فرمول چهار نوروزی می شود
فرمول چهار نوروزی می شود
برنامه تخصصی«فرمول 4» در نوروز، 15 مستند برتر با موضوعات فرهنگی، هنری، علمی، حیات وحش، زیست محیطی و ... را از 29 اسفند تا 14 فروردین، روی آنتن می برد. این برنامه تکنیک‌های ساخت مستند را نیزآموزش می‌دهد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۱
به گزارش هنرنیوز ، برنامه فرمول چهار با پخش مستند هایی نظیر «خطر در کمین خفاشها، راز آگاتاکریستی، میگوی نینجا، سفر به اروپا، بالهای خورشیدی، علف زارهای وسیع، بادهای فضایی، معمای بزرگ مرگ توت آنخ آمون، تجارت حیوانات، شصت سال با آتنبرو، نیوتن آخرین افسونگر، معبد عصرحجری ارکنی و وحشی و خطرناک» هر شب ساعت ۲۲ مجموعه ای از جدیدترین تصاویر که حاوی اطلاعات علمی، سیاسی، تاریخی، زیست محیطی و ... را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهد.

مستند علمی و حیات وحش «خطر در کمین خفاشها». این مستند که ۲۹ اسفند پخش می شود، چگونگی انغراض خفاشها در چند کشور به تصویر کشیده می شود. دانشمندان می کوشند با غلبه بر راز بیماری خفاشها، مانع انقراضشان شوند.

«راز آگاتاکریستی» مروری بر زندگی آگاتاکریستی نویسنده شهیر کتابهای پلیسی وخالق شخصیت هرکول پوآرودارد. در این فیلم مستند دیوید سوشه بازیگر نقش هرکول پوآرو در رابطه با شناخت کریستی، جست وجوی وسیعی را آغاز می کند تا به رازهای زندگی او دست یابد. راز آگاتاکریستی در روز اول نوروز دیده می شود.

سومین مستند فرمول چهار که ۲ فروردین پخش می شود«میگوی نینجا» است. «میگوی نینجا» سخت پوست کوچکی است که از اسلحه ی مرگباری برخوردار است. این فیلم می کوشد از این اسلحه و نحوه کارکردش پرده بردارد. اسلحه ای که از نظر دقت، سرعت و قدرت با عملکرد یک رزمنده نینجا مقایسه می شود.

«سفر به اروپا» ۳ فروردین روی آنتن می رود. اروپا یکی از سیارات کره جرجیس است. سیاره ای که در آن اقیانوس منجمد ردیابی شده و احتمال می رود آنجا بخاطر وجود آب امکان حیات در آن مطرح شود. فیلم کوششی بر پژوهش در این زمینه است.

مخاطبان علاقه مند به مستند های فرمول چهار، می توانند مستند «بالهای خورشیدی» را ۴ فروردین به تماشا بنشینند. در این مستند تماشایی کوشش دو برادر در ارتباط با ساخت هواپیمایی که تنها با استفاده از انرژی خورشیدی قادر باشد شب ها نیز به پرواز خود ادامه دهد تصویر می شود.

اما «علف زارهای وسیع» که ۵ فروردین تماشایی می شود، موقعیت عشایری را که از طریق دامپروری ابرار معاش می کنند تصویر می کند. این مستند چند کشور جهان مثل: مغولستان، آفریقا، چین، آرژانتین و ... را مورد مطالعه قرار می دهد.

۶ فروردین مستند«بادهای فضایی» با هدف مطالعه طوفان ها و بادهای کرات دیگر پخش می شود.

مستند«معمای بزرگ مرگ توت آنخ آمون» ۷ فروردین روی آنتن می رود. آنچه در این مستند دیده می شود: همواره زندگی، بدعت ها و نوع مرگ دسته جمعی توت آنخ آمون، هجدهمین فرعون مصر در ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می زیسته نقل محافل است. این فیلم می کوشد از شخصیت وی، نوع رفتار و زمینه های یکتا پرستی او که مذهب رسمی مصر را از آتونیسم به آمونیسم تغییر داد، پرده بردارد.

«تجارت حیوانات» مستندی است برای به تصویر کشیدن تجارت پوست ببر. این مستند در ۸ فروردین از نظر اجتمایی نگاه تحلیلی به این نوع تجارت دارد. در مستند تجارت حیوانات یک دلال پوست ببر در برابر یک شکارچی فقیر که از روی ناچاری به این کار می پردازد قرار می گیرد و موقعیت آنها تبیین می شود.

در نوروز ۹۴ مستندی سه قسمتی با عنوان «شصت سال با آتنبرو» از روز ۹ تا ۱۱ فروردین پخش می شود.دیوید آتنبرو مستندساز و زیست شناس انگلیسی ۶۱ سال است در زمینه ساخت فیلم های مستند راز بقا وطبیعت فعال است. این مستند در سه قسمت می کوشد مهم ترین دستاوردهای شصت سال تجربه آتنبرو را بررسی کند.

«نیوتن آخرین افسونگر» عنوان مستندی است که ۱۲ فروردین در روز جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان عرضه می شود. فیلمی شخصیت نگار درباره اسحاق نیوتن. این مستند می کوشد به جزئیات اخلاقی نیوتن، زندگی و کشفیات علمی او بپردازد و زمینه شکل گیری هر یک تشریح کند.

اما در روز طبیعت مستنی با عنوان«معبد عصرحجری ارکنی» پخش خواهد شد. در کشور انگلستان بنای دیگری از دوره نوسنگی کشف می شود. فیلم به ظهور و سقوط این معبد می پردازد و زمینه های اجتمایی آن را بررسی می کند. این معبد پس از بنای استون هنچ، دومین بنا از دوره نوسنگی به شمار می رود.

«وحشی و خطرناک» عنوان مستندی است که در ۱۴ فروردین روی آنتن می رود. انسانها همواره در معرض خطر حیوانات درنده قرار دارند. فیلم با تکیه بر خلق و نمایش موقعیت های مهیج حمله حیواناتی چون: خرس، مار و کروکدیل، این موضوع را مورد برسی و بازنمایی قرار می دهد.
کد خبر: 80063
Share/Save/Bookmark