ثقه الاسلام: نمی دانستم با ذوق زدگی شهریار برای پرونده ثبت جهانی آلبوم خانه کاخ گلستان چه کنم!
هایده لاله: اقبال بلند ایران و شهریار عدل
ثقه الاسلام: نمی دانستم با ذوق زدگی شهریار برای پرونده ثبت جهانی آلبوم خانه کاخ گلستان چه کنم!
«مدام می‎گفت من باید به پژوهشگاه ، پیش آقای مهندس بهشتی بروم و بتوانم برای تو در پرونده ثبت جهانی البوم خانه کاخ گلستان کمک بگیرم. اگر نتوانستم خودتان تمام این کارها را کنید یک جور باید این مسئله را سر و سامان بدهیم . »
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۴
به گزارش هنرنیوز؛ در مراسم «شب شهریار عدل» که شب گذشته با کوشش و همکاری مجله بخارا، بنیاد ملت، دایره المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و مجله باستان پژوهی برگزار شد، پروین ثقه الاسلام - رییس کاخ گلستان- که نسبت خانوادگی نزدیکی با مرحوم شهریار عدل دارد، در سخنانی گفت: خیلی سخت است که آدم بعد از آقای بهشتی بخواهد صحبت کند، یعنی این قرعة بد به نام من افتاده است. من امروز برای این مراسم که جناب آقای دهباشی از من خواستند بیایم بیشتر به خاطر رابطة قوم و خویشی با آقای شهریار عدل می‎خواستم حرف بزنم و کمی از خاطراتی که دارم و خاطرم هست را تعریف کنم.

وی توضیح داد:وقتی در زمان آقای مهندس بهشتی شروع به کار در کاخ گلستان کردم، شهریار حدوداً ده روز قبلش در یک جمع خانوادگی گفت کسی می‎خواهد به کاخ گلستان بیاید و من نمی‎دانم کیست ولی من نصفی از کارهایم نیمه کاره مانده و من نمی‎دانم با کسی که می‎آید، می‎توانم وارد آلبوم خانه شوم؟ و من هنوز هیچ صحبتی نکرده بودم و بنابراین حرفی نزدم و او ناراحت بود و بعداً به من زنگ زد و گفت که یک خانمی به اسم ثقة‎الاسلامی را می‎شناسی؟گفتم چطور مگه؟ گفت یک خانمی می‎خواهد بیاید که اسمش تقة‎الاسلامی است و گفتم شاید با تو فامیل باشد. گفتم من خودم می‎آیم و خیلی خوشحال شد و گفت که نگران بودم چطور می‎توانم وارد آلبوم خانه بشوم.




رییس کاخ گلستان افزود:تمام فکر و ذکر این موجود این بود که یک جوری به سازمان میراث سرویس دهی کند و جایی که بیشتر از همه دوست داشت واقعاُ چنین کند، کاخ گلستان بود. تمام زمان‎هایی که از پاریس می‎آمد حتی اگر سه روز هم در تهران بود یک روز را و حتی اگر دو روز بود ، نصف روز را به آلبوم خانه می‎آمد و تمام اشکالات بچه‎ها را در همان چند ساعت حل می‎کرد. حتی بعضی وقت‎ها از نسخه‎های خطی‎مان هم یک پروژه‎هایی تهیه می‎کرد.


او اضافه کرد: یک بار که آمد به کاخ گلستان زمستان بود و گفت که من سرماخوردگی داشتم و ذات‎الریه کردم. گفتم یک خرده هم به خودت برسد. گفت نه چیزی نیست اینها فقط نفخ است دفعة آخری که آمد وقتی شنید که با پرونده آلبوم خانه برای ثبت جهانی می‎روم آن قدر ذوق‎زده شد که نمی‎دانستم چه کار کنم. مدام می‎گفت من باید به پژوهشگاه ، پیش آقای مهندس بروم و بتوانم برای تو کمک بگیرم. اگر نتوانستم خودتان تمام این کارها را کنید یک جور باید این مسئله را سر و سامان بدهیم .

ثقه الاسلام تأکید کرد:خیلی آدم دلسوزی بود . کسی بود که هیچ گونه توقعی از هیچ کس نداشت . هر خبری را بدون ذره‎ای توقع می‎داد. یادم هست زمانی که من در کاخ گلستان بودم هر وقت که می‎آمد به من می‎گفت ببین مرمت خیلی مهم است. بازسازی هم همینطور. و تا می‎توانی در کاخ گلستان نمایشگاه بگذار و تا می‎توانی چیزهایی را که در کاخ گلستان داریم عرضه کنید و نشان دهید. شهریار عدل چنین کسی بود.


