لطفا «شورای عالی سینما» را به محاق نبرید
لطفا «شورای عالی سینما» را به محاق نبرید
جناب آقای ایوبی! حال که بیش از یکسال و نیم است مدیریت سازمان سینمایی را برعهده دارید و مرد اول حوزه سینمایی کشور محسوب می‌شوید. شاید وظیفه شما سنگین‌تر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فراهم کردن شرایط حضور رئیس جمهوری به شورای عالی سینما باشد. این در حالی است که فضای سینمایی کشور نیز در حال نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر است و حداقل برگزاری یک جلسه شورای عالی سینما برای بررسی مشکلات و معضلات سینمای ایران حق طبیعی سینماگران کشور است. پس؛ لطفا این حق را از سینماگران محروم نکنید.
 
تاريخ : شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۸
وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد در روزهای اخیر اعلام کردند «با توجه به اینکه آقای رئیس جمهور مشغله کاری دارند فعلا جلسه شورای عالی سینما برگزار نمی‌شود!». متاسفانه این خبر خوبی برای اهالی سینما نیست چرا که شورای عالی سینما بالا‌ترین مرجع در حوزه سینما است که از ابتدای روی کار آمدن دولت دهم و با همت جواد شمقدری معاونت وقت ارشاد پایه گذاری شد و در زمان دولت گذشته نیز بار‌ها جلسات کار‌شناسی با حضور اعضای آن شورا و به ریاست رئیس سازمان سینمایی برای چکش زنی بر روی مصوبات برگزار می شد و زمانی که کار به لحاظ کار‌شناسی به مرحله قابل قبولی می‌رسید؛ همین جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد وقت (دکتر حسینی) برگزار می گردید و هنگامی که کار به تصمیم گیری کلان نیاز داشت این جلسه با حضور عالیترین مقام اجرایی یعنی رئیس جمهور (دکتر احمدی‌نژاد) برگزار می‌گردید. خوشبختانه یکی از روحیات پسندیده دکتر احمدی‌نژاد حضور فعالانه و مشتاقانه در شورای عالی سینما و گوش فرا دادن به مشکلات و درد دل‌های اعضای شورای عالی سینما بود؛ روحیه‌ای که تاکنون در رئیس دولت یازدهم دیده نشده است. این در حالی است که ما، هم، در سال «فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به سر می‌بریم و هم اینکه بعید به نظر می‌رسد که آقای روحانی دغدغه فرهنگ و سینما نداشته باشند. اما آماده کردن شرایط و فضا برای حضور رئیس جمهور در شورای عالی سینما- که از روی کار آمدن دولت جدید تاکنون جلسه‌ای نداشته است - بستگی به  فعالیت رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد دارد که چگونه بتوانند رئیس جمهور را برای حضور در آن توجیه و آماده سازند. کاری که رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد دولت گذشته به خوبی توانستند رئیس جمهور را برای حضور در این شورا قانع کنند. به گونه‌ای که آقای احمدی‌نژاد با روحیه بالا و مشتاقانه در این جلسات حضور پیدا می‌کردند. به قول رئیس سابق سازمان سینمایی  - جواد شمقدری - که در مورد برگزار نشدن شورای عالی سینما در دولت جدید در مصاحبه ای گفته بود: «باور ما این بود که چون مشکلات سینمایی کشور کلان است باید در سطح کلان هم حل شود؛ لذا آقای احمدی‌نژاد را قانع کردیم تا در این شورا حضور داشته باشند و خوشبختانه چون ایشان خودشان هم دغدغه حل مشکلات سینما را داشتند این شورا با حضور وی، چندین نوبت برگزار گردید. الان هم اگر در دوره جدید، این باور شکل بگیرد. حتما آقای رئیس جمهور در این شورا حضور پیدا خواهند کرد». بنابراین؛ اینکه آقای علی جنتی؛ گناه عدم برگزاری شورای عالی سینما را به گردن مشغله کاری رئیس جمهوری می‌اندازند شاید خیلی منطقی نباشد چرا که عالیترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور همیشه مشغله کاری خواهند داشت و این یک امر طبیعی است. چون برای کشور پهناوری همچون ایران با جمعیت بیش از ۷۵ میلیون نفر، معلوم است که نیاز به پُرکاری همه مسئولین و بویژه رئیس جهوری دارد. اما

آقای جنتی و آقای ایوبی عزیز! این وظیفه شما است که با توجه به مسئولیت فرهنگی و سینمایی خود، قدر این شورای مهم را بیشتر بدانید و با پشت گوش نینداختن جلسات این شورا؛ آن را به محاق نبرید. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما، بسیاری از شورا‌ها به دلیل سهل انگاری مسئولین در برگزار نکردن جلسات ، این جلسات به فراموشی سپرده شدند و وجودشان فقط در حد یک نام بیشتر باقی مانده است. اما امیدواریم شورای عالی سینما که با هزار امید و به سختی وارد تقویم فعالیتهای دولت شده است به راحتی و با سهل انگاری و – شاید هم با نگاه سیاسی و جناحی – به حاشیه رانده نشود به طوری که در سالهای آینده، فقط نامی از آن باقی بماند و دیگر هیچ.

جناب آقای ایوبی! حال که بیش از یکسال و نیم است که مدیریت سازمان سینمایی را برعهده دارید و مرد اول حوزه سینمایی کشور محسوب می‌شوید؛ شاید وظیفه شما سنگین‌تر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فراهم کردن شرایط حضور رئیس جمهوری به شورای عالی سینما باشید. حال که فضای سینمایی کشور در حال نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر است لذا برگزاری حداقل یک جلسه شورای عالی سینما برای بررسی مشکلات و معضلات سینمای ایران؛ شاید حق طبیعی و منطقی سینماگران کشور باشد. پس لطفا؛ این حق را از سینماگران و سینما محروم نکنید.
کد خبر: 76897
Share/Save/Bookmark