افزایش آثار مکتوب در حوزه ادبیات پایداری
گزارش هنرنیوز از نشست چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری؛
افزایش آثار مکتوب در حوزه ادبیات پایداری
مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با اشاره به حوزه ادبیات پایداری خبر داد: اگر 4 سال گذشته تعداد کتاب های استانی ما در حوزه ادبیات پایداری به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد اما امسال در این جشنواره 121 عنوان کتاب در این حوزه رونمایی خواهد شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۹
به گزارش هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری با حضور مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری و سید مهدی سیدین نیا مدیر جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

مجید مصلحی در این نشست با بیان اینکه آنچه که در این دوره از جشنواره مورد بررسی و داوری قرار خواهد گرفت، منطبق با ماموریت‌های حوزه‌های هنری یعنی پرداختن به هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده است گفت: هدف از برگزاری این جشنواره کشف و جذب، پرورش استعدادهای جوان و تولید آثار خلاقانه در حوزه‌های همچون نمایش، ادبیات و هنرهای تصویری خواهد بود.

وی اضافه کرد: حوزه هنری توانسته‌ است گام‌های خوبی در افزایش تکنیک و محتوا در مراکز استانی بردارد و در بخش تجهیزات هم اتفاق‌های خوبی افتاده است. آنچنانکه در حوزه ادبیات پایداری اگر ۴ سال پیش تعداد کتاب‌های استانی ما به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، در این جشنواره ۱۲۱ عنوان کتاب در این حوزه رونمایی خواهد شد. ضمن اینکه در گذشته تنها ۶ عنوان فیلم در جشنواره حضور داشت اکنون ۵۶۰ اثر تصویری تولید مراکز استانی در این جشنواره حضور خواهند داشت.

این مدیر حوزه هنری ادامه داد: این جشنواره به مراکز مختلف حوزه این فرصت را می‌دهد که با ارائه آثار خود هویت‌سازی کنند خوشبختانه در این مسیر موفقیت‌های خوبی به دست آمده است و مراکز استانی که تا پیش از این بیشتر فعالیت محور بودند، در آستانه چهارمین جشنواره به تولید آثار متعددی پرداخته‌اند.

مصلحی با اشاره به شعار جشنواره یاد آور شد: شعار این دوره از جشنواره همچون ادوار گذشته «یک گام به پیش» نامگذاری شده است. از سوی دیگر، این جشنواره در حجم بالایی از ارائه محصولات فرهنگی و هنری برگزار می‌شود که تنوع رشته‌‌ای آن این جشنواره را از سایر جشنوار‌های فرهنگی و هنری متمایز می‌سازد که این البته کار بسیار سنگین است.

مدیر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی ادامه داد: ویژگی دیگر این جشنواره آن است که شرکت کنندگان در آن عام نیستند و جامعه‌ که محصولاتی را تولید کرده و به این جشنواره ارائه کرده‌اند خاص بوده و از جمله فعالان حوزه هنری در مراکز استانی محسوب می شوند.

مدیر کل امور استان و مرکز حوزه هنری تاکید کرد: ما از برگزاری این جشنواره به دنبال ارائه یک کار ویترینی و نمایشی نیستم بلکه هدفمان ساماندهی روند تولید آثار هنری و ارتقاء کمی و کیفی آن است.

وی خاطر نشان کرد : بزرگان به ما آموخته‌اند که تشخیص، تثبیت و تعالی سه امر شاخص در عرصه مدیریت فرهنگی است و باید بگویم که در امر تشخیص نسبت به دوره‌های قبلی جشنواره که اغلب فعالیت ‌محور بود و آسیب زیادی به حوزه فرهنگ و هنر می‌زد با تغییر رویکرد و تبدیل جشنواره به رویدادی فرآیند محور توانستیم به دستاوردهای بزرگی در این حوزه دست پیدا کنیم.

مصلحی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های حوزه هنری این است که در تغییر جریان‌های سیاسی و مدیران، کمتر دستخوش تغییرات قرار می‌گیرد و این وضعیت این امکان را برای تدوین و پیگیری برنامه‌های بلند مدت حوزه هنری مهیا می سازد.

