حضور ۱۷۹ اثر در سه بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند / در فضای فيلمسازی مستند احساس آرامش و امنیت می کنم
در نشست و اختتامیه فصل چهارم جشنواره تلویزیونی مستند مطرح شد؛
حضور ۱۷۹ اثر در سه بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند / در فضای فيلمسازی مستند احساس آرامش و امنیت می کنم
ابراهیم حاتمی کیا که مهمان ویژه این جشنواره بود با ستایش از ژانر مستند گفت: اگر به دست من باشد، می گویم هیچ فیلمساز داستانی حق فیلمسازی ندارد؛ مگر اینکه از حوزه مستند عبور کند.
 
تاريخ : شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۵
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر شنبه 15 اردیبهشت ؛ سلیم غفوری مدیر شبکه مستند در نشست خبری اختتامیه فصل چهارم جشنواره تلویزیونی مستند که در فرهنگسرای ابن سینا برگزار گردید حضور یافت.

وی با بیان اینکه جشنواره تلویزیونی مستند در چهار فصل سال ۹۶ با هدف حمایت و شناسایی از مستند سازان برگزار شد و تلویزیون مهمترین بستر برای دیده شدن آثار مستند سازان است گفت: اگر آثار در تلویزیون پخش شود در سطح وسیع می‌تواند پیام خود را به مخاطبان بدهد.

غفوری بیان کرد: این جشنواره اولین هدف خود یعنی کمک به دیده شدن آثار را به خوبی انجام داده است. در گام دوم این جشنواره تعامل با مخاطبان شبکه مستند بود که در چارچوب آرای مردمی این تعامل به وجود آمده است.

مدیر شبکه مستند تصریح کرد: در این چهار فصل ۹۱۶ نفر در سامانه جشنواره ثبت نام کردند و ۶۴۸ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است که در مجموع ۱۷۹ اثر در سه بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند انتخاب شده است.

غفوری با بیان اینکه این آثار در ۱۲۰ باکس تلویزیونی در چهار فصل به نمایش درآمد، گفت: در هر فصل دو اثر توسط هیئت داوری و آرای مردمی برگزیده شده است و شش اثر منتخب داشتیم. بنابراین در چهار فصل ۲۴ اثر برگزیده جشنواره تلویزیونی مستند را انتخاب کرده‌ایم و در مراسم اختتامیه امروز از شش اثر برگزیده فصل چهارم تقدیر خواهیم کرد.

وی درباره روند استقبال از جشنواره گفت: آرای مخاطبان نشان از روند صعودی و استقبال مخاطب از جشنواره تلویزیونی مستند است. در دوره دوم (سال ۹۷) جشنواره مستند با تغییراتی برگزار خواهد شد و چهار فصل را به صورت یک فصل در تابستان امسال برگزار می‌کنیم اما تعداد آثار افزایش پیدا می‌کند.

غفوری در خصوص اهمیت تولید بیان کرد: ما در شبکه مستند با طیف‌های مختلف مستند سازان کار می‌کنیم و در بحث حمایت و کمک به آثار، پشتیبانی‌های غیر مالی را از مستند سازان داشتیم.

وی با اشاره به رشد سینمای مستند کشور، گفت: فیلم سازانی در سینمای مستند کار می‌کنند که شاید تلویزیون به تنهایی نتواند از تولید همه آثار آنها حمایت کند البته مهمتر از حمایت، کمک به دیده شدن آثار است. به جرأت می‌گویم با تمام مراکز مستندسازی از مرکز گسترش سینما مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان، خانه مستند و سایر مجموعه که آثار مستند تولید می‌کنند در ارتباط هستیم و طی تفاهم نامه هایی آثار را در شبکه پخش می‌کنیم و در سیاست گذاری شبکه به این جمع بندی رسیده‌ایم که با سلایق مختلف کار کنیم اما کسانی که با اصل نظام و انقلاب در تعارض باشند کار نخواهیم کرد.

غفوری در خصوص همکاری با سازمان اوج خاطر نشان کرد: سازمان هنری رسانه‌ای اوج با شبکه مستند در ارتباط است و ما آثار آنها را در شبکه پخش می‌کنیم و دلیل حجم بالای کارهای پخش شده از سازمان اوج به خاطر تولید آثار بیشتر است.

مهدی میر تیموری دبیر جشنواره تلویریونی مستند گفت: فصل چهارم جشنواره از ۲۳ دی ماه تا ۲۸ اسفند ۹۶ کار خود را روی آنتن برد و در طول جشنواره ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در نظر سنجی جشنواره شرکت کردند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۳۸ هزار و ۳۱۱ نفر در نظر سنجی چهار دوره جشنواره تلویزیونی مستند شرکت کردند، گفت: ۱۷۹ اثر در چهار فصل روی آنتن رفت که ۷۲ اثر از مستند سازان تهران و ۱۰۷ اثر از مستند سازان شهرستان بودند و این اتفاق خوبی است که به هنرمندان شهرستانی فرصت رقابت داده شده است.

لازم به ذکر است که مراسم اختتامیه این جشنواره نیز بعد از نشست برگزار گردید و برگزیدگان در بخش های مختلف به شرح زير معرفی شدند:

برگزیده مستند کوتاه از نگاه مردمی؛ نبی الله شعبانی برای مستند آجور تا بند

برگزیده مستند بخش نیمه بلند از نگاه مردمی؛ ارژنگ ضرغامی برای مستند زندگی در شب

برگزیده مستند بخش بلند از نگاه مردمی؛ سهیلا پور محمدی برای مستند بلند پرنده افلاک

ابراهیم حاتمی کیا جایزه مستند سال به انتخاب مردم را به سید هاشم مرتصویان برای مستند مشد عباس ، بودن یا نبودن تقدیم کرد.

در ادامه ابراهیم حاتمی کیا درباره شبکه مستند و دیدن برنامه های مستند گفت: در فضای فيلمسازی و تماشای فيلم مستند بسیار احساس آرامش و امنیت می کنم؛ چراکه احساسم بر این است که فضای مستند فضای کاملاً سلوکی است که هنرمند را برای ورود به جامعه درست می سازد.

وی ادامه داد: اگر به دست من باشد، می گویم هیچ فیلمساز داستانی حق فیلمسازی ندارد؛ مگر اینکه از حوزه مستند عبور کند. چراکه تاثیر بسیاری بر نگاه فيلمساز دارد و بر جامعه هم تاثیرگذار است.‌

اين کارگردان سینما افزود: من مستند را پایگاه بسیار مهمی برای فيلمساز می دانم. به شخصه اولین شبکه ای كه تکیه گاهم است، شبکه مستند است؛ چرا كه در برنامه های شبكه مستند یک سلوک هنرمندانه و در عین حال یک دموکراسی بسیار زیبا را می بينم.

حاتمی کیا در پايان خاطرنشان کرد: زبان مستند و شبکه مستند بسیار ارزشمند است. اميدوارم روز به روز قدرت بگيرد و بتواند روزی مثل انیمیشن - که امروز دارد نفس می کشد- اکران خوبی به دست آورد.

سپس در بخشی وي‍ژه، از مرتضی پور صمدی تجليل شد.
کد خبر: 96309
Share/Save/Bookmark