عدول از بخشی از قسمت‌های فراخوان /  اعتراض خبرنگاران به طراحی پوستر جشنواره
در نشست خبری جشنواره بین المللی تئاتر فجر مطرح شد؛
عدول از بخشی از قسمت‌های فراخوان / اعتراض خبرنگاران به طراحی پوستر جشنواره
دبیر جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد: وقتی وارد این بازی شدم، خیلی زود فهمیدم که نباید می‌آمدم. وضع آن قدر افتضاح است که تصور این که می‌توانم کاری کنم تصور ساده‌لوحانه‌ای بود. اگر دوستانم در ستاد نبودند یا کار را رها می‌کردم یا دیوانه می‌شدم.»
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۲۰
به گزارش هنرنیوز ، نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره، علی اصغر دشتی قائم مقام جشنواره، آروند دشت آرای مدیر بخش بین الملل و حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

این نشست که با اعتراض های گاه و بیگاه از طراحی پوستر همراه بود با گزارش مختصری از دشت آرای آغاز و با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه داشت.

دشت آرای با گزارشی از بخش بین الملل عنوان کرد: ۱۶۷ کار را دیدیم که حدود ۲۰ اثر برای اجرا در جشنواره انتخاب شد. هدف انتخاب کارهای بخش بین الملل دعوت از گروه های جوان و خلاقی بود که آثارشان تفکربرانگیز و به نوعی آیینه جامعه خودشان است.

در ادامه فیلی زاده طراح پوستر این جشنواره در خصوص معنی و مفهوم و چرایی به تصویر کشیدن ایموجی های فضای مجازی به عنوان موضوع اصلی پوستر بیان کرد: مثل همه سفارش های دیگر جلساتی را برگزار کردیم و افراد خواسته های خود را گفتند. ایده های من بسیار ساده بود و کلا دنبال نگاه پیچیده ای نبودم. حال امروز جامعه را گفتم و گفتگوهایی که تنها از طریق موبایل صورت می گیرد تا این که به ایموجی ها رسیدم و خلاقیتشان هم این است که بصری هستند. نمی خواستم پوستر دربرگیرنده همه مفاهیم تئاتر باشد، ایموجی ها را به شش ژانر یا ایده تبدیل کردم.

وی در ادامه افزود: چون جشنواره است می خواستم از رنگی استفاده کنم که که انرژی بیشتری داشته باشد.برای اجرای آن هم به گلیم های ایرانی توجه کردم.

مهندس پور: من نگفتم میخواهم جشنواره تئاتر را کوچک کنم

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه پیش از این گفته بود که قصدش کوچک کردن جشنواره تئاتر فجر بوده ولی این امر رخ نداده است، یادآور شد: یادم نمی آید که گفته باشم می خواهم جشنواره را کوچک کنم. جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین فستیوال های تئاتری در منطقه ای گسترده است. منظور من این بوده که جشنواره به ۲ بخش تقسیم شود زیرا در این فصل حضور کمپانی ها و گروه های خارجی در جشنواره سخت است و زمان برگزاری بخش بین الملل به فصل دیگری موکول شود. همچنین بخش مسابقه ادبیات نمایشی و بخش پوستر و عکس مستقل شود.

وی تأکید کرد: اینکه جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بزرگ نگه داریم خوب است چون جشنواره می تواند به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل شود که البته این کار دشواری است.

مهندس پور با اشاره به اینکه به رقابتی بودن جشنواره اعتقادی ندارد، متذکر شد: مسابقه برای جشنواره تئاتر فجر امر احمقانه ای است. متأسفانه حتی چهره های حرفه ای و با سابقه تئاتر نیز درخواست حضور در بخش رقابتی جشنواره را دادند و این امر بیانگر این است که هنرمندان بزرگ و کوچک گویا اعتبار اجتماعی خود را با دریافت تندیس جشنواره به دست می آورند.

دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آثار جشنواره را بخش مرور و ۵۰ درصد آثار را بخش تولیدات تازه تئاتر ایران تشکیل میدهد، اظهار کرد: برای جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر دست دبیر جشنواره برای انتخاب آثار بازتر است زیرا تعداد زیادی از آثار بخش مرور تئاتر ایران در سال آینده، در جشنواره امسال و در بخش تولیدات تازه اجرا شده اند

حمیدرضا ابک روابط عمومی این جشنواره در رابطه با پرسش خبرنگاری مبنی بر ظرفیت سالن ها خاطر نشان کرد: هر کسی که فروش بلیت هارا بر عهده دارد قطعا بزرگترین مشکلش فضا است ، همیشه مشکلات زیرساختاری در تئاتر وجود داشته است و ما با این محدودیت مواجه بوده ایم.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه آیا آثار بخش بین الملل توسط وی انتخاب شده اند یا به صورت مستقل توسط مدیر بخش بین الملل جشنواره، توضیح داد: دعوتنامه هایی برای گروه های خارجی ارسال شده بود و آثاری متقاضی حضور در جشنواره شده بودند. از میان آثار متقاضی آقای دشت آرای کارهایی را بر اساس کیفیت و شرایط فرهنگی انتخاب کرده و در مقابل من قرار داد تا از میان آن ها انتخاب صورت گیرد. در ادامه از طریق دشت آرای شروع به برقراری ارتباط با گروه هایی کردیم که آثارشان را انتخاب کرده بودیم

تلاش کردم عاقل باشم

فرهاد مهندس‌پور با اعلام اینکه این سمت بسیار سختی های بسیاری را برای وی و دیگر همکارانش همراه داشت یادآور شد: «انتظارم از خودم بیش از این بود. در طول هشت، نه ماه گذشته تلاش کردم عاقل باشم. گاهی اوقات به همکارانم می‌گفتم باید تلاش کنیم دیوانه نشویم. ما در قسمت‌هایی از فراخوان عدول کردیم اما تمام تلاش‌مان این بود که بیش از این مهار ماجرا از دستمان خارج نشود. وقتی وارد این بازی شدم، خیلی زود فهمیدم که نباید می‌آمدم. وضع آن قدر افتضاح است که تصور این که می‌توانم کاری کنم تصور ساده‌لوحانه‌ای بود. اگر دوستانم در ستاد نبودند یا کار را رها می‌کردم یا دیوانه می‌شدم.»

دبیر این جشنواره در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا باید الیور توییست با وجود اینکه نمایش گسترده ای هم در سالن های تئاتری داشت باید در بخش مسابقه بین الملل قرار گیرد که وی عنوان کرد: الیور توییست اجرای آماده است که از لحاظ فرمی هم با سایر نمایش های حاضر در جشنواره متفاوت بود برای در نظر گرفتن تنوع و داشتن نمایشی متفاوت در بخش بین الملل این جشنواره آن نمایش را هم قرار دادیم.

سپس مهندس پور در بخش های مختلف نشست که نقدهایی بر روند انتخاب آثار بخش های مختلف اعم از بخش مسابقه بین الملل جشنواره وجود داشت پرداخت و در خصوص اینکه آیا انتخاب آثار تئاتری از کشورهای همسایه بنا بر تحمیل نگاه سیاسی بوده یا نه، گفت: هیچکدام از انتخاب ها سیاسی نیستند.

این نشست با پرسش پاسخ و انتقادها و اعتراضات فراوانی و در مدت زمان طولانی در حالی به پایان رسید که یکی از بازیگران منتخب در ادوار گذشته این جشنواره از دغدغه های خود و زحمات و تلاش هایی که وی و نسل وی در تئاتر می کشند و نادیده گرفته می شود به پایان رسید.

برنا
کد خبر: 95931
Share/Save/Bookmark