به گزارش هنرنیوز، در بخش بعدی جلسه، دکتر هایده لاله، باستان شناس و مدرس دانشگاه تهران- سخنانش را در وصف شهریار عدل، چنین آغاز کرد: سپاس خداوند را که شاهد اجتماع بزرگواران در نشستی هستیم که به یاد انسان فرهیخته و مهربان و فاضل، شادروان «دکتر شهریار عدل» بر پا شده است. ای کاش! خود در اینجا می بود و ما چون همیشه به سخنان شیوایش گوش فرا می دادیم و این بار سنگین سخن راندن در مراسم یادبودش بر عهدۀ ما نمی بود. روحش شاد و یادش گرامیست.

او افزود: به قول صادق هدایت، زندگانی از مرگ جدایی ناپذیر است. تا زندگانی نباشد مرگ نیز نخواهد بود و همچنین تا مرگ نباشد زندگانی وجود خارجی نخواهد داشت. چه خوب که زندگانی پربار و ثمرات شایسته و در خورتوجه شهریارمان برای ایران، عزیز و همواره ما را به یاد او امیدوار و رهرو مسیرش کند.

وی اضافه کرد:مسعودی چه خوش از قول حکیمان آورده است:"نشان وفا و دوام پیمان مرد این است که به دوستان دلبسته و به وطن خویش مشتاق باشد و نشان کمال این است که نفوس به زادگاه و مسقط الراس خویش دلبسته و علاقه مند باشند."




لاله تصریح کرد: دکتر شهریار عدل که بیشتر ایام زندگی اش در غرب سپری شد، ایران را در قلبش دوست می داشت و بر این می کوشید و در ایام بسامان و نیز نابسامان جهان گذران مجدانه دفاع کرد و در منافعش کوشید. او در عین وقوف به جایگاه پر اهمیت جهان ایران و جایگاه ایران در جهان اسلامی، مجدانه برای شناساندن جایگاه سرزمین مان، برای ایرانی و غیر ایرانی بسیار تلاش می کرد و می دانست که تعلق به سرزمینی کهن و فرهنگ خیز با تنوع فوق العادۀ طبیعی و محیطی فرهنگی که بدان شهره است، اقبال بلندی است که خداوند به همگی ما در این سرزمین ارزانی داشته است.

او گفت: نیاکان ما و ما در این سرزمین سخت کوشیده ایم و با اندیشه و کار و تلاش مداوم، چه با افت و چه با خیز، پاسدار حلقه های اتصال فرهنگ ها و باعث استمرار فرهنگی در این سرزمین شده ایم. نقش شهریار در این چرخه بس عظیم و قابل توجه است. شهریار نیز از کسانی بود که چالش های پیش رو در عرصۀ پرچالش منطقه ای و جهانی را در نظر داشت و به حساسیتی که امروز در ایران و در سایر کشورها ی جهان متوجه ارزش های نهادین میراث طبیعی و میراث فرهنگی و اصل جدایی ناپذیر این دو و نیز توجه اصالت و هویت سرزمین است، به شدت آگاه و بدان حساس بود.


این استاد دانشگاه تصریح کرد:او به درستی به گسترۀ وسیع جغرافیایی ایران فرهنگی و جهان ایرانی که مرزهای سیاسی معاصر بخشی از آن را به دور از دسترس ما قرار داده و نیز به جهانی اسلامی که مرزهای سیاسی آن را نیز امروز تکه کرده؛ توجه خاصی داشت و جایگاه والای ایران را در عرصۀ بزرگ فرامنطقه ای و جهانی می دید. در این راه با موفقیت تمام مرزها را درمی نوردید و تلاش بسیار می کرد تا شواهد فرهنگی را در بطن زیست بوم و مردم و جوامعی که به آن می زیند، بسنجد و درباره اشان قضاوت کند. برای حصول به نتایج صحیح همواره بر مستندسازی دقیق و گردآوری اسناد معتبر اهتمام خاص می ورزید، در این راه پیشرو بود.
کد خبر: 82666
Share/Save/Bookmark