«دختران»؛ موفق در طرح سوژه اجتماعي و ناموفق در پرداخت
«دختران»؛ موفق در طرح سوژه اجتماعي و ناموفق در پرداخت
 
تاريخ : يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۲
يك منتقد گفت: فيلم «دختران» با توجه به سوژه اجتماعي جذاب، آمار فروش مناسبي را در پي نداشته چرا كه فيلم در پرداخت جذابيت‌هاي لازم براي جوانان را ندارد و به همين دليل تماشاگر را با خود همراه نمي‌سازد.

به گزارش هنر نیوز ،«حسين سلطان‌محمدي» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفت‌وگو با فارس ، در مورد فيلم «دختران» ساخته قاسم جعفري، اظهار داشت: بسياري از سينماگران و كارشناسان مسائل اجتماعي بر اين باورند پردازش داستاني مانند آنچه در فيلم سينمايي «دختران» مطرح شده است، در جامعه امروز حائز اهميت است چرا كه دختران، جوان و نوجوان به تنهايي خاصي گرفتار شده‌اند.

اين منتقد ادامه داد: دست‌مايه قرار دادن شتاب در رسيدن، عدم وجود عمق رفتاري، آرمان‌هاي فانتزي و مسائلي اين گونه در فيلم «دختران» دستاوردهاي خوبي را به دنبال دارد چرا كه تمامي اين مسائل ذكر شده در جامعه امروز عينيت دارند.

سلطان‌محمدي تصريح كرد: هر تجربه‌اي مي‌تواند تجربه‌هاي بهتري را به دنبال داشته باشد. «قاسم جعفري» كارگردان اين فيلم در اين داستان بعد از سال‌ها فعاليت در زمينه مشكلات جوانان، دغدغه‌ها و پيچيدگي‌هاي ذهني خاص خود را هم‌چنان در اين فيلم دنبال مي‌كند. اين كارگردان در سريال‌هاي تلويزيوني خود به خوبي نشان داده كه رويكرد ذهني‌اش مبتني بر پيگيري مشكلات جوانان است، اما فيلم «دختران» جذابيت‌هاي لازم براي جذب جوانان را ندارد.

وي ادامه داد: تلخي فيلم و استفاده از اين رويكرد به عنوان چاشني اثر، پردازشي مناسب را در آن سبب شده است اما بنده معتقدم اثرگذاري فيلم «دختران» در حدي نبود كه بتواند تماشاگران جوان خود را به فكر وا دارد، چرا كه در سالني كه اين فيلم را تماشا كردم، عكس‌العمل و تأمل خاصي را از سوي جوانان نسبت به فيلم نديدم.

سلطان‌محمدي درمورد ميزان استقبال و آمار فروش اين فيلم نيز اظهار داشت: فيلم «دختران» با توجه به سوژه اجتماعي جذاب، آمار فروش مناسبي نداشته چرا كه فيلم فاقد جذابيت‌هاي لازم براي جوانان است و به همين دليل تماشاگر را با خود همراه نمي‌سازد.

اين منتقد در ادامه به كاراكترهاي «دختران» اشاره كرد و افزود: برخي فيلم‌ها، كاراكترهاي فرعي را پررنگ و مخاطب را از داستان و جريانات پيرامون شخصيت اصلي دور مي‌كنند كه از آن جمله مي‌توان به فيلم «دموكراسي تو روز روشن» ساخته علي عطشاني اشاره كرد كه شخصيت اصلي آن را «سردار حميد ستوده» (با بازي حميد فرخ‌نژاد) برعهده داشت اما حضور عزرائيل (با بازي محمد رضا گلزار) مخاطب را وارد فضا و جرياناتي ديگر كرد.

وي در پايان اين گفت‌و‌گو نيز اظهار داشت: با تماشاي فيلم «دختران» اين سئوال در ذهنم آمد كه اين فيلم خطاب به چه كساني بود؟ اين فيلم ما را مصون نگه مي‌دارد يا راهكار جلو پاي ما مي‌گذارد؟ در مجموع به رغم تمام تلاش‌هاي انجام شده در اين فيلم و سوژه و ايده مناسب، خروجي كار منفي است.

کد خبر: 11627
Share/Save/Bookmark