پارچه‌هایی که سرمایه محسوب می‌شدند
در نمایشگاه ملی صنایع دستی نمایش داده می‌شود
پارچه‌هایی که سرمایه محسوب می‌شدند
یک هنرمند دارایی‌بافی معتقد است: شرکت در نمایشگاه‌های بزرگ و نمایش هنرهایی که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود و چگونگی کار با دستگاه‌های دارایی‌بافی می‌تواند در معرفی بهتر این رشته و آشناسازی عموم مردم با این هنر موثر باشد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۲
به گزارش هنرنیوز؛ مهدی زحمتکش ضمن معرفی این رشته در زمینه تاثیر شرکت در نمایشگاه سالانه صنایع دستی کشور در ایجاد رونق در صنایع دستی گفت: دارایی بافی به عنوان هنر اصیل یزد، هنری با هشت قرن قدمت، از هنرهای متداول یزد بوده است. هنری که سینه به سینه از پدر به ارث رسیده است. این رشته هم اکنون کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد به همین منظور شرکت و حضور در این گونه نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه بزرگ صنایع دستی می‌تواند در معرفی بهتر این رشته و آشناسازی عموم مردم با این هنر موثر باشد.

این کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس که حدود ۱۰ سال در این رشته فعالیت می‌کند، افزود: در گذشته از این پارچه در جهیزیه عروس استفاده می‌کردند، در واقع دارایی سرمایه‌ای برای عروس محسوب می‌شد زیرا تنها ثروتمندان توانایی خرید این پارچه را داشتند به همین دلیل هم به آن دارایی می‌گفتند. ویژگی خاص این پارچه نوع نقش آن است. همچنین با توجه به خاص بودن طرح و نقش این رشته در کنار شرکت در نمایشگاه‌ها در صورتی که کارگاه‌های کوچکی برای تولید زنده و همزمان در این محیط‌ها وجود داشته باشد می‌تواند در آشنایی بیشتر مردم با این هنر موثر واقع شود و مردم در زندگی روزمره بیشتر به سمت استفاده از این محصولات بروند.

زحمتکش خوب انجام نشدن طراحی، رنگ شدن و کیفیت پایین مواد اولیه مورد استفاده، گرانی ابریشم و همچنین نداشتن صرفه اقتصادی را دلایل منسوخ شدن این رشته از حدود ۱۰ سال پیش تا چند سال گذشته می‌داند.

وی با اشاره به حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی در این زمینه گفت: معاونت صنایع دستی کشور با حمایت هنرمندان به ویژه در رشته‌هایی که کمتر در جامعه دیده می‌شوند و با معرفی آنها برای شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی در جهت احیا و نگهداری این رشته‌ها گام بزرگی برداشته است.

این هنرمند همچنین تنها راه بازگرداندن این رشته به شرایط مطلوب گذشته را حل شدن مشکل فروش دانست و گفت: با ارائه تولیدات هنرمندان در نمایشگاه‌ها و همچنین عرضه این محصولات در مراکز سنتی، باستانی، توریستی و نیز ایجاد رابطه مستقیم میان خریدار و تولید کننده می‌توان به بهتر شدن شرایط این هنر دست پیدا کرد.

زحمتکش درباره ضرورت ماندگاری دارایی‌بافی در کشور گفت: این هنر می‌تواند برای ماندگاری در بستر زمان تغییر شکل دهد و براساس سلیقه روز تغییر کند، اگر یک محصول مانند سابق تولید شود ارزش خود را قطعا از دست می‌دهد، طبیعی است که باید راهی بین سنت قدیم و مد امروز پیدا شود.

نمایشگاه ملی صنایع دستی که هر ساله ۲۰ خردادماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شد،‌ امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان از ۵ تا ۱۰ خردادماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: 91584
Share/Save/Bookmark