلا آقای بیک زاده به عنوان تهیه کننده سریال امام علی(ع)؛ حماسه دیگری را در تاریخ سریال سازی در تلویزیون ایران رقم زده بودند. لذا من از ایشان تقاضا کردم که دبیری اجلاس را برعهده بگیرند و خوشبختانه این اجلاس در چهارم شهریورماه امسال و مصادف با میلاد با سعادت امام رضا (ع) در فرهنگسرای بهمن با جمع زیادی از شاعران که از سراسر کشور به این اجلاس دعوت شده بودند برگزار گردید.

شاهنامه دوباره زنده شد

سید عباس مجابی ادامه داد: آقای بیک زاده علاوه بر اینکه تهیه کننده متبحری هستند، شاعر توانمند و چیره دستی هم هستند لذا بعد از ابیاتی که در سوگند نامه سروده شد ، ایشان ابیات بعد از من را سرودند و اگر به این ابیات با دقت نگاه کنیم چنین به نظر می رسد که انگار شاهنامه دوباره زنده شده و یک بار دیگر شاهنامه در قالب سوگند نامه و مناجات نامه سروده شده است. آیا این موضوع خبر مهمی نیست؟

کسانی که یک زمان در مذهب افراط گر بودند امروز فیلمساز شدند! 

وی با اشاره به پیشینه محمد بیک زاده تاکید کرد: فردی مثل آقای بیک زاده که زمانی سریال امام علی(ع) را تهیه کنندگی می کرده است امروز خانه نشین شده است و در عوض آدم هایی که یک زمانی منشاء افراطی گری مذهبی بودند امروزه سردمدار آثار سینمایی شدند فقط به این جهت که می خواهند پول در بیاورند. در حالی که بسیاری از این آدمها قادر به پاسخ دادن به ساده ترین سوال های سینمایی نیستند.


به دنبال استعداد یابی در حوزه شعر و ادب هستیم

مجابی با بیان اینکه ما به دنبال استعداد یابی در حوزه شعر و ادب هستیم و با گلایه از بی مهری های تلویزیون نسبت به عرصه شعر گفت: در حالی که همزمان چندین شبکه تلویزیون ایران مبادرت به پخش سریال های کُره ای می کند اما هیچگاه این فرصت برای شعرا فراهم نمی شود که بتوانند شعرهای خودشان را و دغدغه های این حوزه را در تلویزیون مطرح کنند. آیا جوانی که طبع شعر دارد و به سرودن شعر علاقه مند است مکانی برای پرورش استعدادهای او در این مملکت وجود دارد؟

وی همچنین خبر داد این اشعار بزودی به صورت کتابی به چاپ خواهد رسید تا در فرصتی مناسب در کتاب گینس ثبت گردد.




کیفیت اجلاس فوق العاده و بی نظیر بود


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، محمد بیک زاده دبیر نخستین اجلاس جهانی شعر همسرایی نیز در این نشست با اشاره به کیفیت این اجلاس یاد آور شد: با توجه به اینکه این اولین اجلاس در این زمینه بود لذا من به جرات می توانم اعلام کنم که کیفیت اجلاس فوق العاده عالی بود و تا کنون کشور شاهد چنین اتفاقی نبوده است. بنابراین ما خودمان از این اجلاس و ابیاتی که سروده شد بسیار بهره مند شدیم.

محتوای شعر متعلق به شاعر است

این شاعر و ادیب برجسته کشور در مورد انتخاب شعرا برای حضور در این اجلاس تصریح کرد: ما در هیات داوران این اجلاس قائده ای را بنا گذاشتیم مبنی بر اینکه ما به محتوای اشعار کاری نداشته باشیم چرا که همواره محتوا متعلق به شاعر است. لذا فقط به رعایت وزن شعر و میزان تخیل در شعر و همچنین به مسائل فنی ابیات توجه داشتیم.

به گفته وی ۵ نفر از شعرای مطرح کشور که دارای تحصیلات دکترا و مدرس این حوزه محسوب می شوند داوری این اجلاس را برعهده داشتند.

محمد بیک زاده خبر داد به احتمال قوی این اجلاس به صورت سالانه برگزار خواهد شد؛ هر چند که گزینه برگزار شدن هر شش ماه یکبار هم همچنان روی میز است.

از یونسکو دعوت کردیم پای کار بیاید

سید عباس مجابی نیز با اشاره به دعوت یونسکو برای حضور در این اجلاس ادامه داد: من خودم از طریق دوستان از یونسکو دعوت کردم که پای کار بیاید چرا که این اجلاس یک کار ادبی است و این وظیفه یونسکو است که از چنین فعالیت هایی حمایت کند تا ما بتوانیم این همسرایی را در سطح دنیا مطرح کنیم به گونه ای که اگر هر کشوری تمایل به برگزاری این اجلاس را داشت، ایران بتواند متولی برگزاری آن باشد.

