امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی برای تولید سریال «بیروت، شمال شرق» باشیم
سعید ابوطالب در گفتگو با هنرنیوز:
امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی برای تولید سریال «بیروت، شمال شرق» باشیم
سعید ابوطالب گفت: تا کنون دو کارگردان سینمای ایران که خاطرات اسارت من را به صورت شفاهی شنیده بودند خواستار ساخت فیلمی بر اساس این خاطرات شدند که من از آنان خواستم تا منتشر شدن این خاطرات در قالب کتاب صبر کنند. هر چند که من تمایلی برای ساختن فیلم از این خاطرات ندارم.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
سعید ابوطالب کارگردان فیلم‌های مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد جدید‌ترین کار‌هایش افزود: از چندی قبل مشغول نگارش دو کتاب به نام‌های «هی یو» با موضوع خاطرات من از زندان امریکایی در عراق است و دیگری کتاب «لبنان بعد از ۳۳ روز» است که موضوع آن نیز در باره تغییرات ساختار سیاسی لبنان بعد از جنگ ۳۳ روزه است.

این فیلمساز کشورمان افزود: کتاب «هی یو» دارای عکس‌های مختلف و ضمیمه‌ای حدود ۴۰ صفحه‌ای است که شامل یکسری از اسناد می‌باشد. در عکس‌های این کتاب، عکس‌هایی از رئیس زندانی که من در آن محبوس بودم و همچنین عکس فرمانده تفنگ داران دریایی امریکا در دیوانیه که از ما بازجویی می‌کرد نیز دیده می‌شود. حتی پرونده‌ای با موضوع نقض حقوق بین الملل توسط امریکایی‌ها در این کتاب وجود دارد و این مطالبی است که دفتر نمایندگی ایران در ژنو به هنگامی که من در اسارت بودم تهیه کرده بود که اصل آن انگلیسی است.

سعید ابوطالب ادامه داد: کتاب «هی یو» خاطراتی است که به سبک کلاسیک هم نوشته نشده و دارای روایت غیر خطی است و اسنادی که در آن موجود است هم کتاب را خواندنی و هم قابل پژوهش می‌کند. البته این کتاب فقط مربوط به خاطرات اسارت من نیست بلکه خاطرات دفاع مقدس و دوران کودکی من را هم شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: کتاب «هی یو» توسط انتشارات سوره و کتاب «لبنان بعد از ۳۳ روز» نیز توسط انتشارات سروش منتشر خواهد شد که هر دوی این کتاب‌ها در جشنواره کتاب این دوره حضور خواهند داشت.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: من پیش از این نیز رمانی به نام «سر بر شانه ستاره» در حوزه دفاع مقدس را نوشتم که انتشار آن مربوط به دهه ۷۰ است که‌‌ همان سال به عنوان کتاب سال جوان برگزیده شد ضمن اینکه تاکنون نیز کتاب‌هایی را در حوزه شیمی منتشر کردم.

این تهیه کننده و فیلمنامه نویس اظهار داشت: تا کنون دو کارگردان سینمای ایران که خاطرات اسارت من را به صورت شفاهی شنیده بودند خواستار ساخت فیلمی بر اساس این خاطرات شدند که من از آنان خواستم تا منتشر شدن خاطرات من از اسارت در قالب کتاب صبر کنند. اگر چه من خودم تمایلی برای ساختن فیلم از این خاطرات ندارم اما با کمال میل به هنگام نگارش فیلمنامه و ساخت آن، همکاری مشاوره‌ای خواهم داد. حتی یکی از کارگردانان به من پیشنهاد بازی در فیلم را داد که من نپذیرفتم.

وی گفت: در اردوگاهی که من اسیر بودم به غیر از من ۵۷ نفر دیگر از ایرانیان هم حضور داشتند و من برای نوشتن خاطرات به سراغ برخی از آنان هم رفتم تا همه چیز این خاطرات به صورت دقیق نوشته شده باشد. ضمن اینکه نام این ۵۷ اسیر نیز در پیوست این کتاب ذکر شده است.

این فیلمساز کشورمان در پاسخ به این سوال که از وضعیت فیلمنامه سریال «بیروت، شمال شرق» چه خبر؟ یاد آور شد: این فیلمنامه همچنان در مرحله نگارش است. البته با توجه به اینکه این پروژه یک سریال ۲۶ قسمتی است قصه اصلی آن نوشته شد و حتی قسمت بندی آن نیز صورت گرفته ولی چون تولید این اثر مربوط به تلویزیون است و  تلویزیون هم این  روزها مشکل بودجه ای دارد لذا نگارش این فیلمنامه به کُندی به پیش می‌رود.

ابوطالب خاطر نشان کرد: سریال «بیروت، شمال شرق» یک سریال جاسوسی است و قصه اصلی آن مربوط به ترور ناموفق رهبران حزب الله لبنان است که بر اساس اسناد واقعی نوشته شده است. در این فیلمنامه دستگاه‌های جاسوسی امریکایی، فرانسوی و عربستانی نیز مطرح می‌شود و نیاز به ملاحظات سیاسی دارد که ما سعی کردیم همه این ملاحظات را لحاظ کنیم منتهی از آن قصه‌هایی نیست که بتواند اسپانسر داشته باشد و موضوعی است که باید صدا و سیما و نهادهای حکومتی هزینه‌های آن را متقبل شوند.

وی با بیان اینکه امیدواریم برای نگارش فیلمنامه این اثر و تولید آن اتفاقات خوبی را شاهد باشیم گفت: گروه نویسندگان این سریال تا کنون دو سفر به لبنان داشتند و همه چیز به صورت دقیق و با هماهنگی برادران حزب الله لبنان و دیگرانی که در این موضوع دخالت دارند نوشته شده است. از سوی دیگر، چون این سریال در ژانر جاسوسی است باید همه چیز آن به صورت دقیق نوشته شود. به عنوان مثال اگر ما در فیلمنامه یک رستوران را در بیروت می‌بینیم باید این رستوران وجود خارجی داشته باشد.
ا
این سینماگر که تهیه کنندگی و سرپرست گروه نویسندگان فیلمنامه «بیروت، شمال شرق» را برعهده دارد تاکید کرد: این فیلمنامه پُر از شخصیت‌های مختلف ایرانی، امریکایی، عرب و فرانسوی است که یک کار پُرزحمتی محسوب می‌شود و فیلمنامه‌ای نیست که بشود آن را با نشستن در خانه نوشت بلکه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد و بی‌جهت نبوده که ما گروه نویسندگان این فیلمنامه تاکنون دو سفر به لبنان برای تحقیق داشتند.
کد خبر: 80225
Share/Save/Bookmark