«طلا و مس»؛ روايت اوج‌گيري معنوي انسان
«طلا و مس»؛ روايت اوج‌گيري معنوي انسان
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۰
يك منتقد با بيان اين كه «طلا و مس» نمونه‌اي از سينماي ملي است، گفت: در اين فيلم مطلقا شعار‌زدگي به چشم نمي‌آيد و فيلمساز در اين فيلم دست به روايت اوج‌گيري معنوي انسان عادي زده‌ است.


«پژمان كريمي» منتقد سينما در گفت‌و گو با فارس در مورد فيلم «طلا و مس» ساخته همايون اسعديان، اظهار داشت: «طلا و مس» نمونه‌اي از سينماي ملي است. سينمايي كه در برگيرنده همه عناصر ارزشمدارانه جامعه ايراني است.


وي در ادامه افزود: اين فيلم شريف، خانواده‌اي ايراني را همان‌گونه كه حاكميت ارزش‌هاي ديني و ملي ايجاب مي‌كند، به تصوير كشيده است.


اين منتقد در ادامه خاطرنشان كرد: مرد خانواده «سيد رضا» (بهروز شعيبي) از يك بحران يعني بيماري لاعلاج همسرش «زهرا سادات» (نگارجواهريان)، پلي مي‌سازد براي حلول به بلوغ باور ديني و ارتقاء به جايگاهي معنوي.


كريمي تصريح كرد: «سيدرضا» به دركي والا از حقيقت ديني مي‌رسد. دركي كه با گذشت از تمنيات و اقتضائات زندگي دنيوي و دگرخواهي رخ مي‌نمايد و جالب توجه اين است كه مسير نائل شدن به درك ياد شده در بستر قصه‌اي كاملا ساده و به مدد حضور آدم‌هايي آشنا تعبيه شده است.


او گفت: در اين فيلم با وجود داشتن حرفي بزرگ و از جنس ديني، مطلقا شعارزدگي به چشم نمي‌آيد، در واقع نويسندگان و كارگردان به دور از تكلف، دست به روايت اوج‌گيري معنوي انسان عادي زده‌ است كه در پايان فيلم، هيبت انساني با منزلت را به تصوير مي‌كشد.


كريمي ادامه داد: وقتي فيلم را در جشنواره فيلم فجر تماشا مي‌كردم، هر پاياني را متصور مي‌شدم جز پايان فعلي فيلم (جفت كردن كفش طلاب به نشانه دگرگوني باور) و اين كه فيلمساز از قصه‌اي به ظاهر كليشه‌اي، فيلمي درخشان بسازد.


وي در پايان در مورد بازيگران فيلم «طلا و مس»، اظهار داشت: «بهروز شعيبي» و «نگار جواهريان» بي‌اغراق، بازي‌هايي به ياد ماندني از خود به يادگار گذاشته‌اند.
کد خبر: 11087
Share/Save/Bookmark