«هفته فرهنگی ایران» در الجزایر افتتاح شد
«هفته فرهنگی ایران» در الجزایر افتتاح شد
 
تاريخ : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
«هفته فرهنگی ایران» با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عزالدین مهیوبی وزیر فرهنگ الجزایر در قسنطینه افتتاح شد.
به گزارش هنرنیوز، آیین افتتاحیه دومین «هفته فرهنگی ایران» در الجزایر بعد از ظهر ديروز، ۱۷ مهرماه با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عزالدین مهیوبی، وزیر فرهنگ الجزایر و چهره های مطرح سینما، موسیقی، هنرهای تسجمی و نگارگری و همچنین تیم منتخب ورزش زورخانه ای کشورمان در قسنطینه پایتخت فرهنگی الجزایر برگزار شد.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سخنان خود در اين مراسم از شهر قسنطينه به عنوان شهر باشکوه و اصل و نسب و از الجزایر به عنوان کشور شهیدپرور و با مردماني آزادمرد، ياد كرد.
ابراهيمي‌تركمان، همچنين گفت: از کشوری باستانی آمده‌ام که تمدن آن به ۸ هزار سال قبل برمی‌گردد و این امر باعث همبستگی عمیق بین دو تمدن و تاریخ فرهنگی علمای فارس با علمای جهان عرب است.
وي با بيان حديث پيامبر اسلام (ص) كه فرمود: «سلمان منا اهل البيت»، افزود: اقبال و اشتیاق ایرانیان نسبت به آموزش و یادگیری زبان دین و قرآن و تحقیق و تفحص در منابع اسلام و تعمق در آن از بهترین و واضح‌ترین دلایل برای پیروی فکری و روحی آنان از دین مبین اسلام، و اهتمام فراوان آنان نسبت به پیشبرد و تقویت بنیان علمی و صیانت و محافظت از اصول دین است. به سبب همین اهتمام، دانشمنداني در زمینه‌هاي درخشيدند. علمايي در زمينه قرائت قرآن مانند: عاصم، نافع، ابن کثیر، کسائی و همچنين در تفسیر: طبری، ابوالفتوح رازی، فخر رازی، میبدی، بیضاوی و علمایی در حدیث مانند: اصحاب صحاح سته يعني بخاری، مسلم، ابی داود، ترمذی، النسائی، ابن ماجه و علمایی در ادب عربی: ابن سیبویه و مانند آنها كه در علوم و فنون گوناگون بسيارند.
وي در ادامه اظهار كرد: چه زیباست این تابلو که به دو فرهنگ ریشه‌دار و دو انقلاب همانند و همراه مزین شده است. فرهنگ ایرانی و فرهنگ الجزایری و انقلاب ایرانی و انقلاب الجزایری.
ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: امروز و در كنار هم، در این همایش فرهنگی بزرگ، به دنبال گسترش صلح و همزیستی و گفت‌وگوی بین ملت‌ها هستیم. زیر سایه عزت و حفظ کرامت همدیگر. البته عزت، دین ما و کرامت، تاریخ و تمدن و فرهنگ متنوع ماست.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه زندگي بشر بدون شناخت جوامع و ملت‌ها و كشورها از هم و رفع مشكلات آنان بدون راه‌كارهاي فرهنگي، امكانپذير نيست، گفت: این مهم باعث می‌شود كه به توانایی‌های فرهنگی اصیل خود اهمیت دهیم تا بتوانیم از این میراث بشری عظیم در راه ایجاد ارتباط و دوستی و تنظیم روابط بین کشورها بر این اساس استفاده کنیم و بتوانیم مشکلات لاینحل و متراکم جوامع بشری را با ایجاد بستر امن فرهنگی و الفت و محبت بین ملت‌ها رفع کنیم. این امر جز با شناخت فرهنگ‌های همدیگر و تفهم و تعارف و تعامل مردم با همدیگر در کل جوامع سرزنده و با نشاط فراهم نمی‌شود.
وي تأكيد كرد: بر همين اساس برگزاری اینچنین رويدادهاي فرهنگی و هنری و علمی، کمک بزرگی براي تحقق این آرزو و هدف شریف است و برپایی این همایش فرهنگی بزرگ که قدرت هنری و ابداع ملت‌ها در آن نمایان می‌شود، راهی درست و بسیار مؤثر در نشر فرهنگ سالم و باعث ایجاد امنیت همراه با دوستی و محبت و دور ساختن تروریست و تفرقه و دشمنی‌ها بین مردم است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت‌هاي مشترك فرهنگي ايران و الجزاير اشاره كرد و راه‌هاي امکان توسعه این همکاری‌هاي فرهنگی در زمینه‌های مختلف را برشمرد.
بنابر اين اعلام اين خبر، در این رویداد فرهنگی که به مدت ۷ روز در دو شهر مهم الجزایر (الجزیره و قسنطینه) صورت می گیرد، برنامه های هنری شامل نمایش آثار سینمایی بهروز افخمی و رضا میرکریمی در روزهای فیلم ایران، اجرای موسیقی سنتی رهبری کیوان ساکت، نمایش ورزش اصیل و معنوی زورخانه ای، نمایش آثار صنایع دستی، نمایش آثار نقاشی، نمایشگاه عکس پیشرفت های نوین ایران بعد از انقلاب اسلامی و نمایشگاه کتاب می شود.
در این هفته فرهنگی، محصولات متنوع قرآنی ارایه و اسناد نسخ خطی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرن که بیانگر تاریخ روابط ایران و الجزایر است در معرض دید فرهیختگان و محققان الجزایری قرار خواهد گرفت.
کد خبر: 83476
Share/Save/Bookmark