در فیلم جنگی به دنبال صلح می گردم / داستان فيلم به وقت شام زاييده تخيل من است
حاتمی کیا در نشست خبری "به وقت شام" در سوریه:
در فیلم جنگی به دنبال صلح می گردم / داستان فيلم به وقت شام زاييده تخيل من است
نشست خبری فیلم سینمایی به وقت شام درسوریه همزمان با اکران در شهرهای مختلف این کشور با حضور ابراهیم حاتمی کیا برگزار شد.
 
تاريخ : جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶
به گزارش هنرنیوز ، ابراهیم حاتمی کیا در ابتدای این نشست که با حضور گسترده رسانه های سوری همراه بود گفت: بنده قبل از اينكه جنگ در سوريه آغاز شود دو بار به اينجا آمده بودم و فضاي سوريه را تا حدي مي‌شناختم. آنچه كه در سوريه رخ داده است، اين است كه كساني كه در اينجا درحال جنگ هستند همه مدعي دين هستند و مدعي اينكه با نگاه اسلامي در حال جنگند، كه همين مسئله باعث پيچيدگي موضوع مي‌شود و به نظرم سينما مي‌توانست بخشي از اين موضوع را باز كند.

از واکنش مردم سوریه به فیلمم خوشحالم

وی در ادمه افزود: خدا را شاكرم قبل از وقوع فاجعه در بوسني، من فرصت پيدا كردم در روزهايي كه هنوز جنگ به اتمام نرسيده بود فيلمي داستاني از شرايط موجود در آنجا بسازم،كه متاسفانه هرگز موفق به ديدار با افراد بوسنيايي و مشاهده واكنش آنها نسبت به فيلمم نشدم. ولي در مقابل بسيار خوشحالم كه موفق به ديدن واكنش مردمان سوري نسبت به ديدن فيلم به وقت شام شدم.

این کارگردان ادامه داد: من از جهت فيلمسازي مايل بودم كه كاملا صفر تا صد اين فيلم را در سوريه بسازم و شرايط به گونه اي بود كه امكان ساختن فيلم در اينجا (مثلا در شهر تدمر) از ما صلب شد.

ابراهیم حاتمی کیا در خصوص استفاده از بازیگران سوری در این فیلم اظهار داشت: قاعدتا بنده براي انتخاب بازيگرها در فيلم هميشه از كمك بازیگردان استفاده مي‌كنم. براي اين فيلم هم سعي كردم از كسي استفاده كنم كه شناخت نسبتا دقيقي نسبت به اين محيط و بازيگرانش دارند.

وی در خصوص فیلمسازی فیلمنامه فیلم سینمایی به وقت شام و انتخاب موضوع گفت: من اولين فيلمساز ايراني نيستم كه در سوريه فيلم ساخته است و قبل از بنده آقاي سيف الله داد فيلم بازمانده را در سوريه ساخت و فيلم هاي متعدد ديگري در حوزه هاي مختلف هنري مشاور فيلم نامه من كسي بود كه در شهرك سينمايي در نزديكي شهر تدمر مشغول به كار سينمايي بوده است.

داستان فيلم به وقت شام زاييده تخيل من است

حاتمی گیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آيا داستان خلبان ايراني در فيلم واقعي است و يا اينكه واقعا براي يك رزمنده ايراني در سوريه همچين اتفاقي افتاده است؟ اظهار داشت: من براي تحقيقاتم نزديك به يك ماه در سوريه بودم،موضوعي كه پيش آمده مثل يك تابلوي نقاشي است كه بنده قطعات آن را كنار هم چيده و كلاژي را ايجاد كردم كه طبق تحقيقات بنده قطعه قطعه اين كلاژ واقعي است و كل اين موضوع يعني داستان فيلم زاييده تخيل بنده است.

اميدوارم مخاطب اين فيلم مردم خاورمیانه باشند

گارگردان فیلم سینمایی به وقت شام در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه مخاطب اين فيلم چه اشخاصي مي‌باشند و اینکه آيا شما اين فيلمنامه را براي بيننده سوري نوشته ايد گفت: بنده در تحقيقاتم با افرادي كه سوري بودند همكاري داشتم، من اميدوارم مخاطب اين فيلم مردم خاورميانه، از كشور خودم، كشور شما و همه كشورهاي همسايه باشند و سعي كرديم كه شخصيت هايي را وارد فيلم كنيم كه مثلا از كشورهاي به غير از خاورميانه و قار ه هاي ديگر باشند.

