رحمت امینی : در اختیار قرار دادن تالار وحدت و تاتر شهر باید ضابطه مند باشد
گزارش هنرنیوز از نشست خبری جشنواره «ماهِ تئاتر استان‌ها»؛
رحمت امینی : در اختیار قرار دادن تالار وحدت و تاتر شهر باید ضابطه مند باشد
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به نمایش « عاشقانه های ناآرام» گفت: اگر چه من طرفدار حمایت از کارگردانان جوان تئاتر هستم اما معتقدم در اختیار قرار دادن تالار وحدت و تئاتر شهر باید ضابطه مند باشد و اینگونه نباشد که یک کارگردان تازه وارد و جوان بتواند با حمایت های خاص و با در اختیار داشتن چهره های سینمایی در این سالن ها به اجرا بپردازد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر هنر نیوز صبح امروز نشست خبری «ماهِ تئاتر استان‌ها» با حضور دکتر رحمت امینی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و همچنین توحید معصومی مدیر استانهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.

رحمت امینی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید نظر شما در مورد نمایش « عاشقانه های ناآرام» که با توجه به اعتراض کانون کارگردانان تاتر همچنان به اجرای خود ادامه داد چیست گفت: من در این مورد فقط می توانم به عنوان رحمت امینی اظهار نظر کنم و معتقدم خانه تاتر باید آنقدر معتبر بشود تا اگر کسی خواست یک کار تاتری انجام دهد حتما تعریفی از کارش داشته باشد. اگر چه من طرفدار حمایت از کارگردانان جوان تئاتر هستم اما معتقدم در اختیار قرار دادن تالار وحدت و تئاتر شهر باید ضابطه مند باشد و اینگونه نباشد که یک کارگردان تازه وارد و جوان بتواند با حمایت های خاص و با در اختیار داشتن چهره های سینمایی در این سالن ها به اجرا بپردازد. ضمن اینکه دیدید اختلافاتی بین بازیگران این نمایش ایجاد شد و این نشان داد که کارگردان فقط مسئول فنی کار نیست بلکه باید شاخص هایی دیگری را هم داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید چرا حوزه هنری در مورد این تئاتر اظهار نظری نداشت افزود: حوزه هنری اگر مورد پرسش واقع بشود حتما نظر خودش را اعلام خواهد کرد ولی در این مورد پرسشی از حوزه هنری نشد ضمن اینکه تا حد ممکن سعی می کنیم وارد این مسائل نشویم. این درحالی است که بنده به لحاظ حقوقی یکی از اعضای شورای مرکزی ارزشیابی نظارت هستم اما در این مورد اصلا به رای ما رجوعی نشد.



وی با اشاره به جشنواره «ماه تئاتر استان‌ها» تصریح کرد: در این سه سالی که من این مدیریت را به عهده داشتم به صورت تک اجرا، نمایش‌هایی از استان‌ها را به اجرای عمومی گذاشتیم ولی این ‌بار برای نخستین‌بار است که در این مرکز با توجه به جشنواره ماه تئاتر استانها قرار است هفت نمایش را به صورت پنج شب نمایش دهیم.بنابراین تصمیم گرفتیم با اجرای عمومی نمایش‌های منتخب استان‌ها در تهران، این سیاست را عملی کنیم.

وی با بیان اینکه این نمایش ها در زمانی اجرا می شود که اقتصاد تئاتر در کشور بسیار نابسامان است و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جزو معدود مراکزی است که در این روزها از تئاتر حمایت مالی می‌کند.اظهار داشت: اجرای این نمایش‌ها را در مدت زمان یک ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم در سال‌های آینده هم این جشنواره ادامه پیدا کند.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یاد آور شد : ما باید تئاتر کشورمان را به مسئولان بشناسانیم لذا برای عملی کردن چنین سیاستی، یکی از برنامه‌های ما در این جشنواره دعوت از مهمانان خاص است که شاید در حالت معمولی وقتی برای دیدن تئاتر نداشته باشند مانند نمایندگان مجلس، استاندار استانها و مدیران فرهنگی

رحمت امینی با بیان اینکه حوزه هنری از ۲۰ روز پیش، تبلیغات این نمایش ها با پخش کارت‌های وی آی پی برای مهمانان ویژه شروع شده است.گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا این نمایش ها به خوبی دیده شوند هر چند که انتظار نداریم در این ایام ، سالن‌ها پر شوند.

