گام‌های رو به جلوی یک جشنواره استراتژیک سینمایی/ «مقاومت»؛ پیشانی فرهنگی انقلاب
گام‌های رو به جلوی یک جشنواره استراتژیک سینمایی/ «مقاومت»؛ پیشانی فرهنگی انقلاب
 
تاريخ : سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۴
جشنواره مقاومت به اذعان قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور ملی‌ترین، اصیل‌ترین و استراتژیک‌ترین حرکت فرهنگی – سینمایی نظام اسلامی است که با توجه به اتخاذ راهبردهای بین‌المللی و تکیه‌اش بر محور مقاومت در سال‌های اخیر به نوعی به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضدسلطه و ضد صهیونیسم در منظقه و جهان تبدیل شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی شده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس ریشه‌دارترین جریان سینمایی و مداوم‌ترین حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی است که در سال‌های آغازین دوران دفاع مقدس شکل گرفته و تاکنون بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته است. این جشنواره به اذعان قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور ملی‌ترین، اصیل‌ترین و استراتژیک‌ترین حرکت فرهنگی – سینمایی نظام اسلامی است که با توجه به اتخاذ راهبردهای بین‌المللی و تکیه‌اش بر محور مقاومت در سال‌های اخیر به نوعی به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضدسلطه و ضد صهیونیسم در منظقه و جهان تبدیل شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی شده است.

روند رشد و توسعه این حرکت و طراحی و مهندسی جغرافیایی و محتوایی این جشنواره را خیلی زود به کانون توجه رسانه‌های همسو و غیرهمسو قرار داده است و اهتمام آن به شهید عماد مغنیه در دوره پیشین باعث شده تا ده‌ها رسانه غربی و صهیونیستی مانند: هاآرتس و یدیعوت و ... از مواضع و دیدگاه‌های جشنواره خشمگین شوند و قلم‌فرسایی کنند.

جشنواره مقاومت اما در این دوره - دوره چهاردهم – با چند فراز و گام رو به جلو برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شد.

این جشنواره با آسیب‌شناسی کاستی ها و خلاء های ساختاری و شکلی و محتوایی دست به جهش‌های اساسی زده و این جهش در سه محور و شاخص قابل توجه است:

نخست- فراگیری محتوایی و گستردگی فضای مفاهیم و مضامین مهم و اساسی در سطح ملی و بین‌الملل است؛ بطوری که در این دوره جشنواره به لحاظ فراگیری، تنوع و تکثر مفهوم، مضمون و محتوا بی‌نظیر است. از دفاع مقدس گرفته تا موضوعات مهمی چون: فاجعه منا، اقتصاد مقاومتی، داعش و جنایات گروه‌های تکفیری، شهدا و به صورت خاص شهدای مدافع حرم، سوریه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شیعیان نیجریه، بمباران شیمیایی حلبچه، اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرین، ضدا انقلاب، نقودین و جاویدالاثرها، ترور و شهدای ترور، ویتنام- آمریکا، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامی، افغانستان، روحیه جهادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، جوانان، آزادگان، قیام جنگل، منافقین، انرژی هسته‌ای، زندگی شهدای شاخص مانند: شهید بابایی، شهید سردار همدانی، امام خمینی(ره)، فلسطین و غزه، پزشکی جنگ، بسیج و بسیجی، دزدان دریایی، تفحص، شهدای غواص، پدران و مادران شهدا، شهدای گمنام، فتنه، یمن و جنایات آل سعود، فجر انقلاب اسلامی و .... از جمله این موضوعات هستند و همصدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینه‌های دینی، آئینی و آرمانی مشترکات دارند.

دوم- اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینِما و فرهنگ مقاومت. در این راستا علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب نظران داخلی و دانشگاهی هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرار گرفته است.

شاخصه سوم- گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی- ملی و بین‌المللی است که به تعبیری می‌توان گفت وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است.

این جشنواره با بضاعتی که گردآورده و بسترسازی و ساختارسازی‌های که شکل داده قادر است در آینده نه چندان دور پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل و با بضاعتی که در عرصه فرهنگ و هنر ملی و بین‌المللی دارد می‌تواند جبهه و پیشانی فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان گردد. بویژه، اینکه منطقه و جهان اسلام اینک با الهام و تاسی از انقلاب اسلامی در آستانه خیزش و بیداری فراگیری است و جلوه‌هایی از آن را در منطقه شاهدیم.
کد خبر: 92961
Share/Save/Bookmark