اینکه نشد تلویزیون!
محمد سلوکی در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد؛
اینکه نشد تلویزیون!
محمد سلوکی گفت: این برنامه سازی نیست که ما در برنامه‌‌هایمان میهمان‌هایی را دعوت کنیم و دور هم بنشینیم و حرف بزنیم. اگر مدیران که همانند پدرارن ما هستند نمی‌توانند سلیقه به روزی داشته باشند عقب بنشینند و کمی به حرف جوان تر‌ها گوش کنند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۹
محمد سلوکی در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در ارتباط با مبحث ستاره سازی و برنامه سازی استاندارد در تلویزیون گفت: یکی از موضوعاتی که باید در تلویزیون اتفاق بیافتد مبحث ستاره سازی است. باید به گونه‌ای مثبت ما به سمتی حرکت کنیم که ستاره سازی را در تلویزیون راه بیاندازیم و به سمت شوهای استاندارد تلویزیونی برویم که با مردم ارتباط خوب و درستی برقرار کنند و به گونه‌ای مردم خودشان را در این برنامه‌ها ببینند. شیوه‌ای در تلویزیون‌های استاندارد دنیا مرسوم است که مخاطب را پای برنامه‌های خود نگه می‌دارند و آن هم از طریق شو‌هایی است که برگزار می‌کنند.

وی در ادامه گفت: الزاماً شوهایی واقعگرایانه از زندگی خود مردم می‌تواند پر بیننده باشد برنامه‌های این چنینی به مراتب برای آن‌ها جذاب‌تر خواهد بود تا اینکه محمد سلوکی را در برنامه‌ای خاص ببینند. در این برنامه‌ها هنرمندان و کارگردان‌ها به سراغ موضوعاتی می‌روند که برای مردم است و مربوط به آن‌ها می‌شود و در این برنامه‌ها محوریت با مردم عادی خواهد بود. اینکه سبک زندگی مردم و شیوه نگرش آن‌ها را با یک روش دراماتیزه شده به خود مردم منتقل کنیم درست است و این ساختار برای بسیاری از برنامه‌های تلویزیون‌های مطرح دنیا وجود دارد.

سلوکی گفت: تلویزیون هر کشوری با این برنامه‌ها می‌تواند آیینه تمام نمایه جامعه خودش باشد و این یک رسالت بسیار بزرگی است که می‌توان آن را انجام داد. آن‌ها به شکل درست در راستای اهداف خودشان از ستاره‌‌هایشان استفاده می‌کنند اما متاسفانه ما در اینجا هنرمندان خودمان را به برنامه‌های مختلف و بدون برنامه ریزی و هدفمند شده دعوت می‌کنیم و نظرات آن‌ها را مثلاً در مورد اینکه راهنمایی رانندگی چگونه باید باشد می‌پرسیم و یا اینکه مثلاً به نظر شما مردم در رانندگی چگونه باید رفتار کنند؟ همین هنرمند را در ارگان دیگری با شرایط مشابه مشاهده می‌کنیم.

مجری برنامه «سین مثل سریال» گفت: در این روند هنرمند تاثیر گذاری خود را از دست می‌دهد و اصولاً دیگر تاثیر آن چنانی نخواهد داشت. بلکه باید این هنرمند واسطه‌ای باشد برای دیده شدن زندگی خود مردم در شرایط مختلف به صورت دراماتیزه شده. متاسفانه ما در برنامه‌‌هایمان برای دعوت کردن میهمان‌هایمان و هنرمندان چهره خودمان برنامه ریزی مشخصی نداریم مثلاً در برنامه‌ای که بنده دارم گوشی تلفن همراه خودم را روشن می‌کنم نگاهی به اسامی آن می‌اندازم و یکی از آن‌ها را که با هم خیلی روابط نزدیکی داریم برای حضور در برنامه دعوت می‌کنم و وقتی از بنده می‌پرسد که قرار است در مورد چه چیزی حرف بزنیم می‌گویم شما تشریف بیاورید حالا در مورد یه چیزی با هم حرف می‌زنیم. این مسیری است که ما در آن قرار داریم. باید هدفمند عمل کرد و بدانیم از حضور هنرمندان چه استفاده‌ای می‌خواهیم ببریم.

