دفاع تمام قد میراثی‌ها در مقابل درخواست واگذاری «دولتخانه قزوین»
سلطانی فر: دولتخانه را آزاد کنید
دفاع تمام قد میراثی‌ها در مقابل درخواست واگذاری «دولتخانه قزوین»
«مجموعه دولتخانه صفوی قزوین از نفایس کشور است و طبق موازین قانونی قابل واگذاری نیست؛ ولی میراث فرهنگی برای هرگونه مشارکت و همکاری آماده است. واگذاری بخش‌های قابل بهره‌برداری به غیر، برای حفاظت و مرمت بیشتر مورد تأیید ماست اما این که بخش‌های موزه‌ای یا باستان‌شناسی به غیر واگذار شود خلاف مقررات و ضوابط میراث فرهنگی است.»
 
تاريخ : شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۹
به گزارش هنرنیوز؛ اواسط اسفند ۹۴ بود که فریدون همتی - استاندار قزوین در نشست مشترک استاندار با اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیران شهری قزوین اظهار کرد:«همچنانکه شهرداری قزوین سرای تاریخی سعدالسلطنه را به خوبی بازسازی کرده است٬ قصد داریم مجموعه دولتخانه صفوی را نیز به شهرداری واگذار کنیم.» صحبتی که بیش از همه برای میراثیان تعجب‌آور بود چرا که نخست این مجموعه در تملک میراث فرهنگی است و قطعاً تصمیم گیرنده نهایی در مورد اثر مالک آن است و دوم این که بدون هیچ اغراقی مجموعه دولتخانه جزو مهمترین آثار قزوین و سایر کشور است و چگونه امکان دارد مجموعه ای که جزو نفایس است به غیر واگذار شود .

*** شهرداری با میراث قزوین چه کرد

جدای از این که دولتخانه جزو نفایس است.کارنامه شهرداری قزوین در حوزه میراث فرهنگی نیز قابل تأمل است. عملکرد شهرداری در تخریب بافت و حریم بناهای تاریخی و اصرار برای اجرای طرح عبور خیابان انصاری شرقی از بافت تاریخی، همچنین نوع بازسازی مجموعه سعدالسلطنه که به گفته برخی کارشناسان دارای اشکالات مرمتی است و حتی می‌توان گفت این نوع مرمت نسبتی با «مرمت بناهای تاریخی» ندارد، اصرار شهرداری بر احداث پارکینگ طبقاتی کنار مجموعه تاریخی سعدالسلطنه آن هم در بافت تاریخی، تبدیل سعد‌السلطنه به بازاری امروزی اما بدون مشتری و... همگی، این  پرسش را به صورت جدی مطرح می‌کند که ورود شهرداری به این عرصه و درخواست واگذاری دولتخانه به منظور مرمت و احیا، قرار است با استفاده از کدام منبع یا منابع مالی انجام پذیرد؟

***شهرداری به دنبال کدام منابع مالی است؟

اگر شهرداری دارای منابع مالی خاصی است که شهروندان از آن بی خبرند، چرا این منابع را برای تکمیل پروژه های نیمه کاره خود بکار نمی گیرد؟ اگر چنین منابعی ندارد چرا پیش قدم شده تا نفیس‌ترین مجموعه قزوین را نشانه برود. آیا می‌توان رد پای این گونه طرح‌ها را در سخنان مسعود نصرتی شهردار قزوین جستجو کرد که به گفته‌"صدای قزوین" در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۴ در حالی که پروژه پارکینگ سعد‌السطنه را یکی از پروژه‌های مورد بحث و تبادل نظر با استانداری دانسته بود؛اظهار کرد:امیدواریم برخی پروژه‌های بزرگ در مقیاس ملی بتواند از بودجه سفر ریاست جمهوری به استان تأمین اعتبار شود.

وقتی شهرداری منبع مالی جدیدی در اختیار ندارد و بالتبع نمی‌تواند چنین طرحی را به بخش خصوصی دیگری واگذار کند چگونه می‌خواهد طرح مرمت و احیا در مجموعه فاخری چون دولتخانه را کلید بزند. آیا قرار است یکی از نفایس ملی محل آزمون و خطایی باشد برای دریافت اعتبارات بودجه سفر ریاست جمهوری از طریق استانداری؟

*** دفاع تمام قد سلطانی فر

در این باره در حالی که استانداری و شهرداری همچنان پیش‌قدم برای اجرای طرح واگذاری دولتخانه به شهرداری هستند. روز پنج‌شنبه ۲۶ فرودین ماه ۹۵ فریدون همتی استاندار قزوین در دیداری با مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، خواستار تخصیص اعتبار لازم برای مرمت مجموعه تاریخی مسجد جامع عتیق شد و آمادگی شهرداری قزوین را به منظور مرمت و احیای بناهای از بین رفته دولتخانه صفوی بر اساس برنامه‌ها و مطالعات میراث فرهنگی اعلام کرد.

