خدا درهمین نزدیکی است / هنرمندان مشارکت بیشتری داشته باشند
گزارش هنرنیوزاز آسایشگاه کهریزک در جشن عید قربان
خدا درهمین نزدیکی است / هنرمندان مشارکت بیشتری داشته باشند
ماکتی به صورتی نمادین از کعبه نصب شده بود و گروهی از مددجویان کودک و بزرگسال این آسایشگاه ملبس به لباس احرام روی ویلچر نشبته بودند و «لبیک گویان» به دور کعبه طواف می کردند و آدمی با دیدن این صحنه شورانگیز و سراسر معنوی احساس می کرد که « خدا در همین نزدیکی است».
 
تاريخ : يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۱
آسایشگاه کهریزک همه ساله همزمان با عید قربان طی جشنی با حضور مردم خیرتهران ، این روز بزرگ را با برنامه های فرهنگی که به یاری مددجویان برگزار می شود به نحو چشمگیری برگزار می کند و امسال نیز درب آسایشگاه کهریزک در روز عید قربان برروی مردم و خیرین باز بود تا مردم با خرید گوسفند و قربانی کردن آن و هدیه به آسایشگاه ، نذورات خویش را در بهترین مکان ادا کنند.

وقتی وارد محوطه آسایشگاه کهریزک می شوم، بخشی از حیاط بزرگ این آسایشگاه مملو از غرفه هایی است که به یاری مددجویان برپا شده است تا آثار هنری خودشان را با فروتنی و ادب و البته با ذوق سرشار از هنر و عشق به مردم عرضه کنند. کارهایی که الحق به زیبایی و هنرمندی تولید شدند و حکایت از ذوق پر شور این عزیزان معلول در خلق آثار هنری به صورت تهیه مجسمه های مختلف از جنس چوب و پارچه و سفال و فلز را دارد.


در حیاط آسایشگاه که چرخی بزنی می توانی محصولاتی همچون گلیم بافی ، ساخت سفال و نقاشی روی سفال را که با رنگ آمیزیهای دلنشین ، دل هر رهگذری را با خود می برد به نظاره بنشینی و این به جز فروش آش رشته ، لواشک ، سمبوسه و شربت خنکی بود که توسط این عزیزان ارائه می شد.

غرفه گروه موسیقی سنتی شورانگیز که توسط معلولین و سالمندان آسایشگاه کهریزک برگزار می شد یکی از شلوغ ترین غرفه ای بود که جمعیت زیادی را به سمت خودش جلب کرده بود. جالب است که اجرا کننده کیبورد این برنامه توسط یک جوان قطع نخاعی صورت می گرفت که فقط با دهان خود این ساز را هدایت می کرد!
ماشاءالله به این همه توانمندی.



در ابتدای مسیر مراسم ، ماکتی به صورتی نمادین از کعبه نصب شده بود و گروهی از مددجویان کودک و بزرگسال این آسایشگاه که ملبس به لباس احرام بودند و بر روی ویلچر نشبته بودند «لبیک گویان» بعد از اینکه مسیرمراسم از ابتدا تا انتها طی کردند به دور کعبه طواف می کردند و آدمی با دیدن این صحنه شورانگیز و سراسر معنوی احساس می کرد که « خدا در همین نزدیکی است» و نیازی نیست با صرف هزینه و ریختن پول به دامن آل سعود ، سفر طولانی را برای خانه خدا طی کرد.



دست همه گروههای هنری را برای حضور در کهریزک می فشاریم

گروه دف زنان نیز بخش دیگری از این مراسم بود که آنان مسیر تعیین شده مراسم را با نواختن دف به صورت دسته جمعی ، شور و حال بسیار زیادی را در میان مردم و حاضرین در مراسم ایجاد کرده بودند و همه این ها تنها بخشی از مراسم پرشور امور فرهنگی آسایشگاه کهریزک بود که خانم «فاطمه همتی» به عنوان مسئول امور فرهنگی آسایشگاه برنامه ریزی کرده بود. او در گفتگو با خبرنگار ما در باره این مراسم می گوید: ما همیشه برای عید سعید قربان به غیر از بحث قربانی کردن گوسفند که توسط خیرین صورت می گیرد برنامه های فرهنگی و هنری زیادی را اجرا می کنیم. بنابراین ما دست تمامی گروه های هنری که تمایل همکاری و اجرا برنامه برای چنین مراسمی را داشته باشد می فشاریم.