به دنبال سینمای جشنواره پسند نبودم

حاتمی کیا در ادامه این نشست رسانه ای تصریح کرد: من يك سينماگر قصه گو هستم، جذلبيت داستان برايم مهم است و هرگز مايل نبودم فيلمي بسازم كه جنبه هنري و جشنواره اي داشته باشد و دوست دارم كه طيف هاي مختلفي از مردم فيلمم را مشاهده كنند و در صدر به عنوان فيلم، لذت كافي را ببرند. در كل به عنوان اصل اول دوست داشتم كه فيلم بسازم و اين اصل هم براي بنده مهم بود.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: به عنوان مثال باند فرودگاه تدمر نزديك به 1000 متر می‌باشد ولي براي من اصلا مهم نبود كه به اين موضوع فكر كنم كه آيا در واقعيت هواپيمايي مثل هواپيماي در فيلم مي‌تواند در آن فرود بيايد يا نه. مهم براي ما اين بوده و است كه در ساختار فيلم شما و يا مخاطب باور كند كه همچين موضوعي ممكن است اتفاق بيفتد.

این کارگردان سینما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: در جواب اينكه دوربين من در اين فيلم دنبال چه چيزي بوده بايد بگویم كه دنبال آدم ها، احساسات و عواطف آنها، شادي و غم هايشان كه در اين موضوع درگيرند هستند.

در فیلم جنگی به دنبال صلح می گردم

در ادامه این نشست دو ساعته حاتمی کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه چيزي در فيلم هاي جنگي هست كه شما را جذب مي‌كند و شمارا به ساختن فیلم در اين زمينه سوق مي‌دهد؟ توضیح داد: من در ايران مشهور به كارگرداني هستم كه فيلم‌هاي جنگي زيادي ساخته است. براي من موقعيت هايي كه بيم مرگ و زندگي است جذاب است، چون خودم در اين چنين فضاهايي حضور داشتم و به همين دليل دوست داشتم و تعقيب گر صلح و وجوه انساني جنگ بودم.

آژانس شيشه اي سياسي ترين فيلم تاريخ سينماي ايران تلقي مي شود.
حاتمی کیا در خصوص وجهه سیاسی فیلم به وقت شام گفت: منظور من از سياسي نبودن فيلم اين است كه اين فيلم بيانيه سياسي نيست. به نظر من اينكه فرد سياسي وجود ندارد،كذب محض است. مشهورترين فيلم من كه آژانس شيشه اي است، سياسي ترين فيلم تاريخ سينماي ايران تلقي مي‌شود.

قرار بود بازمانده را من بسازم!

کارگردان به وقت شام در پاسخ به سوال «اگر جنگ نبود آيا شما باز هم رغبت مي‌كرديد كه در رابطه با سوريه فيلمي بسازيد؟ و اگر مي‌ساختيد در چه حوزه اي بود؟» نیز تاکید کرد: حرف درستي است، اگر جنگ نبود امكان نداشت كه من فيلمي درباره سوريه بسازم و فقط براي زيارت به اينجا مي آمدم.لازم به ذكر است كه در ابتدا قرار بود فيلم بازمانده آقاي داد را بنده بسازم اما به جهت بروز برخی مسائل شخصی قبول نکردم.

اسراییل دشمن مشترک ایران و سوریه است

وی در ادامه این نشست خبری افزود: ما سعي مي‌کنيم در همه جا نقاط مشترك با خودمان را پيدا كنيم.هر كشوري ممكن است با كشور ديگر نقاط مشترك داشته باشد مثل دشمن مشترك کشور سوریه و ایران که اسراییل است.
حاتمی کیا ادامه داد: كشور سوريه تاريخ بسيار مهمي دارد و امكان ندارد كه بتوان با آن شوخي كرد و به نظر من حرف هاي شنيدني زيادي دارد.

وقتی حاج قاسم به وقت شام را دید، ترسیدم

ابراهیم حاتمی کیا در خصوص واکنش حاج قاسم سلیمانی بعد از تماشای فیلم به وقت شام گفت: واقعيت اين است كه من از برخورد با ايشون مي‌ترسيدم و هنگامي هم كه قرار شد با ايشان فيلم را ببينيم در هنگام ديدن فيلم حتي از ايشان دورتر نشسته بودم ولي وقتي كه فيلم را ديدند و خدا را شکر راضی بودند و وقتي خواستند من را در آغوش بكشند و گريه كردند بسيار خوشحال بودم از اينكه سردار سلیمانی فيلم بنده را تحسين كردند.

کد خبر: 96949
Share/Save/Bookmark