سیروس مقدم دل چرکین است!
آیین تجلیلل از عوامل «پایتخت ۳»؛
سیروس مقدم دل چرکین است!
تجلیل از عوامل مجموعه «پایتخت 3» الهام غفوری، علیرضا خمسه، مهران احمدی و محسن تنابنده به همراه سیروس مقدم و مهدی فرجی مدیر شبکه یک و جمعی از کشتی گیران و و برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در ایوان شمس برگزار شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
در ابتدا مجری برنامه از سیروس مقدم خواست که او صحبت را شروع کند. مقدم با اشاره به اینکه برای ساخت این مجموعه تلویزیونی خیلی‌ها زحمت کشیده اند گفت: ابتدا خوشحالم در این جمع کسانی را می‌بینم که مدت‌ها بود ندیده بودم مانند آقای صافی که ایشان به بنده در امر سریال سازی بسیار کمک کردند و من خودم را مدیون ایشان می‌دانم که کمک کردند تا اولین سریالم را در شبکه سه بسازم و امروز هم در خدمت شماهستم. «پایتخت ۳» به شدت کار سختی بود یک کار سخت با عواملی سخت گیر که همگی عاشق کارشان بودند. فکر می‌کنم اگر حوصله و صبر الهام غفوری تهیه کننده و مهدی فرجی مدیر شبکه یک نبود قطعاً نتیجه کار به این شکل نمی‌شد.

وی در ادامه داد: زمانی که قرار شد «پایتخت ۳» را بسازیم می‌دانستیم که توقع مردم بالاست و اگر در جا بزنیم و در حد پایتخت‌های قبلی بمانیم مردم نخواهند پذیرفت. از اینجا از خادم کشتی گیر پهلوانمان تشکر می‌کنم که برای راهنمایی و کمک به ما در امر کشتی بسیار تلاش کردند و تلفنی هم پی گیر کار‌ها بود. از کفاشیان ممنونم که شرایطی را فراهم کرد تا رونمایی از پیراهن تیم ملی را بتوانیم فیلم برداری کنیم.  از طنابنده عزیز ممنونم چرا که محسن زمانی که خط داستان را پیدا کرد خیال من راحت شد. مجموعه پایتخت احترام را ترویج داده است این سریال از دل مردم بر آمده و حتماً بر دل مردم هم می‌نشیندبه نظر می‌رسد که «پایتخت ۳ گانه» به وظیفه خودش عمل کرده است.

وی در ادامه با پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز در ارتباط با مسئله اسپانسر‌ها و حضور چشمگیر آن‌ها در بخش‌هایی از سریال که چیره بر خود صحنه‌های این مجموعه بود و به گونه‌ای به طور مستقیم تبلیغات صورت می‌گرفت گفت: باید بگویم که در سه چیز ورزش، سیاست و هنر اسپانسر و حمایت کننده مالی نیاز است در هر کدام از این ۳ بخش به گونه‌ای این کار انجام می‌شود. اگر حمایت این اسپانسر‌ها نبود قطعاً ما نمی‌توانستیم خیلی از این صحنه‌ها را بگیریم چرا که صحنه‌های بسیار پر هزینه و سختی بودند مانند نما‌های هوایی که در سریال دیدید و هم چنین مستند کردن صحنه‌های کشتی که به باور تماشاگر لطمه نزند.

مقدم در ادامه گفت: «پایتخت» مجموعه گرانی است اگر صدا و سیما هم بودجه لازم راداشت و آن را پرداخت می‌کرد باید باز هم فشار زیادی را متحمل می‌شد. اما نکته‌ای را که باید بگویم این است که اسپانسر برنامه مرز‌ها را می‌شناخت و دخالتی نداشتند به جز اولین روز فیلم برداری که در لوکیشن حضور پیدا کردند و دیگر ما این دوستان را ندیدیم چرا که در قرار داد‌ها تمام موارد و چگونگی تبلیغات قید شده بود و سازمان صدا و سیما هم در جریان کامل قرار داشت.

علیرضا خمسه در ادامه در پاسخ به این سوال چرا کمی در شخصیت بابا پنجعلی تغییراتی حس می‌شد و ما دیگر آن طنز همیشگی را شاهد نبودیم گفت: شخصیت بابا پنجعلی چیزی بین رئال و کمدی است ما نمی‌توانستیم در هر شرایطی طنز را وارد کاراک‌تر کنیم چون به قیمت عوض شدن مسیر داستان تمام می شد. بنده افراد زیادی را با خصوصیت‌های این شخصیت دیده‌ام اما برای اینکه این شخصیت در یک مجموعه تلویزیونی دیدنی شود با تغییراتی را می‌دادیم و سعی کردیم برای پرداخت آن بین واقعیت و کمیک بودن پلی بزنیم و از هر دوی آن‌ها استفاده کنیم.

محسن طنابنده در ابتدای صحبت‌هایش به کم کردن وزنش اشاره کرد و گفت: باید برای پرداخت نقش نقی این کار را می‌کردم و بستری شدنم در بیمارستان نیز مزید بر علت شد تا این اتفاق بیافتد. من برخلاف نظر سیروس مقدم فکرمی کنم «پایتخت» هنوز هم می‌تواند ساخته شود. اما اگر ایشان تمایل زیادی برای ادامه ساخت این مجموعه ندارند به دلیل این است که از برخی به شدت دل چرکین هستند ما دائماً به این موضوع فکر می‌کنیم که چگونه تلویزیون خودمان را تقویت کنیم. قصه نوشتن برای شخصیت‌های زن بسیار حساس و سخت است. از طرفی شبکه‌های ماهواره‌ای تا دندان مسلح هستند و امکانات دارند و محدویتی نیز برایشان وجود ندارد در این شرایط ما مجموعه‌ای این چنینی را می‌سازیم اما برخی از پشت خنجر می‌زنند.

