دست شستن از «هنر» برای مبارزه با خشونت به معنای عدم توفیق است
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی اعلام کرد:
دست شستن از «هنر» برای مبارزه با خشونت به معنای عدم توفیق است
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به هنرنیوز تاکید کرد: معتقدم «هنر» قدرت انتقال مفاهیم و اندیشه را در بالاترین سطح جامعه دارد لذا برای مبارزه با خشونت ؛ دست شستن از هنر به معنای عدم توفیق در مبارزه با افراطی گری و خشونت است.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری «کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی و دینی، مبارزه با افراط‌گرایی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و عادل ضیایی معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی و دبیر علمی کنفرانس برگزار گردید.

حجت‌الاسلام احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت : شاید این پرسش پیش بیاید که چرا دانشگاه مذاهب اسلامی چنین نشستی را برگزاری کرده است پاسخ این است که این دانشگاه بنا دارد یک نگاه دانشی به پدیده خشونت و افراطی‌گری داشته باشد. ما معتقدیم افراطی‌گری با ابعادی که امروزه پیدا کرده و ریشه‌های تاریخی، اجتماعی، روانی و سیاسی، دچار یک‌نوع ناروافهمی دینی شده است. لذا باید به دنبال فهم و کشف تمام عوامل و ریشه‌های متنوع این پدیده پرداخت و از این منظر چاره‌ای جز حرکت در چارچوب ایجاد یک مطالعات جامع از منظرهای علوم مختلف نداریم.

وی با بیان اینکه اگر به پدیده خشونت نگاه دانشی نیفکنیم بی‌راهه خواهیم رفت اظهار داشت: باید به سمت بسیج علمی مطالعات عالمانه بر پایه علوم مختلف برویم تا بتوانیم از پس این پدیده برآییم.

مبلغی افزود: کشورهایی که از خشونت متضرر می‌شوند، به ویژه کشورهای اسلامی، می‌توانند همکاری حقوقی با یکدیگر داشته باشند و با استفاده از یک سیاست جامع در منطقه، راهبردهای کلانی بر پایه دانش اسلامی، حقوق و سیاست‌های جناحی دنبال کند. اگر دست به مبارزه علمی و همه‌جانبه با این پدیده نزنیم، چه بسا تلاش‌ها به استحکام خشونت‌ها منجر شود.

به گفته وی بعد از مراسم افتتاحیه ، براساس محورهای کنفرانس، ارائه مقالات با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی آغاز خواهد شد..

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: در این کنفرانس به عوامل غلط ذهنی که به بروز خشونت و افراطی‌گری منجر شده‌اند، پرداخته می‌شود این درحالی است که برخی ذهنیت‌های غلط بیشترین سهم را در بروز و گسترش این پدیده داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید «یکی از رسانه های تاثیرگذار در برخورد با افراطی گری و خشونت بهره گیری از حوزه هنر است و شما چقدر از این حوزه بهره مند شدید؟» گفت: ما بر این باوریم که هنر علاوه بر اینکه یک نیاز انسانی است قدرت انتقال مفاهیم ، اندیشه یا وضعیت های اجتماعی را در بالاترین سطح جامعه دارد. لذا برای مبارزه با خشونت ؛ دست شستن از هنر به معنای عدم توفیق در مبارزه با افراطی گری و خشونت است. این درحالی است که دانش های مختلف با کمک «هنر» که یک پدیده اجتماعی و انسانی است می توانند نقش اساسی را در این زمینه ایفا کنند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی مقوله طائفه‌گری را یکی دیگر از موضوعات حاشیه‌ای این کنفرانس عنوان کرد.

مبلغی تصریح کرد : امیدوارم این کنفرانس نقطه شروعی برای دانشگاهیان، علما و کشورهای اسلامی باشد و رسانه‌ها نقش خود را به عنوان نقطه عطف شروع هر نوع حرکت اجتماعی، در این همایش به خوبی ایفا کنند.

در این نشست خبری ، همچنین عادل ضیایی، معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی و دبیر علمی کنفرانس با بیان اینکه این کنفرانس با موضوع علوم انسانی و دینی و با مشارکت دانشگاه‌های داخلی و خارجی مثل دانشگاه بغداد، دانشگاه تهران، دانشگاه ادیان و مذاهب و جامعة‌المصطفی و هم‌چنین نهادهای یاری‌دهنده در برگزاری این کنفرانس، برگزار می‌شود ادامه داد: ایده شکل‌گیری این همایش از یکسال پیش وجود داشت و بعد از قبول ایده برگزاری این همایش، دبیرخانه تشکیل شد و نهادها اعلام همکاری کردند، سپس اعضای هیئت علمی به منظور ارزیابی و داوری مقالات جذب شدند.

دبیر علمی این کنفرانس خبر داد از میان آثار دریافتی، مجموعا ۱۴ مقاله داخلی و ۷ مقاله خارجی در این کنفرانس ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است که «کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی و دینی، مبارزه با افراط‌گرایی»، با مشارکت دانشگاه بغداد و چندین نهاد علمی، چهارشنبه ۸ دی ماه با حضور برخی علما، مهمانان داخلی و خارجی، در محل دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار خواهد شد.
کد خبر: 93735
Share/Save/Bookmark