محمد سلوکی در ادامه افزود: دنیای رسانه به شدت در حال پیشرفت است و ما نباید از برنامه‌های جدید و ساختار‌های مدرن عقب بیافتیم ما توانایی و پتانسیل موجود را داریم و باید کمی به خودمان اعتماد کنیم و خلاقیت به خرج دهیم. در حال حاضر سال‌ها است که در ایام نوروز تعدادی از مجریان که مشخص هم هستند مانند بنده، فرزاد حسنی و یا احسان علیخانی و برخی دیگر از دوستان اجرای برنامه‌های نوروزی را در دست می‌گیریم که ساختار مشابه سال‌های قبل خودش دارد. در این شیوه ما برنامه‌ای را از صبح تا شب به راه می‌اندازیم و تعدادی هم هنرمندان سینما و تلویزیون را دعوت می‌کنیم و در این میان هم هر کدام از این هنرمندان که با هر کدام از مجریان بیشتر رفاقت داشته باشند در برنامه او حضور پیدا خواهند کرد و با هم گفتگویی ساده انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: اینکه نشد تلویزیون! اینکه نشد برنامه سازی! بنده انتقادم فقط به خودم و یا دوستانم نیست انتقاد من به همه افرادی است که در این حوزه فعال هستند که ما هم جزو همین دوستان هستیم. انتقاد من به خودمان است من حتی از مخاطبی که می‌نشیند و ما را نگاه می‌کند انتقاد می‌کنم. مردم باید ما و برنامه ما را نقد منصفانه کنند و از سر لطف و محبت چیزی نگویند که خلاف واقعیت موجود باشد. اگر محمد سلوکی کارش را خوب انجام داد طرفدارش باشید در غیر این صورت لزومی ندارد از من طرفداری کنند و یا مدح بنده را گویند بلکه دراینجا باید او را نقد کنند و از او بخواهند که کار خوب و استاندارد انجام دهد.

سلوکی با اشاره به اینکه مدیران نباید سلیقه‌ای رفتار کنند گفت: بنده فکر می‌کنم دوستانم در رسانه و مخصوصاً مدیران باید سلیقه خودشان را ارتقا بدهند و آن را به روز کنند. هیچ کس نباید سلیقه‌ای برخورد کند. زمانی که من به عنوان یک شومن و یا یک برنامه ساز قرار است برنامه‌ای را بسازم باید، باید‌ها و نباید‌های مشخص شده را رعایت کنم مثلاً به بنده بگویند که ما این فرایند را می‌خواهیم و در آخر هم برنامه باید نتیجه گیری این چنینی داشته باشد.

این هنرمند در ادامه افزود: فکر می‌کنم اگر دوستانم در عرصه مدیرت فرهنگی در جامعه کمی به نیروهای جوان اعتماد کنند و از آن‌ها ایده‌های نو بخواهند رشد خوبی در برنامه سازی خواهیم کرد. به نظرم باید در جایی ریسک کرد. بنده شخصاً بی‌صبرانه منتظر فرصتی هستم تا بتوانم اتفاق جدیدی را به وجود بیاورم. اگر ما بخواهیم می‌توانیم در تلویزیون با این همه نیروی خوب و خلاقی که داریم برنامه‌های بسیار عالی بسازیم. اطمینان دارم در تلویزیون می‌ترکانیم و نگاه متفاوتی را به وجود می‌آوریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیران ما پدران ما هستند گفت: من از بزرگترهای خودمان که منظورم‌‌ همان مدیرانی است که جای پدران ما هستند می‌خواهم که به جوان‌ها اعتماد کنند از همه مدیران در همه حوزه‌ها در مجلس، قوه قضاییه و همه ارگان‌ها واقعاً می‌خواهم که به جوان‌ها بها دهند و اعتماد کنند. کمی مدیران دست از اظهار نظر‌های چهل پنجاه ساله خودشان بردارند کمی عقب بنشینند و به این فکر کنند که جوان امروز با اندیشه سال ۱۳۹۳زندگی می‌کند و به او اجازه تصمیم گیری بدهند.

سلوکی در ادامه گفت: واقعاً اگر نمی‌توانند کنار بنشینند. اگر سلیقه‌شان سلیقه امروزی نیست کنار بنشینند و اجازه بدهند جوان ‌تر‌ها کارکنند. خواهشاً این را تاکید کنید که بنده از سلیقه به روز نشده دوستان حرف می‌زنم و می‌گویم که سلیقه آن‌ها مخاطب پسند نیست. بلکه از ایدئولوژی و مانیفست حرف نمی‌زنم. خطوط و آرمان‌ها اعتقادات ما مشخص است بنده از یک تفکر و سلیقه قدیمی حرف می‌زنم که می‌تواند لطمه به خود برنامه و مخاطبان وارد کند. در این شرایط باید دوستان عقب بنشینند و کمی به حرف جوان‌ها گوش بدهند.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 70569
Share/Save/Bookmark