معاون رئیس جمهور ضمن استقبال از این پیشنهاد، یادآور شد: مجموعه دولتخانه صفوی قزوین از نفایس کشور است و طبق موازین قانونی قابل واگذاری نیست؛ ولی میراث فرهنگی برای هرگونه مشارکت و همکاری آماده است.

سلطانی فر همچنین پیش‌نیاز این توافق را آزاد سازی کامل مجموعه دولتخانه از کاربری‌های آموزشی، ورزشی و تجاری موجود دانست و خاطر نشان کرد: باید مدیریت استان هر چه زودتر نسبت به تحقق فرامین مقام معظم رهبری در سفر به استان قزوین اقدام کرده و نهادهای دولتی و خصوصی را از عرصه دولتخانه خارج نماید.

وی همچنین از بررسی درخواست استاندار قزوین طی سه ماه آینده خبر داد و افزود: با توجه به وسعت و اهمیت دولتخانه ضمن حضور آقای دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی، من نیز دیدار مجددی از دولتخانه خواهم داشت و تصمیم مناسب را اتخاذ می‌کنم.

***مخالفت قاطع

در پایان این دیدار علیرضا خزائلی معاون برنامه‌ریزی شهرداری قزوین خواستار فروش و واگذاری قطعی مجموعه سعدالسلطنه به شهرداری قزوین شد که با مخالفت قاطع دکتر سلطانی فر این خواسته غیر قانونی و ناممکن اعلام شد.

*** الویت اصلی ازادسازی دولتخانه است

اما محمد حسن طالبیان- معاون میراث فرهنگی کل کشور- نیزدرباره اظهار نظر اخیر استانداری قزوین در مورد دولتخانه به خبرنگار هنرنیوز می‌گوید: کلیه اتفاقات مربوط به دولتخانه قزوین اعم از کاوش باستان‌شناسی یا تصمیم‌گیری برای این محدوده مربوط به سازمان میراث فرهنگی است. الویت اصلی دولتخانه آزاد سازی کامل دولتخانه از کاربری‌هایی است که متأسفانه در طول این سال‌ها بدان وارد شده است. همچنین لزوماً صحبت‌های استاندار محترم به معنای نقض قوانین میراث نیست اما کاوش‌های باستان‌شناسی این محدوده که قطعاً باید تداوم پیدا کند، جزو وظایف اصلی سازمان است.


*** دولتخانه در تملک میراث فرهنگی

وی در پاسخ به این پرسش که مگر دولتخانه قزوین جزو نفایس نیست و مگر این محدوده چشم فرهنگی قزوین محسوب نمی‌شود پس چگونه قرار است به شهرداری واگذار شود، اظهار می کند: این منطقه کاملاً در اختیار سازمان میراث فرهنگی است. ما نمی‌توانیم بگوییم چرا این حرف زده شده است اما می‌توانیم بر روی این موضوع تأکید کنیم که هر نوع اقدامی در این محدوده منوط به مجوز و تأییده و تصویب سازمان میراث فرهنگی است و دولتخانه در تملک سازمان میراث فرهنگی است.

***واگذاری بخش های موزه ای و باستان شناسی خلاف مقررات است

او با اشاره به این که در بخش‌هایی مانند گراند هتل که قابلیت مرمت و واگذاری برای بهره‌برداری وجود دارد سازمان نه تنها مخالفت بهره‌برداری نیست بلکه موافق هم هست ، ادامه می‌دهد: واگذاری بخش‌های قابل بهره‌برداری به غیر، برای حفاظت و مرمت بیشتر مورد تأیید ماست اما این که بخش‌های موزه‌ای یا باستان‌شناسی به غیر واگذار شود خلاف مقررات و ضوابط میراث فرهنگی است. از سویی این را هم نباید از خاطر برد که اگر استان بخواهد برای ارتقا محدوده دولتخانه بودجه و اعتبار بگذارد و شهرداری هم بخواهد مشارکت کند و ساماندهی و معرفی بهتری صورت بگیرد ما هم مخالفتی نداریم . حتی ممکن است برنامه‌های فرهنگی مشترکی داشته باشیم اما ورود به بخش‌های تخصصی مانند باستان‌شناسی فقط و فقط زیر نظر سازمان امکان‌پذیر است و به غیر هم واگذار نمی‌شود.
کد خبر: 90783
Share/Save/Bookmark