محمد سرشار در پاسخ به هنرنیوز: «چابُکی» از ویژگی های شبکه کودک و نوجوان است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری مدیر شبکه کودک و نوجوان؛
محمد سرشار در پاسخ به هنرنیوز: «چابُکی» از ویژگی های شبکه کودک و نوجوان است
مدیر جدید شبکه کودک و نوجوان گفت: مطمئن ‌ترین و مهم ‌ترین راه برای جبران عقب‌ افتادگی‌ها و انحراف‌های چند قرن گذشته سرمایه‌گذاری در آماده ‌سازی فرزندانمان برای بر عهده گرفتن مسئولیت های خطیر تاریخی است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۹
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون هنرنیوز، صبح امروز نخستین نشست خبری محمد سرشار مدیر جدید شبکه کودک و نوجوان برگزار گردید. وی که چهار ماه قبل سکانداری این شبکه را برعهده گرفته است برای این شبکه تغییرات بنیادی را پیش بینی کرده است که در این نشست سعی کرد آنان را در سه بخش ضرورت‌های برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطب خرد سال ، معرفی پژوهش‌های پشتیبان شبکه کودک و نوجوان و اعلام برنامه‌های فصل پاییز شبکه کودک و نوجوانمطرح کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان اظهار داشت: برای راه‌اندازی این شبکه مجموعه‌ای فشرده‌ای از پژوهش‌ها در قالب ترجمه منابع، مطالعات تطبیقی، مصاحبه‌های عمیق صورت گرفته که در برنامه راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کم‌سابقه بوده و تقدیر رئیس رسانه ملی را نیز به همراه داشته است. ما در این پژوهش‌ها مخاطب، جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی و محتوای ۱۴۰ شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان را در جهان بررسی کرده و تصویر روشنی از تجربه جهانی در اختیار دوستان قرار دادیم.

وی در ادامه داد : جمعیت زیر ۱۸ سال در ایران حدود ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که بر اساس مطالعات سازمان ملل متحد پیش‌بینی شده است که این تعداد در سال ۱۴۰۴ به ۲۸ میلیون نفر خواهد رسید. علاوه بر جمعیت کوچک‌سال در کشور ایران جمعیت قابل توجهی از گویشوران زبان فارسی در حوزه تمدن ایرانی وجود دارند که مخاطب برنامه‌های تلویزیونی ایران هستند. از این قبیل می‌توان به کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و ... اشاره کرد که از طریق پخش ماهواره‌ای و یا اینترنتی بیننده تلویزیون ایران هستند.

سرشار تصریح کرد : از طرفی دیگر حرکت انقلاب اسلامی ایران به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی، ضرورت سرمایه‌گذاری در آینده انقلاب را بیشتر کرده است. مطمئن‌ترین و مهم‌ترین راه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها و انحراف‌های چند قرن گذشته سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی فرزندان برای بر عهده گرفتن این مسئولیت خطیر تاریخی است.

این مدیر تلویزیون اضافه کرد: بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما کودکان روزانه ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه و همچنین نوجوانان ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه بیننده تلویزیون هستند که البته ساعات تماشای تلویزیون به ساعت حضور آنها در مدرسه طعنه می‌زند.




مدیر شبکه کودک و نوجوان در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید: « در بازنگری جدیدی که بر شبکه کودک و نوجوان داشتید چقدر از برنامه سازان زبده و با تجربه که در حوزه کودک قبلا فعال بودند و امروز خانه نشین شدند استفاده کردید و آیا این دوستان دعوت به کار شدند؟» تاکید کرد : اگر منظور شما از دعوت به کار به معنای استخدام است. خیر؛ چرا که شبکه کودک و نوجوان، شبکه چابکی است و تطبیق دادن شبکه کودک با گرایشات مخاطب، اقتضا می کند که ما شبکه چابکی داشته باشیم.

وی با اشاره به زمان ورود خود به عرصه مدیریت شبکه کودک و نوجوان تصریح کرد: ما سعی کردیم از تاریخ بیستم اردیبهشت ماه سال جاری کلیه طرح ها و ایده هایی را که در حوزه کودک و نوجوان وجود داشته است و همچنین همه تهیه کنندگان داخل و خارج از سازمان و برنامه سازان فعال و خانه نشین را دسته بندی کنیم. اما نکته مهمی که وجود دارد این است وقتی که یک تجربه موفقی در یک مورد وجود دارد همه برنامه سازان تلاش می کنند به همان سو گرایش پیدا کنند و ما متاسفانه در برنامه سازی کودک شاهد این نوع مشکلات هستیم. یعنی یک تعداد از قالب های برنامه سازی وجود دارند که هنوز ایده ای برای آنان وجود ندارند اما در عوض، تعدادی از قالب های برنامه سازی؛ دارای طرح های زیادی هستند و این موضوع ، کار را برا ی ما سخت تر کرده است. درحالی که ما اگر بخواهیم به سفره متوازانی از محتوای روح کودکان ونوجوانان برسیم ، نیازمند داشتن همه نوع قالب ها هستیم.

به گفته وی در برخی از قالب های برنامه سازی، طرح های خوبی به این شبکه رسیده اما در برخی از قالب ها باید فراخوان هایی اعلام شود تا صاحبان ایده به شبکه کودک و نوجوان کمک کنند.

محمد سرشار در بخش دیگری از این نشست با اشاره به آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک با بیان اینکه قرار شده است تا همزمان با آغاز سال تحصیلی، کانال کودک شبکه تلویزیونی؛ پخش آزمایشی برنامه‌های خود را آغاز کند یاد آور شد: تخصصی‌شدن برنامه‌ها برای مخاطب کودک، پخش برنامه‌های جدید با سهم ۲۰ درصد و پخش برنامه‌های ایرانی با سهم ۵۰ درصد از ویژگی‌های مهم کانال کودک خواهد بود. همچنین زمان پخش آزمایشی کانال کودک از ساعت ۱۴ تا ۲۲ شب خواهد بود. ضمن اینکه برند و هویت بصری کانال کودک نیز در پایان فصل پاییز رونمایی خواهد شد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان به برنامه‌های فصل پاییز این شبکه اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌های فصل پاییز این شبکه در سال ۹۴، در دو محور ارتقای کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک تقسیم می‌شوند. از ابتدای مهر ماه ۹۴ پخش برنامه‌های کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال آغاز خواهد شد کانال خردسال کودک و نوجوان با برند «پویا» فعالیت خواهد کرد و با افزایش برنامه‌های جدید خود از ۵ درصد به ۲۰ درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد از ساعت ۸ تا ۱۴ برای خردسال فعالیت خواهد کرد.
کد خبر: 82854
Share/Save/Bookmark