افق نویسی در سینمای ایران غلط است
حبیب کاوش در گفتگو با هنرنیوز:
افق نویسی در سینمای ایران غلط است
یک کارگردان پیشکسوت سینما گفت: وقتی افق نویسی در مورد سینما غلط باشد ممکن است یک فیلم توقیف شود یک فیلم پشت اکران بماند و یک فیلم هم در فضای کشور حاشیه سازی ایجاد نماید.
 
تاريخ : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۰
حبیب کاوش کارگردان با تجربه سینمای ایران که به هنگام برگزاری نمایشگاه مطبوعات لحظاتی را مهمان غرفه هنرنیوز بود در گفتگو با خبرنگار ما در مورد معضل اکران افزود: معضل اکران معضل اول و آخر سینما است و علتش هم این است که تکلیف سینمای ما روشن نیست. متاسفانه سینمای ما افق نویسی یا نشده یا اشتباه نوشته شده است. سینمای کشور ما تا اوائل انقلاب ، سمت وسویش سینمای مردمی بود و حکایت های انقلاب را بیان می کرد. اما بعد از سپری شدن چند سال از پیروزی انقلاب، گروهی سینمای ایران را در جشنواره های غربی تعریف کردند. به عبارتی قبله سینما به مرور از مردم به سمت غرب تغییر جهت داد. هنگامی که این اتفاق افتاد مردم از فیلم های جشنواره ای استقبال نکردند و دولت مجبور شد هزینه های این فیلم را بپردازد. این درحالی است که وقتی دولت وارد میدان می شود - چه در کارهای اقتصادی و چه در عرصه فرهنگی – کار را خراب می کند. چون انگیزه ای برابر با بخش خصوصی ندارد. بنابراین سینمای ما به سینمای دولتی مبدل شد و اکثر فیلم هایی که هم اکنون در گروه « هنرو تجربه » اکران میشوند چند برابر هزینه تولید خود را از دولت گرفتند تا ساخته شوند. لذا اکران برایشان مهم نیست.

کاوش ادامه داد: در حال حاضر سینمای ایران بین جشنواره های غربی و مردم پا در میان مانده است و تکلیفش روشن نیست و با عوض کردن وزیر و معاون هم این معضل حل نخواهد شد. ما باید یکبار برای همیشه بنشینیم و این مشکل را حل کنیم. آیا سینمای ما هم مثل سینمای امریکا که بازوی سیاست های خارجی امریکا است و هر گاه که بخواهد به افغانستان یا عراق و یا هر جایی که بخواهد حمله کند سریع ده ها فیلم در این زمینه تولید می کند می باشد؟ مسلما خیر. آیا سینمای ما، یک کلمه از ماجرای سوریه که الان ۴ سال است که بدترین و فجیع ترین جنایت ها در این کشور انجام می گیرد حرفی زده است – من به خواستگاههای سیاسی این کشور کاری ندارم – سینمای ما در واکنش به این فجایع کجا ایستاده است ؟ سینمای ما در فلسطین و لبنان و مسائل بین الملل کجاست؟ جامعه ایران بزرگترین نه را به خواسته های نامشروع غرب اعلام کرده است اما سینمای ما در این زمینه چه کرده است؟ متاسفانه سینمای ما به دنبال هویت در کن و برلین می گردد در حالی که سینمای ایران باید به دنبال کشورهای منطقه ای که همسویی با خواستگاههای خود دارد باشد نه با جشنواره های خارجی که می خواهند ما هم رنگ آنان شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «داد شاه» اظهار داشت: وقتی افق نویسی در خصوص سینما غلط باشد ممکن است یک فیلم توقیف شود یک فیلم پشت اکران بماند و یک فیلم هم حاشیه سازی ایجاد کند.چرا؟ چون وضعیت سینما آشفته است. چون افق نویسی درستی برای سینما نشده است. ما باید آدرس درست به سینمای ایران بدهیم و او را به بیراهه نکشانیم.

حبیب کاوش در مورد تازه ترین اثر سینمایی که قرار است کلید بزند یاد آور شد: در حال حاضر من دو فیلمنامه دارم یکی به نام « قرار ما مرز بازرگان است، درسته» و فیلمنامه دیگری «و» است که بین این دو باید تصمیم گیری کنم که کدامیک را به مرحله تولید برسانیم. مضمون فیلم «و» در مورد انسان ، تقدیر و عشق است و اینکه عشق چقدر می تواند در هظم تقدیر برای انسان کمک کننده باشد. اما موضوع فیلم « قرار ما مرز بازرگان است درسته» در مورد یک دختر و پسری است که در آلمان درس می خوانند و به دلایلی ناچار می شوند که به کشور برگردند و این فیلم حکایت آمدن آنان تا دم مرز فیلم است. امیدوارم تا دو هفته دیگر تدارکات یکی از این دو فیلم را شروع کنیم.
کد خبر: 76456
Share/Save/Bookmark