همگرایی اعضای اکو فهم مناسب بازارهای جهانی صنایع دستی را به دنبال دارد
سلطانی‌فر:
همگرایی اعضای اکو فهم مناسب بازارهای جهانی صنایع دستی را به دنبال دارد
معاون رئیس جمهور اعلام کرد: با ایجاد جو مثبت بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای حضور هرچه بیشتر و پررنگ‌تر در عرصه صنایع دستی و تعامل با کشورهای اکو آمادگی خود را اعلام می‌کند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
به گزارش هنرنیوز،‌ مسعود سلطانی‌فر اظهار کرد: عرصه تولیدات صنایع دستی به عنوان یک صنعت بومی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هویت کشورهای عضو اکو دارد‌، علاوه‌بر تاثیرگذاری در اقتصاد و تامین معیشت مردم خود‌، عرصه ظهور و بروز خلاقیت‌ها و نبوغ هنرمندانی است که این فن و هنر را از نسل‌های گذشته فراگرفته و با اعتقاد و ایمان آثاری را خلق می‌کنند که بخشی از زیبایی‌های وعده داده شده الهی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جهانِ امروز را پهنه‌ای دانست که همه نقاط آن با یکدیگر در تعامل و ارتباط‌ند و هر عضو مرتبط با عضو دیگری از آن آگاه است.

او با تاکید بر اینکه کشورها و ملت‌های گوناگون اشتیاق سیری‌ناپذیری در رصد و شناخت یکدیگر دارند افزود: این شوق زاید‌الوصف در مورد کشورهای نزدیک و همجوار مصداق بیشتری به خود می‌گیرد. همچنین حوزه ایران فرهنگی که از ماورالنهر تا بین‌النهرین را در برمی‌گیرد در سده‌های گذشته اتفاقاتی را در دنیا رقم زده است که فرهنگ و تمدن ارزشمند و بزرگ‌مان را به جهان عرضه کرده است.

وی گفت: روزگاری مردم ساکن در اقصی نقاط ایران با یکدیگر مراودات و تعاملات فرهنگی، ادبی و هنری داشتند و فارغ از زبان و رنگ پوست، هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی را تجربه می‌کردند. آنچه آنان را به یکدیگر فرا می‌خواند فرهنگی مشترک بود که به ویژه با گسترش زبان فارسی دَری، مصادیق ارتباطی نیرومندی پیدا کرد.

او اضافه کرد: در دوره‌ی معاصر جهان با تفکرات جدیدی آشنا شد که یکی از اصلی‌ترین آنها دوری از جمعیت و گرایش به فردیت بود. همین اندیشه در کنار جنبش‌های استقلال‌طلبانه‌ جدی موجب قوت استقلال‌گرایی و تکثر واحدهای مستقل سیاسی شد که طبیعتا دوری فکری‌، فرهنگی‌، زبانی‌ و اجتماعی این ملت‌ها را به دنبال داشت.

معاون رئیس جمهور در ادامه اقتصاد را یکی از مهم‌ترین محورهایی دانست که در عصر جدید مورد توجه جدی قرار گرفته است و تاکید کرد: بسیاری از کشورهای جهان کوشیدند تا از طریق تاسیس سازمان‌های مشترک اقتصادی و معاهدات فرهنگی روابط خود را محکم‌تر کنند. یکی از این سازمان‌ها، سازمان همکاری‌ اقتصادی یا "اکو" بود که نخستین‌بار توسط ایران، پاکستان و ترکیه پایه‌گذاری شد و بعدها کشورهای دیگر منطقه نیز به عضویت آن درآمدند.

سلطانی‌فر وجود چنین نهادها و سازمان‌هایی در منطقه را عاملی دانست که باعث می‌شود بخش‌های خصوصی که به علت مسائل سیاسی از یکدیگر دور مانده‌اند با دیدی فارغ از این بحث‌ها‌، پذیرای آغوش یکدیگر برای آغاز فصلی جدید از ضوابط باشند.

او تاکید کرد: اگر تولید کنندگان و دست‌اندرکاران صنایع‌دستی در کشورهای عضو اکو همگرایی و هم‌افزایی بین خود را گسترش دهند و از تجارب و آموخته‌های یکدیگر بهره بگیرند، می‌توانند نقش مهمی در کسب فهم مناسب از بازارهای جهانی صنایع دستی ایفا کنند و ارزش‌های والای فرهنگی و معنوی خود را به رخ جهانیان نیز بکشانند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که صبح امروز - ۱۲ مرداد ماه - در نشست کشورها و نمایندگان اکو در کاخ نیاوران سخن می‌گفت در پایان گفت: سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری ایران‌، آمادگی هرگونه همکاری، همراهی، حمایت و مساعدت با کشورهای عضو اکو را با هدف افزایش کیفیت تولیدات صنایع دستی و فعال کردن بخش بازرگانی و عرضه و فروش این تولیدات با هدف عمیق‌تر کردن روابط فرهنگی و سیاسی کشورها و منتفع کردن تولید کنندگان صنایع دستی از این ارتباطات را دارد.
کد خبر: 82124
Share/Save/Bookmark