باند بازی و رانت خواری در تلویزیون موج می‌زند
حجت الله سیفی در گفتگو با هنرنیوز:
باند بازی و رانت خواری در تلویزیون موج می‌زند
یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: با صراحت اعلام می کنم که در تلویزیون ایران باند بازی و رانت خواری موج می زند و شیوه اداره آن به صورت دایره بسته است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
حجت الله سیفی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به نشست خبری ساخت سریالی با مضمون زندگی سردار حسن طهرانی مقدم افزود: قرار بود این سریال را من بسازم. سیما فیلم هم در جریان ساخت آن بود .اما گویا در تلویزیون هر کسی که زور و پارتی اش بیشتر است موفق تر است.
وی اضافه کرد: با وجودی که از ماهها قبل من برای ساخت سریالی با مضمون زندگی شهید سردار تهرانی مقدم با سیما فیلم صحبت کرده بودم و آنان در جریان تحقیق و نگارش سریال بودند اما به یکباره ساخت این سریال را به گروه دیگری واگذار می کنند. من نمی دانند این رفتارها چه معنایی دارد؟ من حتی برای نگارش و ساخت این سریال با خانواده شهید طهرانی مقدم صحبت کرده بودم و تحقیقاتم را شروع کرده بودم اما گویا تلویزیون برای اینکه این پروژه را زودتر عملیاتی کند و بدون توجه به صحبت هایی که من با سیما فیلم کرده بودم این سریال را به گروه دیگری واگذار کرده است. به نظر می رسد که گروه جدید زور و پارتی اش بیشتر بوده و توانسته این سریال را تصاحب کند.انشاء الله که مبارکشان باشد.
وی ادامه داد: البته من با این رفتارهای تلویزیون غریبه نیستم چرا که تا کنون در مورد سه پروژه من، همین بلا سرم آمده است. یکی از آن پروژه ها در مورد زندگی «خواجه نصیرالدین طوسی» بود که بعدا سریالی با نام
«نردبان آسمان» ساخته شد. پروژه دیگر من در مورد «شهریار» بود که بعدا سریال شهریار توسط یکی دیگر از کارگردانان ساخته شد و پروژه سوم من هم در مورد ملک الشعرای بهار بود.
کارگردان فیلم سینمایی «کیلومتر پنج» تصریح کرد: من درحال تحقیق و نگارش سریال سردار طهرانی مقدم بودم و همچنان کارهای تحقیقاتی آن را انجام می دادم که مادر و بردار شهید طهرانی مقدم مریض شدند و کار تحقیقی برای مقطعی متوقف شد. البته من اعتراض خودم را به سیما فیلم اعلام کردم اما مطمئن هستم که فریاد ما به جایی نخواهد رسید ضمن اینکه این گونه رفتارها سبب دلسردی هنرمندان می شود و ذهنیت هنرمندان نسبت به پارتی بازی در تلویزیون قوت بیشتری می گیرد.
حجت الله سیفی با بیان اینکه معتقدم این گونه رفتارها تعمدا انجام می گیرد خاطر نشان کرد: درحالی که این حق فردی است که برای اولین بار، سوژه ای را با سیما فیلم مطرح می کند و اوست که باید این سوژه را به سرانجام برساند.آنان برای واگذاری این پروژه به گروه دیگر حتی به من اطلاعی ندادند و من از طریق رسانه ها متوجه این کار شدم. با وجودی که من تحقیقات زیادی در مورد زندگی شهید سردار طهرانی مقدم انجام داده بودم اما با این خبر، همه تحقیقات را به کناری گذاشتم. آیا این قبیل رفتارها سبب دفع هنرمندان از تلویزیون نخواهد شد؟.
کارگردان فیلم «پسران جسور» ادامه داد: متاسفانه تهیه کنندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون ایران در یک دایره بسته ای قرار دارند و فقط با افراد خاصی همکاری می کنند و به همین دلیل است که در تلویزیون تمام سریال های مناسبتی مثل ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و ماه محرم توسط یک گروه مشخصی تولید می شوند و تلویزیون حاضر نیست فرصت را به دیدگاهها و ذائقه های جدید بدهد. این درحالی است که همه سریال ها نیز از نظر ساختاری و عوامل تولید شبیه به هم هستند.
این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: با صراحت اعلام می کنم که در تلویزیون باند بازی و رانت خواری وجود دارد و شیوه اداره آن به صورت دایره بسته است. به نظر می رسد که تلویزیون درصدد است تا یک گروه خاص را برای خودش نگه دارد تا مبادا این گروه علیه صدا و سیما حرفی بزنند. این درحالی است که این امر موجب خواهد شد تا یک عده بچه مسلمان همیشه بیکار باشند.
سیفی یاد آور شد: همان طوری که مخاطبین تلویزیون طیف گسترده ای از سلیقه های مختلف را تشکیل می دهند به همان نسبت هم باید تلویزیون از طیف های مختلف کارگردانان و تهیه کنندگان دعوت به کار کند تا شاهد برنامه ها و فیلم های متفاوتی به لحاظ ساختاری و مضمونی باشیم.
کد خبر: 73430
Share/Save/Bookmark