بدون باندبازی نمی توان در سینما کار کرد
مجتبی اسدی پور در گفتگو با هنرنیوز:
بدون باندبازی نمی توان در سینما کار کرد
یک کارگردان سینما معتقد است باند بازی در سینما موجب شده تا خیلی از فیلمسازان که جزو هیچ باندی نیستند نتوانند سرمایه گذاری برای فیلمهای خود پیدا کنند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۳
مجتبی اسدی پور کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت تولید در سینما گفت: وضعیت سینما به گونه ای شده است که امثال فیلمسازان جوانی مثل ما که می خواهند فیلم های بعدی خود را تولید کنند حتما باید به سراغ تهیه کنندگان خاص بروند. در حالی که این تهیه کنندگان فقط کارگردانان مورد نظر خودشان را حمایت می کنند.از سوی دیگر، رفتن به سراغ ارگانهای دولتی و بهره مند شدن از حمایت سرمایه گذاران دولتی نیز، پروسه خاص خودش را می طلبد که آنان هم هر کسی را به دایره خود راه نمی دهند.

وی با بیان اینکه من هم اکنون چند طرح آماده سینمایی برای تولید دارم، افرود: وقتی با هزار زحمت سرمایه گذار پیدا می کنید آنها در آخرین لحظه به دلیل نگرانی از عدم بازگشت سرمایه خود، پا پَس می کشند یا اینکه برخی از آنان به دلیل اینکه سرمایه گذار هستند پیشنهادهای منفعت طلبانه به سود خودشان می دهند و در واقع می خواهند از کارگردان باج خواهی کنند.درحالی که این نوع رفتارها به لحاظ اخلاقی درست نیست.

کارگردان فیلم سینمایی « فیلادلفی» ادامه داد: با وجودی که مضمون فیلم « فیلادلفی» در مورد مردم غزه بود و حمایت از مردم غزه جزو شعارهای دولتمردان است اما زمانی که من با تهیه کننده ای برای ساخت فیلم بعدی وارد مذاکره می شوم متاسفانه برخی از آنان به دلیل اینکه من مضمونی مثل فیلم «فیلادلفی» را در فیلم قبلی ام انتخاب کردم از همکاری سر باز می زنند.

وی در عین حال تاکید کرد : متاسفانه فیلم سینمایی« فیلادلیفی» با وجود مضمونش که باید مورد حمایت بیشتری در زمان اکران قرار می گرفت به ورطه اکران سازی افتاد به طوری که این فیلم، اکران بسیار محدود و به صورت تک سانس داشت. حتی بعضی از سینماهای نمایش دهنده این فیلم، حاضر نبودند پوستر فیلم را بر سر درِ سالن نمایش خود نصب کنند!.

اسدی پور که تا کنون سه تله فیلم به نامهای « ساعت سوخته»،« یک عُمر زندگی» و « زِبَرجَد» را برای شبکه رسانه های خانگی کارگردانی و تهیه کنندگی کرده است خبر داد که تله فیلم « زبَرجَد» اواخر آبان ماه وارد شبکه رسانه های خانگی خواهد شد.

وی در عین از تازه ترین تله فیلم خود به عنوان تهیه کننده با نام « ضد ضرب» به کارگردانی هادی شامانی برای شبکه رسانه های خانگی خبر داد و اظهار داشت: من در این تله فیلم علاوه بر تهیه کنندگی ، مشاور کارگردان نیز هستم که این تله فیلم اینک در مرحله پیش تولید قرار دارد که بزودی وارد مرحله تولید خواهد شد.

اسدی پور یاد آور شد: تله فیلم « ضد ضرب» به قلم آقای ناصرمولوی، اولین کار کارگردان است.که مضمون آن برگرفته از یک قصه اجتماعی است که در مورد یک گروه موسیقی مجلسی است که با دختری آشنا می شوند و ماجراهایی در طول قصه برایشان اتفاق می افتد.

این کارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه معمولا فیلم های شبکه خانگی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند چقدر به کیفیت کار توجه دارید گفت: معتقدم شبکه رسانه های خانگی همچون یک سینمای کوچک است و من سعی می کنم به همان اندازه که برای تولید یک اثر سینمایی تلاش و وقت می گذارم برای ساخت تله فیلم هم همین دقت نظر را داشته باشم.لذا اینگونه نیست که فقط با آوردن چند بازیگر صاحب نام ، کیفیت فیلم را نادیده بگیرم و توجه ای به فیلمنامه، دکوپاژ و کارگردانی نداشته باشم.خوشبختانه همه تله فیلم هایی که من برای شبکه رسانه های خانگی ساختم از سوی وزارت ارشاد درجه کیفیت« ب» دریافت کردند که بهترین درجه برای تله فیلم ها محسوب می شوند.

کارگردان تله فیلم «ساعت سوخته» افزود: آن دست از فیلمسازانی که دست به تولید آثار بی کیفیت برای شبکه رسانه های خانگی می زنند معمولا این شبکه را جدی نمی گیرند. از سوی دیگر، برای اینکه به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند به سراغ بازیگران معروف می روند و بقیه فیلم را فدای نام چند بازیگر می کنند.متاسفانه شعار شبکه رسانه های خانگی هم همین است که اول باید ویترین خوب داشته باشید بعد قصه خوب و در آخر، کارگردان خوب داشته باشید!

مجتبی اسدی پور اظهار کرد: در حال حاضر اکثر تله فیلم هایی که برای شبکه رسانه های خانگی تولید می شود زمان تولید این فیلم ها بین ۱۰ تا ۱۲ روز است. ولی من تمام فیلم هایی که برای شبکه خانگی ساختم به دلیل اینکه به کیفیت توجه داشتم زمان تولید هیچ کدام آنان زیر ۲۰ روز نبوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از کارگردانان با ساخت فیلم های نازل ذائقه مخاطب شبکه خانگی را تغییر دادند خاطر نشان کرد: به همین دلیل کار کردن در این شبکه و جذب مخاطب، بسیار سخت تر شده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به هزینه های تولید یاد آور شد:هم اکنون هزینه تولید تله فیلم ها حتی نسبت به شش ماه قبل نیز، افزایش پیدا کرده است. شاید تهیه کننده ای بتواند با رفاقت، قدری از دستمزدهای بازیگران را کاهش دهد اما دستمزد عواملی مثل حمل و نقل، تهیه غذا، اجاره لوکیشن، خرید وسائل صحنه و لباس و دیگر مسائل را نمی شود با رفاقت کم کرد.

اسدی پور در خاتمه برخی از عوامل تله فیلم « ضد ضرب» را به این شرح اعلام کرد: کارگردان: هادی شامانی، تهیه کننده و مشاور کارگردان: مجتبی اسدی پور، نویسنده فیلمنامه : ناصر مولوی، مدیر تصویربرداری : رضا زینلی، مدیر صدابرداری: عبدالرضا حیدری ، مدیر تولید: حسین ابراهیمی، برنامه ریز: ماندانا نیمافر، طراح صحنه :علی وطن دوست، طراح گریم: رضا عربی، تدوین: مهدی یاوری، موسیقی: بهرنگ قدرتی، بازیگران : رامبد شکرآبی، حدیث فولادوند، ولی الله مومنی و....
کد خبر: 75212
Share/Save/Bookmark