وی در ادامه با اشاره به فردی که نامی از او نبرد گفت: آقایی که در جمع ما باقالی پلو با ماهی چرب و چیلی می‌خوری وقتی کنار ما رفتی چطور می‌توانی پشت سر این مجموعه حرف‌هایی بزنی که شایسته نیست؟ برخی گفته‌اند که این گویش را عوض کنید چون تمسخر گونه است من در جواب این را می‌گویم اگر تمسخر کردن است پس چرا شما قبول می‌کنید به گویش دیگری این مجموعه ساخته شود. ما از این افراد کار نابلد وغیر کار‌شناس ضربه می‌خوریم و برخی هم از سر دل سوزی حرف‌هایی را می‌زنند که غیر کار‌شناسانه است آن هم به ما ضربه می‌زند. نقد باید وجود داشته باشد اما سازنده نه با حب و بغض. من دست سیروس الوند رامی بوسم که با دانشی که نسبت به آن منطقه داشت من رایاری کرد. من متوجه شدم که اگر می‌گویند دست‌هایی پشت پرده است واقعاً درست است چرا که برخی می‌خواهند با اختلاق‌های قومی و مذهبی که به راه می‌اندازند به اهداف خود برسند.

مهران احمدی هم در ادامه گفت: بنده هم خیلی خوشحال هستم که در این مجموعه حضور داشتم و به خودم می‌بالم که در کنار سیروس مقدم بودم. این سوم ینکار بنده با ایشان بود. این مجموعه اگر خوب شد مدیون یک تیم خوب و متخصص بوده است. ما در شرایط سختی کار کردیم در شرایطی که دستشویی رفتن برایمان سخت بود چون در دمای ۱۲ درجه زیر صفر و برخی مواقع هم بیشتر ما تمام امکاناتمان مانند آب و برق و گاز قطع می‌شد و این گروه در شرایط‌های این چنینی کار کرد چون همگی عاشق کارشان بودند. شوق کار کردن برای مردم ما را گرم می‌کرد.

در ادامه این مراسم به ترتیب در صحبت های کوتاه نسرین نصرتی و هدایت هاشمی و برخی دیگر از عوامل مجموعه «پایتخت۳» نیز ابراز خوشحالی کردند که در این جمع قرار گرفتند و صحبت های کوتاهی انجام دادند. در پایان هم مهدی فرجی مدیر شبکه یک سیما از تشکیل همچین مراسمی با حضور عوامل توسط مجموعه فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر و قدردانی کرد و گفت: ما نباید فراموش کنیم که فرهنگ‌های دیگر اقوام در خطر نابودی هستند و دیگر لباس های محلی خود را جوانان آن منطفه نمی‌پوشند در بسیاری از اقوام افراد دیگر به گویش محلیشان سخن نمی‌گویند و ما باید این موضوع را بدانیم.

فرجی در ادامه گفت: قطعاً سیروس مقدم از برخی رفتار‌ها دل چرکین است اما بعد از یک استراحت حتماً درباره ساخت قسمت‌های بعدی پایتخت حرف خواهیم زد و یا مجموعه‌ای شبیه این را به وجود خواهیم آورد ایشان در حال حاضر مجموعه ما مبارک رمضان ما را در حال آماده سازی دارند و وارد پیش تولید شده‌اند و قرار است در این مجموعه ما شاهد حضور یک زن بسیار متدین و قوی باشیم. من ازاینجا ازهمه عوامل تشکر و قدردانی می‌کنم.

علیرضا دبیر هم صحبت‌هایی کرد و گفت: بنده با دیدن این سریال اشک ریختم درست است سال‌ها است از ورزش دور هستم اما من متولی شروع کردن خیلی از کار‌ها بودم اولین ورزشکاری بودم که گفتم می‌خواهم درس بخوانم در زمانی که همه می‌خواستند پول در بیاورند و این حرکت بنده خود یک الگو شد چرخاندن پرچم ایران عزیز را هم اولین بار بنده انجام دادم که باب شد و در این مجموعه هم شاهد آن بودم به همه عوامل خسته نباشید می‌گویم.

حجت الاسلام شهاب مرادی به روی صحنه آمدند و از همه تشکر کردند و اشاره داشتند که ما باید فرهنگ تشکر کردن را در کشورمان بیدار کنیم. سال‌ها است که فرهنگ افشا‌گری در ما ریشه کرده و بد اخلاقی و احترام نگذاشتن‌ها رفتار‌های طبیعی شده است ما باید به کمک این سریال‌ها این موارد را از بین ببریم. من خوش حالم که تا چند سال فرهنگ احترامگذاشتن و تاثیر این مجموعه در مردم خواهد ماند.

در ادامه علیزضا رضایی دوبنده کشتی خود را به عوامل «پایتخت»تقدیم کرد.

لازم به ذکر است که در پایان به عوامل ساخت «پایتخت ۳» هدایایی تعلق گفت به همراه یک لانه که برای پرندگان ساخته شده که نشانه حمایت از محیط زیست بود به عوامل تقدیم شد و با اجرای محمد رضا حسینیان به پایان رسید.
کد خبر: 70433
Share/Save/Bookmark