مجری جدید برنامه «هفت» یکی از کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران است/ پرداختن به مستند مأموریت جدید "هفت"
مجری جدید برنامه «هفت» یکی از کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران است/ پرداختن به مستند مأموریت جدید "هفت"
اول شهریورماه برنامه سینمایی تلویزیون در کنداکتور شبکه سوم سیما قرار می‌گیرد و با دید رونق اشتغال فیلمسازان جوان، توجه به بازار مستند جزو اولویت‌های سری جدید «هفت» خواهد بود.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۲۷
به گزارش هنرنیوز ، «هفت» برنامه تولیدی و زنده تلویزیونی است که برای اولین بار دهم اردیبهشت‌ماه سال 89 بود که با فریدون جیرانی جلوی دوربین رفت و در ادامه محمود گبرلو و بهروز افخمی مسئولیت اجرا را دنبال کردند. بعد از مدتی وقفه دوباره تصمیم گرفتند «هفت» جلوی دوربین برود تا از قافله تحلیل‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر عقب نماند و بازار رایزنی و گمانه‌زنی رسانه‌ای داغ شد؛ چرا که نام‌های بزرگی به میان آمد که نام مهران مدیری جدی‌تر شد. اما به یک باره این کارگردان پیشنهاد شبکه سه سیما را نپذیرفت و مدیران تصمیم‌گیرنده به رضا رشیدپور رسید که در دهه مسابقه سینمای ایران، برنامه تحلیلی شبکه سه روی آنتن برود. تجربه کم مجری «حالا خورشید» با حاشیه‌هایی برنامه «هفت» را همراهی کرد تا جائیکه ابراهیم حاتمی‌کیا را به واکنش واداشت.


پرداختن به «مستند» مأموریت جدید «هفت»

«برنامه هفت» با آیتم‌هایی همچون بررسی فروش فیلم‌های هفته در گیشه، مسابقه پیامکی نظرسنجی‌های مختلف سینمایی، گفتگو با میهمانان حوزه سینما، مسئولان فرهنگی و هنرمندان، گزارش‌هایی از پشت صحنه تولید فیلم‌ها، اکران عمومی و مصاحبه با فعالان سینما و نظرات مردم، نقد و تحلیل فیلم‌های روی پرده سینما، اطلاع‌رسانی اخبارهای سینمای ایران و حواشی‌ها در چهار سری جلوی دوربین رفت و حالا در آستانه سری جدید با تغییرات خاصی روبروست. ناصر کریمان مدیرگروه اجتماعی شبکه سه سیما به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: \"ساختار برنامه «هفت» تغییر پیدا نمی‌کند، فقط مخاطب اصلاح بر مبنای تقویت این برنامه را می‌بیند. یعنی در واقع برنامه «هفت» با چند میز تخصصی کار تحلیل و بررسی سینمای ایران را پیش می‌برد و حالا در طراحی جدید، «مستند» را مورد توجه قرار داده‌ایم. نوع واقعی از فیلمسازی که برای جوانان با استعداد و علاقه‌مند ما رویکردهای انگیزه‌ساز همراه با ارتقاء و تقویت علمی در جهان زیبای مستند، ایجاد می‌کند. ما در سری جدید برنامه «هفت» حرف‌های جدی درباره «مستندسازی» می‌زنیم که تا به اشتغال‌زایی در سینما هم تأکید کرده باشیم. بنابراین در کنار میزهای تخصصی تحلیل و بررسی برنامه یک میز مستند و انیمیشن هم اضافه می‌شود\".


