سینمای ایران مخاطبان فراوانی به خود جلب کرده است
کارگردان آلمانی:
سینمای ایران مخاطبان فراوانی به خود جلب کرده است
کارگردان و سینماگر آلمانی با اشاره به مختصات سینمای ایران ،گفت: این سینما مخاطبان فراوانی در سراسر جهان به خود جلب کرده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۴۷
به گزارش هنرنیوز ، یکی از فیلم های بخش رقابتی سینمای سعادت در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (29 فروردین تا 3 اردیبهشت) به موضوع اعتراض های مردم آلمان به ساخت نیروگاه هسته ای در روستایی در این کشور می پردازد.

«اولیور هافنر Oliver Haffner کارگردان این فیلم در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی‌ ایرنا اظهار داشت: من به مناسبت نمایش سومین فیلمم به نام واکرسدورف/ Wackersdorf ایران آمده ام. اسم این فیلم از نام روستایی در آلمان گرفته شده که اواخر دهه 80 میلادی شاهد اعتراضات گسترده علیه ساخت نیروگاه هسته ای بود.

وی افزود: این یک فیلم داستانی بر اساس داستانی واقعی است و از این جهت در تاریخ آلمان مهم به شمار می آید که آغاز جنبش سبز را در این کشور روایت می کند.

هافنر که برای اولین بار به ایران آمده و در جشنواره شرکت می کند، در مورد آشنایی با تاریخ سینمای ایران گفت: وقتی در مونیخ در مدرسه سینما و تلویزیون در رشته کارگردانی تحصیل می کردم در مورد تاریخ و سینمای ایران درس هایی زیادی داشتیم. ضمن اینکه فیلم های ایرانی در آلمان مخاطبان بسیاری دارند، محبوب هستند و هر سال تعداد بیشتری فیلم ایرانی در آلمان به نمایش در می آید.

** سینمای ایران و جلب مخاطبان جهانی

هافنر گفت: من در مورد جشنواره فیلم فجر خیلی شنیده بودم ولی تاکنون فرصت حضور در جشنواره نداشتم.
وی در مورد فیلم های ایرانی که در جشنواره تماشا کرده است گفت: یک فیلم مستند از ایران به نام دلبند/ Beloved درجشنواره برلین پذیرفته شد و به نمایش درآمد که من نتوانسته بودم ببینم و در جشنواره دیدم و تحت تاثیر آن قرار گرفتم. همچنین چند فیلم دیگر از سینمای کشورهای آسیایی دیدم که خوب بودند.

کارگردانان ایرانی را هم می شناسم جعفر پناهی با فیلم تاکسی و اصغر فرهادی که فیلم جدایی نادر از سیمین را ساخته و در آلمان شناخته شده است و این فیلم در آلمان نمایش عمومی داشت و موفق شد》.

وی در مورد مختصات سینمای ایران گفت: سینمای ایران سینمایی انسانی است که واقعیت گرایی در آن جریان دارد و بسیار در مورد انسانیت در زمانه ما می گوید و می فهیم انسان ها متفاوت نیستند و ایران هم در جهان دیگر و پر رمز وراز قرار ندارد.

این کارگردان سینما و تئاتر اضافه کرد :سینمای ایران سهم مهمی در ارتقای سینمای جهان داشته است، فیلم های هنری آن کیفیت بالایی دارند و فیلم های ایران مخاطبان زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده اند.

وی که تاکنون 3 فیلم کوتاه و بلند داستانی ساخته، در مورد جشنواره اظهار داشت: حضور در جشنواره فرصت خوبی بود تا با کارگردانان، تدوین گران، فیلمبرداران و پخش کنندگان فیلم آسیایی صحبت کنم ولی این صحبت ها بیشتر در مورد سینما بود و نه موضوعات اقتصادی مرتبط با آن. ارتباط انسانی بسیار مهم است و من توانستم در این مدت با افراد زیادی ارتباط برقرار کنم.

به گزارش ایرنا ،سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شامل بخش های متنوعی؛ از جمله بخش های اصلی سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و جام جهان نما و بین الادیان، بخش های جنبی نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره‌بین، شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم‌­های کمدی معاصر،
نمایش‌های ویژه – بهترین کشورها و بازار فیلم است.

افزون بر این برنامه های مختلفی، چون دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم­سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، نشست‌­های دانشگاهی، کارگاه­‌ها و سمینارهای آموزشی و بزرگداشت­‌ بزرگان سینمای ایران نیز همزمان با 9 روز جشنواره برگزار می شود.

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا 6 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو میزبان بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان؛ شامل مدیران جشنواره‌ های جهانی، برنامه‌ ریزان یا نمایندگان انتخاب فیلم از طرف جشنواره ها، سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران است. همچنین 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند.

در این دوره 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش های مختلف؛ شامل 9 فیلم کوتاه، 14فیلم بلند پریمییر (اولین نمایش)، 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده خواهند شد.
کد خبر: 97335
Share/Save/Bookmark