تعطیلات به سی سخت بهشت دنا برویم
دنا گردشگران را فرا می‌خواند؛
تعطیلات به سی سخت بهشت دنا برویم
هوای مطبوع و خنک کوهستان به همراه چشم‌اندازهای زیبا، جویبارها و چشمه‌های پرآب، جنگل‌های بلوط، باغ‌های میوه، روستاهایی که از پس یکدیگر می‌آیند و تاک‌های انگور گردشگران را به سی سخت فرا می‌خواند.
 
تاريخ : دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰
 به گزارش هنرنیوز؛ وقتی دنا با عظمتی وصف‌ناپذیر ما را به خود فرا می‌خواند، خیره می‌شویم به جنگل‌های همیشه سبز بلوط و زلالی چشمه‌سارانش اگر کوله‌بارت را برداری و راهی ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج ‌شوی، گردنه‌های کوه‌های زاگرس را که می‌پیمایی، شهری کوچک و زیبا آرمیده بر دامنه دنا با پرچینی از بقچه معطر و ناگشوده طبیعت خدادادی را می‌بینی بنام «سی سخت».

بی‌شک اینجا نقاش زبردستی فراتر از تمام بهشت‌ها ایستاده و نگارنگری کرده تا دل و دیده هر بیننده‌ای را به حیرت وا دارد. هوای مطبوع و خنک کوهستان به همراه چشم‌اندازهای زیبا، جویبارها و چشمه‌های پرآب، جنگل‌های بلوط، باغ‌های میوه، روستاهایی که از پس یکدیگر می‌آیند و تاک‌های انگوری که نوید آبسالی منطقه را می‌دهند در کنار دنا این کوه سرافراز و استوار که دامان بخشنده‌اش را گشوده تا سبزی قلبش را به همگان هدیه دهد،همه و همه وصف نشدنی است. اینجا حتی در فصل زمستان زیبا است. در این هنگامه نیز درختان در اوج سرما با پوشیدن لباس عروس تمام شهر و حیاط خانه‌ها و کوه‌ها را مزین می‌کنند و دل هر بیننده‌ای را می‌ربایند. اینجا سی‌سخت مرکز شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد، واقع در جنوب غربی قله دنا است.



اگر حدود ۸ كیلومتری به سمت غرب شهر سی‌سخت حرکت کنی در دامنه كوه دنا دشتی سرسبز می‌بینی كه نمایی از چهار قله اصلی دنا به نام‌های قزل‌قلعه، برج آسمانی، مورگل و قاش‌مستان را برفراز خود دارد. در این دشت سرسبز زیر درختان بلوط و بنه می‌توان رقص علفزارها را به نظاره نشست و از ابهت قله دنا لذت برد، قله‌ای که اگرچه از شهر سی‌سخت قابل مشاهده نیست اما اینجا به راحتی، تو را با دامنه سفیدش همراهی می‌کند.

روستا‌های اطراف سی سخت مثل بیاره، تل سیاه، کوخدان، دهنو و سرمور و کریک هر کدام تفرج‌گاه‌های منحصر به فردی هستند. در ۸ كيلومتری شمال غربی سي سخت منطقه‌ای زیبا بنام بن‌رود وجود دارد. در محدوده بن‌رود دو آبشار دره ناری و توف شاه قرار دارند. آبشار دره ناری در ۶ کیلومتری جنوب منطقه امن حفاظت شده دنا با موقعیت طبیعی ویژه و ارتفاع تقریبی ۴۰ الی ۷۰ متر و آب نسبتاً فراوان خصوصاً در فصل بهار منظره بسیار جالبی را بوجود می آورد.آبشار توف شاه درفاصله ۱۰ کیلومتری ارتفاعات جنوبی منطقه امن حفاظت شده دنا با فاصله ۵/۲ کیلومتری از آبشار دره نادری با موقعیت بارز و منحصر به فرد در ارتفاعات صعب العبور و با ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر در موقعیت جنوب غربی قله مورگل دنا واقع گردیده است.