افخمی،‌ مدیری و رشیدپور مجری «هفت» نیستند

وی در پاسخ به این سوال که قرار است چه شخصیتی اجرای سری جدید برنامه «هفت» را برعهده بگیرد، تأکید کرد: رسانه‌ای کردن نام مجری، محتوا و اصل هویت جدید برنامه «هفت» را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. این روزها می‌بینیم که رسانه‌ها نام مجری جدید را رایزنی می‌کنند اما لازم است بگویم بهروز افخمی، مهران مدیری و رضا رشید‌پور به عنوان مجری در این برنامه حضور ندارند. این دوستان جزو بهترین‌های عرصه هنر این مملکت هستند و این نوع رایزنی‌ها کار جالبی نیست. چرا که بهروز افخمی در برنامه خیلی تلاش کرد و وقتی گمانه‌زنی‌های هدف‌دار در این باره انجام می‌شود به شخصیت این هنرمند ما و ارتباط دوستانه‌ای که تلویزیون با ایشان داشته و دارد به آن خدشه وارد می‌شود. رضا رشیدپور و مهران مدیری هم که کماکان با تلویزیون ارتباط دارند و همیشه از درون‌مایه استعدادهای بالقوه این عزیزان استفاده کرده‌ایم و بهره می‌بریم.


«هفت» جدید نظام‌مند حرکت می‌کند

کریمان درباره علت وقفه برنامه «هفت» به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: معاونت سیما راهبردهایی را در جهت حمایت و راهبری مناسب عرصه سینمایی در تلویزیون به همه شبکه‌ها ابلاغ کرد؛ بسته‌ای که واقعاً لازم بود تا برنامه‌های ترکیبی پیرامون سینمای ایران نظام‌مند حرکت کنند. در سری جدید با این چارچوب‌ها، برنامه «هفت» جلو می‌‌رود و البته برنامه‌های مشابه تحلیل سینمای ایران مثلاً سینما دو و یا برنامه تلویزیونی شبکه‌چهار هم این رویکردها را در دستور کار خود دارند.


در سیاست جدید جلوی تفرق در دیدگاه‌های سینمایی گرفته می‌شود

وی با اشاره به اینکه سینماگران مطمئن باشند یک سیاست واحد و مشترکی در تلویزیون نسبت به سینمای ایران وجود دارد، افزود: این نامنظمی بر مبنای برداشت‌های سلیقه‌ای از محتوای سینمایی بر ایجاد شائبه و حاشیه‌آفرینی میان خانواده تلاشگر سینمای ایران، دامن می‌زد و یک‌دست شدن سیاست محتوایی دیدگاه سینمایی تلویزیون باعث می‌شود تا شاهد تفرق و یک نگاه چند وجهی در میان سینماگران‌مان نباشیم. از طرفی خانواده سینمایی ما بدانند که تلویزیون یک سیاست واحد و مشترکی در قبال سینمای ایران دارد که باعث توسعه و پیشرفت در این عرصه شود. یک مدتی برای جمع‌بندی این سیاست‌ها، زمان نیاز داشتیم؛ به همین خاطر برنامه «هفت» متوقف شد. تنها ما اصرار کردیم که مخاطب از تحلیل و بررسی فیلم‌های مسابقه سینمای ایران(جشنواره فیلم فجر) عقب نماند ویژه برنامه «هفت» را با اجرای رضا رشیدپور جلوی دوربین بردیم.


دیگر یک طیف خاصی به عنوان منتقد «هفت» حضور ندارند!

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما در پاسخ به این سوال که آیا دوباره برنامه «هفت» از یک طیف منتقد که بسیاری را این رویکرد آزرده‌خاطر کرده بود استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سری جدید برنامه «هفت» از تمام طیف‌های کارشناسان و منتقدین بهره‌مند می‌شویم. چرا که در جریان پخش سری‌های قبل، اتهامات زیادی به ما زدند که از یک نوع نگرش و یک طیف خاصی از کارشناس و منتقد استفاده می‌کنیم که در سری جدید سعی‌مان بر این تنوع نگرش‌ها و تفاوت کارشناسان است. می‌کوشیم در سیاست‌ها و چارچوب‌های مشخص شده تضارب آرا بوجود بیاید که این تفاوت‌ و تنوع نگرشی، ان‌شاالله منتج به تعالی و پیشرفت سینمای کشور شود.


اول شهریورماه آغاز سری جدید «هفت»

برپایه این گزارش، سیدمرتضی میرباقری معاون سیما درباره پخش تلویزیونی برنامه «هفت» گفته بود که قرار است تا یک ماه دیگر روی آنتن برود، ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما ضمن تأیید این خبر به تسنیم گفت: "سری جدید برنامه «هفت» اول شهریورماه روی آنتن می‌رود".

تسنیم
کد خبر: 96651
Share/Save/Bookmark