برگزاری «جشنواره مستقل فرش» به شرط افزایش تولید فیلم / پیوند فرش ملی ایران با سینما
رییس مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با هنرنیوز:
برگزاری «جشنواره مستقل فرش» به شرط افزایش تولید فیلم / پیوند فرش ملی ایران با سینما
رییس مرکز ملی فرش ایران از برگزاری «جشنواره مستقل فرش» در آینده نزدیک به شرطی که تولیدات در این زمینه به حدی برسد تا قابلیت برگزاری یک جشنواره مستقل را داشته باشد خبر داد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
دکترحمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هنرنیوز در مورد پیوند فرش با سینما گفت: بسیار خرسندیم که « فرش دستباف ایرانی» که به منزله یک هنرصنعت قدیمی ایران زمین محسوب می شود با «سینما» که او نیز یک هنر صنعت جدید است به عنوان دو هنر به هم دیگر پیوند خوردند و با توجه به اینکه هنوز یک دهه از عمر فرش ملی ایران می گذرد شاهد نمونه های زیادی در حوزه آثار مستند، داستانی ، تله فیلم و فیلم های سینمایی به شکل های سفارش کار، مشارکت ، حمایت و تقدیر بودیم.

وی با اشاره به عقد تفاهم نامه بین مرکز ملی فرش ایران و مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند در سالهای پیشین ادامه داد: ماحصل این تفاهم نامه علاوه بر ارائه طرح های بیشماری برای تولید آثار در زمینه فرش منجر به ساخت 8 اثر مستند خاص شد که برخی از این آثار نیز علاوه بر اینکه در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در آمدند توانستند حتی جوایزی را هم نیز کسب کنند.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین از حمایت بعضی از آثار سینمایی که به فرش توجه داشتند مثل فیلم های «طلا و مس» و« سه زن» خبر داد و مشارکت در تولید فیلم سینمایی مثل پروژه مشترکی که بین مرکز ملی فرش ایرانی و بنیاد سینمایی فارابی اتفاق افتاد و منجر به تولید فیلم 15 اپیزودی فرش ایرانی با حضور 15 کارگردانان نامدار کشور شد را از نمونه های این همکاری و مشارکت دانست.


به گفته دکتر کارگر، تولید فیلم مستند « نقش جان» از جدیدترین تولیدات مشارکتی بین مرکز ملی فرش و شبکه مستند بوده است که مراسم رونمایی آن نیز روز گذشته در موزه فرش برگزاری گردید.

وی در پاسخ به این سوال که ورود سینما وفیلم های مستند چقدر در افزایش صادرات و تولید فرش ایرانی مثمر ثمر بوده است گفت: این تاثیرگذاری خیلی قابل سنجش با خط کش مشخصی نیست که مثلا اعلام کنیم ماحصل این همکاری و مشارکت رسانه ای و سینمایی ، فلان قدر افزایش صادرات فرش ایرانی بوده است. چون باید بسیاری از عوامل، دست به دست همدیگر دهند تا ما شاهد افزایش صادرات فرش باشیم اما به هر حال نمی شود از نقش و تاثیرگذاری رسانه ، تبلیغات و مدیوم سینما غافل بود و حتما تاثیرگذار بوده است.

حمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران در مورد برگزاری جشنواره مستقل فرش با بیان اینکه مرکز فرش ملی ایران ، جشنواره مستقلی در این زمینه ندارد ولی تاکنون پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شده است یادآور شد: منتظریم تا حجم تولیدات در این مورد به حدی برسد تا قابلیت برگزاری یک جشنواره مستقل سینمایی و خاص را داشته باشد.
کد خبر: 90684
Share/Save/Bookmark