بحث بودجه جشنواره مبحث دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: بودجه دوره سوم این جشنواره که در کرمانشاه برگزار شده بود، ‌یک میلیارد تومان بود ولی بودجه امسال قدری کاهش پیدا کرده و تنها مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است تا اقتصاد مقاومتی برای حوزه هنری تنها در حد یک شعار باقی نماند.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری یاد آور شد : امیدواریم که به جای انجام کار نمایشی و ارائه آمار و ارقام که معمولا مورد دغدغه اکثر مدیران فرهنگی و هنری است به شرایطی دست پیدا کنیم که توجه به کیفیت آثار و بهره‌مندی مخاطبان از محصولات فرهنگی هنری ارائه شده در اولویت قرار گرفته و سرلوحه امور فرهنگی و هنری قرار گیرد.

وی افزود: در بخش پژوهشی، افق تولیدات بالای ۱۰۰ عنوان کتاب در استان‌های ما وجود داردو در حوزه فیلم بلند که معمولا در گذشته برای مراکز استانی چندان محلی از اعراب نداشت طی ۲-۳ سال اخیر ۵ فیلم بلند استانی ساخته شده که در جشنواره حضور خواهند داشت.

سید مهدی سیدین نیا مدیر جشنواره این رویداد فرهنگی در این نشست با اشاره به روند اجرایی جشنواره گفت: کار با ایجاد ۷ کمیته از زمان فراخوان آغاز شده و داوری‌ ۴ هزار و ۹۶۳ عنوان که به تفکیک عبارتند از ۱۰۱ اثر نمایشی، ۲۳۲ اثر در حوزه ادبیات، ۱۷۶ اثر موسیقایی، ۳۴۰۲ اثر تجسمی، ۱۱۱ اثر در بخش فرهنگ و مطالعات پایداری، ۵۶۰ اثر تصویری و ۳۶۱ محصول فرهنگی شروع شده است.

وی با بیان این مطلب که در مجموع این جشنواره در ۷۵ بخش اجرا می‌شود گفت: در بسیاری از رشته‌ها برای مراکز استانی محدودیت‌هایی در ارائه آثار تعریف کردیم مثلا هر مرکز تنها ۲۰ عکس می‌توانند به جشنواره ارائه کنند. در حوزه محصولات فرهنگی نیز آثاری مورد نظر هستند که به عنوان یک محصول تولید شده باشند. حالا چه یک اثر مولتی ‌مدیا باشد چه دانش‌نامه و یا کتاب ...

سیدین نیا گفت: علاوه بر ۷ کمیته اولیه، ۵ کمیته ستادی و یک کمیته برای برگزاری افتتاحیه و اختتامیه فعال شده‌اند و مجموعا تعداد کمیته‌ها به ۱۳ کمیته رسیده است. این جشنواره هفتم شهریور ماه با مراسم افتتاحیه در اصفهان آغاز می‌شود. همچنین هم‌زمان با آغاز به کار جشنواره،‌عمارت سعدی اصفهان که یک موزه گالری با ۶۰۰ اثر در بافت میدان امام است نیز افتتاح خواهد شد.

وی ضمن بیان این مطلب که کل برنامه‌ها در ۴ سالن برگزار می‌شود، ادامه داد: شب هفتم برنامه شب شعر با حضور بزرگان شعر استان‌ها در چهل‌ ستون اصفهان برگزار می‌شود. بعد از ظهر روز هشتم نیز شب خاطره را در کتاب قبور شهدای گمنام کوه ‌صفه برگزار خواهد شد. مراسم اختتامیه نیز که بیشتر یک برنامه هنری است، روز نهم در اصفهان تدارک دیده شده است.

سیدین نیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شما اعلام کردید که این جشنواره با نظم و دقت چیده شده است پس چرا برگزاری جشنواره شما مصادف با برگزاری جشنواره فیلم کودک در همدان است گفت: تاریخ برگزاری جشنواره فیلم کودک به تازگی اعلام شده است در حالی که ما برنامه ریزی برای برگزاری این جشنواره را (از هفتم تا نهم مهرماه) را شش ماه قبل اعلام کرده بودیم.
کد خبر: 82719
Share/Save/Bookmark