میمند با دریافت اکثریت آراء جهانی شد
معاون میراث فرهنگی در گفت و گو با هنرنیوز/2؛
میمند با دریافت اکثریت آراء جهانی شد
در ساعت یازده به وقت محلی آلمان شهر بن پرونده میمند در سی و نهمین اجلاس جهانی در شهر بن با حضور احمد جلالی نماینده ایران در یونسکو، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان، مهناز اشرفی مدیر میمند و فیروزه سالاری معاون دفتر ثبت جهانی، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
 
تاريخ : شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۸


محمد حسن طالبیان در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی هنرنیوز
؛ با اشاره به ارائه گزارش مفصل ایکوموس و سخنرانی سفرای کشورهای مختلف از جمله سنگال ، فیلیپین، جمهوری کره، هند، چین، آلمان، پرتغال، قطر، مالزی، کرواسی، فنلاند، قزاقستان، ترکیه، صربستان، الجزایر، پرو و کلمبیا ، گفت: همه بر همکاری نزدیک ایران با کارشناسان ایکوموس جهانی و مرکز میراث جهانی و ارائه کار بسیار حرفه ای در زمینه اثبات ارزش‌های میراث جهانی مدیریت و حفاظت اثر و موضوعات مربوط به آینده نظام اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و اقتصادی میمند که با ارائه گزارشات علمی و فنی ایران به کمیته مذکور ارائه شد، به عنوان الگوی همکاری جهانی برای سایر کشورها تاکید و از جمهوری اسلامی ایران به خاطر ارائه چنین پرونده ای به جهان قدردانی کردند.

وی با بیان این که تلاش‌های کارشناسان ایرانی در مجامع فرهنگی جهانی تاکنون باعث سرافرازی ایران در جهان شده است، افزود: این نمونه همکاری عالی استانداری کرمان، مسئولین محلی و مردم میمند با مسئولین میراث فرهنگی و پایگاه میمند در طول سه سال گذشته است که منجر به چنین اتفاق مهم جهانی برای میمند شد.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد:کمیته میراث جهانی یونسکو، ایکوموس جهانی و کشورهای عضو میمند را از نقطه نظر تاریخ، تمدن، و تنوع میراث ملموس و ناملموس قابل توجه اعلام کردند.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی توضیح داد: میمند به خاطر نظام خاص استقرار و حفظ زندگی سنتی و شیوه های کوچ و تعامل شایسته انسان و طبیعت و ویژگی های خاص منظر فرهنگی بیابانی و نیمه بیابانی حائز ارزش های جهانی است که بر مبنای گزارش‌های ایکوموس در مجمع میراث جهانی یونسکو این پرونده ارزش‌های برجسته جهانی و ویژگی‌های مربوط به اصالت، یکپارچگی، مدیریت، حفاظت و پایش را شامل می شود و تنها دغدغه برخی از کشورهای عضو و ایکوموس جهانی در خصوص آسیب های ناشی از توریسم است که با توصیه‌هایی از کشور درخواست شده تا به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

وی اضافه کرد: توجه داشته باشیم که از پرونده میمند و روند ارزیابی آن به عنوان نمونه ای مثال زدنی از همکاری تنگاتنگ ایران و ایکوموس جهانی در خصوص ارزیابی پرونده های ثبت جهانی یاد شده است و کمیته میراث جهانی خاطر نشان ساخته روند ارزیابی در پرونده میمند را می‌توان به شکلی از الگوی جهانی در این خصوص مطرح کرد.

طالبیان ادامه داد: در این رابطه نماینده یکی از کشورهای عضو به خاطر توجه ایران به ارزش های سنتی خاص مانند میمند که در برخی کشورهای دیگر مورد بی توجهی قرار گرفته است، از ایرانیان قدردانی کرد و گفت:« ایران با توجه ویژه بر پایه مفاهیم اساسی و علمی این ارزش ها را حفظ و آشکار ساخته است که جا دارد به کشور ایران از این بابت تبریک گفت.»

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی به سخنان نماینده صربستان اشاره کرد که گفته است:« این سایت به نسبت دیگر سایت‌های جهانی، ویژه و منحصر به فرد است و به تنوع مناظر فرهنگی و مفهوم یکپارچگی میراث ملموس و ناملموس خلق شده توسط جوامع بشری افزوده است.

به گفته طالبیان، نماینده قطر هم اعلام کرد که بار دیگر ایران نشان داد یکی از بزرگترین کشورهای جهان است که قادر به تهیه پرونده های ثبت جهانی با بهترین کیفیت حرفه ای است.

معاون میراث فرهنگی کشور در پایان ابراز داشت: این موفقیت عظیم را به ملت ایران به ویژه مردم استان کرمان و میمندی‌های عزیز و گرامی تبریک می گوییم.
کد خبر: 81765
Share/Save/Bookmark