وی با بیان اینکه بنا نداریم تا این اجلاس همیشه در تهران برگزار شود تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد تا این اجلاس هر دفعه در یکی از شهرهای ایران برگزار شود تا ثابت کنیم شعر و شاعری فقط مختص به پایتخت نشین ها نیست.

در پی تاسیس «جمعیت شاعران آزاد ایران» هستیم

مدیر عامل موسسه مشاوره نور گستر گلها از « تاسیس جمعیت شاعران آزاد ایران» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این تشکل به هیچ گروه و حزبی وابسته نخواهد بود و تنها دغدغه ادبی خواهد داشت. اما از سوی دیگر ؛ در خارج از کشور بنا داریم خودمان را به عنوان متولی این اجلاس معرفی کنیم تا برگزاری چنین همسرایی به نام کشور ایران ثبت شود. همان طوری که کشورهای غربی همواره تلاش دارند متولی برگزاری بسیاری از مراسم ها باشند ما هم می بایست برگزاری چنین اجلاسی را به نام خودمان در جهان ثبت کنیم.

علاقه مند بازگشت دوباره به عرصه تهیه کنندگی هستم

محمد بیک زاده که علاوه بر چیره دستی در حوزه شعر و ادبیات یکی از تهیه کنندگان پیشکسوت تلویزیون محسوب می شود در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید «شما که ساخت سریال قوی و تاثیر گذاری مثل امام علی(ع) را در پرونده کاری خود دارید چه شد که به یکباره از عرصه تهیه کنندگی فاصله گرفتید؟ آیا هم اکنون قصد بازگشت دوباره به حوزه تهیه کنندگی را ندارید؟» که بیک زاده گفت: اگر چه من سالها  از حرفه تهیه کنندگی فاصله گرفتم اما همچنان عاشق این حرفه هستم و اگر فعالیتی در این زمینه ندارم اما قلبم با سینما و تلویزیون است و از این دوری در رنجم و اگر شرایط مهیا شود حتما علاقه مندم بازگشت دوباره ای به این حرفه داشته باشم.

وقتی آهن فروش تهیه کننده می شود ! جای امثال من «خانه نشینی» است

تهیه کننده سریال «کمند خاطرات» با اشاره به جایگاه تهیه کنندگی در صدا و سیما در سالهای گذشته ادامه داد: در یک دوره ای در تلویزیون، تنها پُستی که در صدا و سیما می بایستی تحصیلاتی بالاتر از لیسانس می داشتید همین حرفه تهیه کنندگی بود چرا که تهیه کننده قلب طپنده و موتور فکری سریال محسوب می شود اما به ناگهان دیدیم که قالی فروش و آجیل فروش و آهن فروش هم شدند تهیه کننده تلویزیون !! و تهیه کننده شد فقط توزیع کننده پول که هیچ اختیار دیگری از خودش نداشت. آیا با ظهور چنین تهیه کنندگانی در تلویزیون، جایی برای امثال من وجود داشت؟ به همین دلیل بود که بتدریج از تلویزیون فاصله گرفتم و به ناچار خانه نشین شدم.

این تهیه کننده پیشکسوت تلویزیون با بیان اینکه هم اکنون برخی از تهیه کنندگان از دانش کافی در این حرفه برخوردار نیستند. اضافه کرد: من تهیه کننده ای هستم که همواره پرونده کاری ام نشان داده به دنبال تولید کار خوب و با کیفیت بودم. من هرگز سعی نکردم کاری که مثلا در یک سال جمع می شود را به چندین سال بکشانم تا شاید از کنار آن به سود بیشتری دست پیدا کنم. این در حالی است که متاسفانه بعضی از تهیه کنندگان، پول را در کش دادن سریال ها می بینند و در این کار متبحر هستند!

با مدیریت جدید، فضای تلویزیون بهتر شده است

تهیه کننده سریال امام علی (ع) و مسئول اسبق طرح و برنامه گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما با اشاره به تغییر مدیریت در سازمان صدا و سیما یاد آور شد: تصور می کنم با ورود آقای سرافراز به عرصه مدیریت کلان سازمان صدا و سیما؛ فضا نسبت به قبل تغییر کرده است و این تغییر فضا رغبت بیشتری را برای حضور دوباره من در سازمان ایجاد کرده است. لذا امیدوارم با مهیا شدن شرایط ، بار دیگر به عرصه تهیه کنندگی باز گردم.

بزودی سریالی را در «شبکه خانگی» آغاز خواهیم کرد

تهیه کننده «سریال بانو» از تهیه کنندگی سریالی در حوزه شبکه خانگی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون با همکاری آقای مجابی تلاش خواهیم کرد خارج از حوزه تلویزیون و سینما و در شبکه خانگی و با سرمایه بخش خصوصی ، ساخت سریالی را آغاز کنیم.
کد خبر: 82746
Share/Save/Bookmark