دکتر اردلان در پاسخ به هنرنیوز: ضبط آثار این جشنواره سرمایه عظیمی برای نسل های آینده خواهد بود
گزارش هنرنیوز از نشست خبری هفدهمین جشنواره نمایش های آئینی – سنتی؛
دکتر اردلان در پاسخ به هنرنیوز: ضبط آثار این جشنواره سرمایه عظیمی برای نسل های آینده خواهد بود
دبیر هفدهمین جشنواره نمایش های آئینی – سنتی با اشاره به ضرورت نگاه آکادمیک به این نوع نمایش ها گفت: آیا زمان تاسیس رشته ای به نام نمایش های آئینی – نمایشی در دانشکده‌های تئاتر نرسیده است؟
 
تاريخ : سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۶
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر هنرنیوز صبح امروز نشست خبری هفدهمین جشنواره نمایش های آئینی – سنتی با حضور مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد،داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره ، محمدحسین ناصربخت قائم‌مقام دبیر جشنواره ، امیررضا اردلان دبیر بخش سمینار و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

دبیر جشنواره در این نشست با بیان اینکه بسیاری از گروهها خواهان حضور در این جشنواره بودند ولی اثرشان به دلیل عدم امکانات و به لحاظ کیفیت و حتی به دلیل قرابت قوم خویشی با بنده به جشنواره راه پیدا نکرد افزود: از زمانی که این جشنواره کار خود را آغاز کرده به دنبال حضور دانش‌آموختگان تئاتر در این جشنواره بودیم که بسیاری از آنها از این کار امتناع می‌ورزیدند ولی خوشبختانه بعد از برگزاری چند دوره ؛این گروه نیز به جشنواره ملحق شدند.

وی ادامه داد: ما در شرایطی این جشنواره را آغاز می کنیم که بسیاری از پیشکسوتان این عرصه را از دست داده‌ایم که آخرین آنها مرحوم احمد علامه دهر بود که در این رشته صاحب سبک بود.

دکتر فتحعلی بیگی با بیان اینکه اگر به نمایش‌های آئینی و سنتی توجه نشود باید منتظر بود که این میراث گرانبهای فرهنگی تبدیل به خاطره‌ای در کتاب‌ها شود تصریح کرد: از همه مسئولین می‌خواهم که نسبت به میراث ملی آئینی و سنتی ما توجه کنند و از آنان می پرسم آیا وقت آن نرسیده است که در دانشکده‌های تئاتر رشته‌ای برای نمایش‌های آئینی تاسیس شود؟. آیا زمان آن نرسیده است که مدرسه‌ای برای آموزش تخصصی این میراث ملی راه‌اندازی شود؟

دبیر هفدهمین جشنواره نمایش های آئینی – سنتی ابراز امیدواری کرد در سریع‌ ترین زمان ممکن ، مکانی برای اجرای نمایش آئینی و سنتی در تمام فصول سال در اختیار این رشته قرار بگیرد.

دکتر امیررضا اردلان دبیر بخش سمینار در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید  «با توجه به اینکه هنرمندان شهرستانی قادر به حضور در این سیمنارها نیستند آیا این سیمنارها ضبط و در اختیار آنان قرار خواهد گرفت؟» که وی اظهار داشت: همه این سیمنارها و تمام اجراهای این جشنواره با چندین دوربین ضبط خواهد شد و تا کنون ما حدود ۴۰ الی ۵۰ دی وی از سمینارها و اجراهای گذشته در اختیار داریم که تمامی آنان به همه شهرستانها، استانها و حتی خارج از کشور ارسال شده است.

وی افزود: امیدواریم بخش عظیمی از سرمایه معنوی جشنواره که همان اجراها و سیمنارها می باشد بتواند از طریق همین فیلم ها به دست آینده گان برسد و خوشبختانه با توجه به برگزاری چهار دوره سمینار، تمامی سخنرانی ها و رسالات به همراه خلاصه لاتین و فارسی و متن کامل مقالات و بیوگرافی و سِمت نویسندگان در هر دوره به چاپ رسیده و در هر دوره ، کتاب دوره قبل به دست علاقه مند می رسد. امسال هم روال به همین گونه خواهد بود.

دبیر بخش سمینار ها اضافه کرد: امیدواریم در دوره ششم این کتاب به دو کتاب فارسی و انگلیسی تبدیل شود تا پژوهشگران فارسی و انگلیسی بتوانند از این کتاب بهره بیشتری ببرند.

وی با بیان اینکه در این دوره ۳۰ سمینار خواهیم داشت که ۱۰ مورد از آنها مربوط به میهمانان خارجی است تاکید کرد: این جشنواره توانسته در طول چند دوره از برگزاری خود ۱۰ متخصص جوان در حوزه آئینی و سنتی تربیت کند که مقاله‌های متعددی در ارتباط با این میراث ملی تالیف کنند.

به گفته اردلان جامعه‌ای که آیین ندارد هیات جمعی ندارد.

محمدحسین ناصربخت قائم‌ مقام دبیر جشنواره نیز یکی دیگر از مسئولین این جشنواره بود که با اشاره به دستاوردهای این جشنواره در طی دوره های گذشته گفت: حضور جوانان در این دوره از جشنواره موجب شادی و دلگرمی شده است.

ناصر بخت در ادامه با بیان اینکه سیاست این دوره از جشنواره همانند سال‌‌های قبلی توجه به موضوع پژوهش در حوزه آیین‌های سنتی است گفت: در کنار تمامی آثاری که به روی صحنه خواهند رفت قرار است از ۶ کتاب در ارتباط با آیین‌های ایرانی رونمایی شود که در آنها اسنادی وجود دارد که برای اولین بار منتشر می‌شود.

پیمان شریعتی دبیر اجرایی این جشنواره هم در مورد این ادعا که گفته می شود در این دوره ، جشنواره ضعیف‌تر برگزار می شود با رد این ادعاها یاد آور شد: اتفاقا این دوره بسیار متنوع‌تر از دوره‌های قبل برگزار خواهد شد. چرا که ۹ اثر نمایشی در بخش تعزیه حضور دارند که تاکنون در هیچ جایی اجرا نشده اند.

به گزارش هنرنیوز، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی مرکز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از نیمه های نشست وارد سالن شده بود در آخر جلسه و به دعوت مجری در جایگاه حاضر شد و ضمن تقدیر از تیم اجرایی جشنواره تصریح کرد: جشنواره آئینی و سنتی از جشنواره‌های جریان‌ساز و مهم در عرصه تئاتر کشور است که حمایت از آن یکی از مهمترین اولویت‌های کاری ما بوده است.

وی افزود: این جشنواره مقدمه‌ای بر شناخت آیین‌هایی است که موجب رشد و بالندگی جامعه و پاسداری از هویت ملی و مذهبی مردم ما است. من اطمینان دارم که جوانان حاضر در این دوره از جشنواره آینده سازان عرصه تئاتر کشور هستند و سال‌های آینده از آن این جوانان خواهد بود.

لازم به ذکر است که هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، خانه نمایش، تالار حافظ و تالار مهراب محل‌های اجرای بخش نمایش صحنه‌ای از یکم تا دهم شهریور ماه در دو بخش سمینار و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
کد خبر: 82377
Share/Save/Bookmark