وی با اشاره به مراسم های دیگر در مناسبت های مختلف سال در آسایشگاه کهریزک می افزاید : یکی از برنامه های وسیع ما درآسایشگاه کهریزک در ماه مبارک رمضان است که ما در این مکان با حضور مددجویان ختم قرآن برگزار می کنیم و عید فطر را نیز جشن می گیریم. برنامه دیگر ما ؛ مراسم در ماه محرم است به گونه ای که مددجویان ما در دهه اول محرم به عزاداری و سینه زنی می پردازند که این مراسم از اولین روز محرم تا روز تاسوعا و عاشورا ادامه خواهد داشت.

شاد کردن دل یک معلول و سالمند صفای دیگری دارد


هنگامی که از خانم همتی می پرسم از هنرمندان چه توقعی برای حضور در جشن های کهریزک دارید با فروتنی می گوید: من می دانم که هنرمندان بویژه خوانندگان و کسانی که مبادرت به تقلید صدا می کنند مثل آقای ماهی صفت در ایام جشن ، اجرای برنامه دارند و از این راه گذران زندگی می کنند اما شاد کردن دل یک معلول و یک سالمند صفای دیگری دارد و اگر این دوستان در ایام جشن ها ، سری هم به آسایشگاه ما بزنند مطمئن باشند که خداوند از آنان خشنود خواهد شد.

هنرمندان مشارکت بیشتری با آسایشگاه کهریزک داشته باشند

وی که خود 26 سال است در این آسایشگاه خدمت می کند و تمام اعیاد و بویژه عید نوروز را هیچگاه در منزل نبوده و ترجیح داده است که این ایام را در کنار معلولین و سالمندان کهریزک سپری کند از همه هنرمندان اعم از بازیگران و خوانندگان و کسانی که می توانند دل معلولین و سالمندان را شاد کنند تقاضا می کند که مشارکت بیشتری با آسایشگاه به لحاظ حضور داشته باشند.

به گفته فاطمه همتی ، آسایشگاه کهریزک به هنگام عید نوروز برای حضور هنرمندان برای مشارکت در جشن نوروزآسایشگاه ، با مشکل جذب هنرمندان روبرو است و از تمامی هنرمندان می خواهد که این آسایشگاه را در این زمان، تنها نگذارند.

وی از گروههای موسیقی و هنرمندانی که تاکنون با اجرای برنامه و حضورشان ، دل سالمندان و معلولین این آسایشگاه را شاد کردند تشکر کرد.

مسئول امور فرهنگی آسایشگاه کهریزک از شهرام ناظری ، گروه موسیقی سون، ناصرملک مطیعی ، حمید ماهی صفت ، مریلا زارعی و رضا بنفشه خواه به عنوان تعدادی از هنرمندانی یاد کرد که تاکنون در مراسم های مختلف این آسایشگاه حضور فعالی داشتند.

حضور هنرمندان در مراکز خیریه سبب حضور بیشتر خیرین خواهد شد

«رضا بنفشه خواه» بازیگر پیشکسوت سینما ، تلویزیون و تئاتر نیز یکی از هنرمندانی بود که در روز عید قربان حضور فعالی در آسایشگاه کهریزک داشت. وی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: معتقدم حضور هنرمندان در مراکز بهزیستی و آسایشگاههای سالمندان من جمله کهریزک ، باعث خواهد شد تا خیرین نگاه ویژه ای تری برای کمک به این مراکز داشته باشند.

تمام لحظات عیدنوروز و عید قربان را در آسایشگاه کهریزک هستم

وی ادامه داد: من همیشه کوشش کردم که در زمینه حضور در مراکز خیریه و سالمندان پیش قدم باشم به همین منظور همیشه تمام لحظات عید نوروز و عید قربان را در آسایشگاه کهریزک حضور دارم و سعی می کنم که شادی این ایام را با این دوستان سهیم باشم.

هنرمندان حضور پررنگ تری در مراکز خیریه داشته باشند

بازیگر سریال های آژانس دوستی و پهلوانان نمی میرند تصریح کرد: افتخار من این است که در سال بیش از 50 بار به مراکز بهزیستی، آسایشگاه های سالمندان، انجمن ها و بازارچه های خیریه ، سر می زنم و به دیگر هنرمندان نیز توصیه می کنم که بیشتر مردمی باشند و حضور پررنگ تری در این مراکز داشته باشند چرا که هنرمندان هر آنچه را که دارند از صدقه سر مردم است و خودشان را تافته جدا بافته ندانند.





گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 92836
Share/Save/Bookmark