لفظ بین الملل را نمی توان به این دوره از جشنواره  تئاتر فجراطلاق کرد
گفتگوی هنرنیوز با آرش دادگر کارگردان نمایش «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگی»؛
لفظ بین الملل را نمی توان به این دوره از جشنواره تئاتر فجراطلاق کرد
آرش دادگر در گفتگو با هنرنیوز گفت: متاسفانه دیگر نمی شود لفظ بین الملل را در این دوره از جشنواره تئاتر فجر به کار برد چرا که در این دوره نه بازارتئاتری دیده می شود و نه کار بین المللی.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۹
آرش دادگر کارگردان نمایش « بازگشت افتخارآمیز مردان جنگی» در گفتگو با هنرنیوز از سی امین جشنواره تئاتر فجر گفت: نمایش «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگی» را در سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت اجرا کردیم و این نمایش، به عنوان نمایش منتخب برای حضور در سی امین دوره جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد اما به ما اعلام شد که دوره سی ام جشنواره تئاتر فجر بخش جشنواره جشنواره ها را ندارد به همین خاطر نمی توانستیم در این جشنواره حضور پیدا کنیم.
وی افزود: زمانی که نمایش ها برای فجر انتخاب شد سعید اسدی نمایش ما را دید و پیشنهاد اجرای این نمایش را در بخش میهمان به ما داد و مسئولان جشنواره مقاومت برای حضور این نمایش در سی امین دوره تئاتر فجر تلاشی نکردند، البته ما تصمیم داشتیم با نمایشی دیگر در بخش تجربه های نو در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کنیم در این بین به ما اعلام شد که این کار را می توانیم در جشنواره تئاتر فجر اجرا کنیم به همین خاطر از اجرای کاری که تصمیم داشتیم در بخش تجربه های نو انجام دهیم منصرف شدیم، چرا که آنچه از این کار انتظار داشتیم درفرصت کوتاهی که برای بازبینی در نظر گرفته شده بود برای گروه حاصل نمی شد و اینکه ممکن بود زحمات افراد گروه نادیده گرفته شود.
این کارگردان خاطر نشان کرد: البته ما قبل از شروع جشنواره فجر اجراهای عموممان را در تالار حافظ شروع کرده بودیم که بعد از جشنواره نیز قرار است اگر اتفاق خاصی نیافتد این اجرا ها ادامه پیدا کند. همچنین به ما اعلام کردند که نمایش«بازگشت افتخارآمیز مردان جنگی» را در بخش مسابقه ایران شرکت داده اند و ما هم اتفاق را پذیرفتیم.
دادگر در خصوص تالار حافظ گفت: تا کنون برای اجراهایی که کرده ام حدود ۵ مرتبه وضعیت اجراها را عوض کرده ام و تقریبا دیگر می دانم که چطور باید با این سالن کار کرد. در «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگی» متن را همان گونه که بود اجرا کردیم و نخواستم تا دنیای دیگری را اجرا کنم و از تمام فضا ها و حجم کل سالن برای اجرا استفاده کردم و چیزی برای پنهان کردن نداشتیم.
وی اظهار داشت: طراحی نور را با توجه به شیوه اجرایی که برای این نمایش داشتم و با توجه به شناختی که از موقعیت و فضای کاردر نظرم بود، از طراح نور خواستم. مسعود رنجبر طراح نور نیز کار را به صورت تکنیکال این انجام داد هرچند که ما از لحاظ نور و امکانات نوری فقیر هستیم اما سعی کردیم تا در این کار از امکانات بهترین استفاده را ببریم.
کارگردان « بازگشت افتخار آمیز مردان جنگی» تاکید کرد: در این نمایش شخصیت اصلی نمایش عینکی دارد که فقط در جنگ جهانی دوم استفاده می شد. ما در این نمایش نمی خواستیم شخصیت اصلی کار عینک داشته باشد به جای آن عینک هایی برای دیگر کاراکترهای نمایش متناسب با شخصیت هایشان طراحی کردیم که این کار را نرگس صفری طراح شکل عینک ها مطرح کردم و او شروع به طراحی آنها کرد.
آرش دادگر افزود: کیفیت آثار جشنواره امسال چندان مطلوب نیست و دبیر جشنواره سختی های زیادی در این مدت کشید و با وجود این جشنواره کمبودهای بسیاری دارد و متاسفانه دیگر نمی شود لفظ بین الملل را در این دوره به کار برد چرا که در این دوره نه بازارتئاتری دیده می شود و نه کار بین المللی.
این کارگردان خاطر نشان کرد: متاسفانه دبیری جشنواره دیر به رحمت امینی اعلام شد و این اتفاق باعث شد زمان این دبیر برای برنامه ریزی ها کم باشد که اگر محمد حیدری دبیر سابق استعفا نداده بود با برنامه ریزی هایی که برای این دوره انجام داده بود قطعا می توانستیم شاهد برگزاری جشنواره خوبی باشیم.
کد خبر: 36855
Share/Save/Bookmark