وی با اشاره به دو سالن تئاتر حوزه هنری به نام های «تماشاخانه ماه» و «تماشاخانه مهر» اضافه کرد: ما در این سالن‌ها هر نمایشی را اجرا نخواهیم کرد و تنها نمایش‌هایی در این سالن ها اجرا خواهد شد که معیار های لازم و کافی حوزه هنری را داشته باشند، البته این نمایش ها باید در موضوعاتی باشند که خود حوزه انتخاب می‌کند، موضوعاتی مانند داستان های انقلابی، دینی، اجتماعی، خانوادگی و ...

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: ما همیشه اعلام کردیم که اگر هنرمندی می‌تواند با معیارهای حوزه هنری فعالیت کند ما از آنان حمایت مالی خواهیم کرد. در سال ۹۴ علاوه بر بیشتر شدن این رایزنی‌ها، استقبال هنرمندان هم از این طرح بیشتر شد و افرادی زیادی به حوزه تاتر پیوستند.

به گزارش هنرنیوز ، توحید معصومی مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز گفت: با توجه به درخواست‌های مکرری که در استان‌ها برای اجرای عمومی نمایش‌ها وجود داشت حوزه هنری به برگزاری این جشنواره همت گمارد بنابراین ما در این جشنواره ۷ نمایش از استان‌های مختلفی داریم که هرکدام از آنها پنج شب متوالی اجرا خواهند داشت

به گفته وی نام نمایش ها و روز اجرای این نمایش ها عبارتند از: نمایش «عبور از مه» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم ‌زاده‌ مژدهی از استان گیلان که از پنجم تا نهم مردادماه، ساعت ۱۹ در تماشاخانه مهر اجرا خواهند داشت.

نمایش «خیر نبینی سعیده» به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران که از ۱۲ تا ۱۶ مردادماه، ساعت ۱۸در تماشاخانه ماه اجرا خواهند داشت.

نمایش«آقای قاضی صدای مرا می‌شنوید؟» به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی حسن سحابی از استان هرمزگان که از۱۲ تا ۱۶ مردادماه ، ساعت ۱۹در تماشاخانه مهر اجرا خواهند داشت.

نمایش «کافه سایه» به نویسندگی ابراهیم عادل‌نیا و کارگردانی مجید واحدی‌زاده از استان اردبیل از ۱۹ تا ۲۳ مردادماه، ساعت ۱۸ در تماشاخانه ماه به اجرا خواهد رفت

نمایش «این عکس که می‌ماند» به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی مرتضی نجفی از استان قزوین از ۱۹ تا ۲۳ مردادماه، ساعت ۱۹ در تماشاخانه مهر اجرا خواهند داشت.

نمایش «رود زنده می‌زاید» به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی از استان اصفهان از ۲۶ تا ۳۰ مردادماه، ساعت ۱۸ در تماشاخانه ماه اجرا خواهند کرد و نمایش « سرگذشت درگذشت چشم» به نوسندگی و کارگردانی عباسعلی کیخایی از استان سیستان و بلوچستان از ۲۶ تا ۳۰ مردادماه، ساعت ۱۹ در تماشاخانه مهر.اجرا خواهند کرد.

مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی افزود: به طور متوسط به هرکدام از گروه های نمایشی مبلغ پنج میلیون تومان داده خواهد شد ضمن اینکه هزینه و تبلیغات مربوط به نمایش ها نیز برعهده حوزه هنری خواهد بود.
کد خبر: 81963
Share/Save/Bookmark