علاوه براینها با توجه به قدمت ، موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، در سی سخت تپه‌ها، قلعه‌ها،محوطه‌های تاریخی و گورهایی حتی ‌با قدمتی حدود هزاره اول قبل از میلاد وجود دارد که امکان بازدید از این آثار تاریخی میسر نیست. همچنین در این شهر امامزاده‌ای بنام امامزاده سید محمد وجود دارد که مردم علاوه بر سیاحت زیارتی هم دراین مکان انجام می دهند .



انواع ورزشهای کوهستانی مانند صخره‌نوردی، غارنوردی، کایت‌سواری و لذت بردن از زیبایی‌های بکر در کنار ماهیگیری، ورزش‌های آبی همچنین بهره بردن از انواع پوشش گیاهی، دارویی و جنگل‌ها همه نشان از قابلیت‌های این منطقه دارد. قرار گرفتن سی سخت در کنار کوه‌های دنا بهشت کوهنوردان را اصلا نباید از یاد برد،از سوی دیگر وجود غارهایی مثل غار نول در كوه گل مشرف به قلل نول یا غاریخی واقع در خط الرأس مرکزی رشته کوه دنا در ارتفاع ۳۸۵۰ متری بین دو قله معروف بیژن و قاش مستان، کوهنوردان وغارنوردان را در همه فصول به این منطقه سرازیر می‌کند

از دشت‌های غرق در لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی و آبشارها و چشمه‌ها که بگذری باز هم نغمه زندگی در اینجا سرایش دارد. این را فقط نه از نی چوپانان گله‌های عشایر، بلکه از جست و خیز آهوان، اسب‌ها، کل‌ها، پازن‌ها و بزان کوهی می‌توان فهمید و اگر کمی دل و جرأت داشته باشی شاید از نگاه خرس‌ها و پلنگان و انواع خزندگان و پرندگانش، دنای مهربان ۱۶۸ گونه جانور و۱۲۰۱ گونه گیاهی را در دامان خود پرورش می‌دهد. اگر ترغیب شدید که کوله‌بارتان را ببندید و راهی سفری به این منطقه شوید یک توصیه را فراموش نکنید، حتما قبل از حرکت با اتومبیل شخصی از معاینه فنی آن مطمئن شوید چون جاده یاسوج – سی‌سخت پیچ در پیچ، کوهستانی و شیبدار است. از تهران تا یاسوج با اتوبوس ۱۱ ساعت راه است البته روزی یک پرواز به یاسوج نیز وجود دارد اما از قطار خبری نیست. اگر خواستید از شیراز راهی این سفر شوید باید مسافتی حدود ۱۹۵ کیلومتر را با اتوبوس یا ماشین شخصی از شیراز به سپیدان و سپس یاسوج بپیمایید، و آنگاه از یاسوج با ماشین خطی یا تاکسی راهی سی‌سخت شوید.


 
کی بریم؟
سی‌سخت شمالی در جنوب کشور است. با توجه به قرار گرفتن استان کهگیلویه و بویر احمد در همسایگی دو استان گرمسیر خوزستان و بوشهر امکان جذب گردشگران این استانها در این منطقه ییلاقی وجود دارد. گردشگران بیشتر از پانزدهم اردیبهشت تا اوایل مهرماه به این منطقه سفر می‌کنند.
چی بخریم ؟
سی‌سخت و روستا‌های اطرافش را باغ‌های گردو، بادام، گیلاس، هلو، زردآلو، انار، سیب‌ترش، گوجه‌سبز، تاکستان‌های انگور در دو طرف جاده زینت بخش شده‌اند.انواع عسل کوهی، روغن حیوانی، کشک، آلوچه، آلو جنگلی، رب انار، آویشن،ریواس، بابونه،قارچ کوهی، گردو، بادام و انواع گیاهان دارویی از سوغاتی‌های منطقه سی‌سخت هستند.

کد خبر: 73719
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
سلام فقط خواهش می کنم آشغال نریزید
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۱۰:۵۵:۴۳