مدیرعامل مجتمع نیکوکاری رعد: کسب‌ و کارها به توان تک نگاه تجاری داشته باشند
در نشست خبری رویداد توان تک مطرح شد؛
مدیرعامل مجتمع نیکوکاری رعد: کسب‌ و کارها به توان تک نگاه تجاری داشته باشند
در آستانه روز جهانی معلولان، نشست خبری رویداد توان تک روز شنبه 11 آذر در محل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، در ابتدای این نشست، مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد با اشاره به مفهوم اشتغال حمایت‌شده که در اروپا و امریکا به شکل گسترده در توانمندسازی و اشتغال افراد دارای معلولیت از طریق آموزش‌های حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود گفت: نگرش ما به اشتغال افراد دارای معلولیت، نگرش شهروندی است؛ یعنی ما این افراد را دقیقاً به شکل سایر شهروندان می‌بینیم که توانایی‌های لازم را برای مهارت‌آموزی و اشتغال دارا هستند. در این نگرش، ما افراد را از منظر توانمندی، آرزوها و علاقه‌مندی‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم و آموزش‌های حرفه‌ای لازم را برای آغاز اشتغال به آن‌ها ارائه می کنیم. این نیمی از راه است، پس از اشتغال هم حمایت و آموزش‌های حین کار بین یک تا سه سال ادامه پیدا خواهد کرد تا فرد دارای معلولیت به طور کامل بتواند در جامعه حضور داشته باشد و اثربخشی لازم را ایجاد کند.

منصوره پناهی افزود: ما نه تنها حامی فرد دارای معلولیت هستیم، بلکه در این روش حامی کارفرما و خانواده فرد هم هستیم. ما مدیران و مسوولان حوزه معلولان ایران را به چند کشور اروپایی بردیم و آن‌ها را با این روش آماده‌سازی اشتغال آشنا کردیم. در اثر این بازدیدها مراکز اشتغال حمایت شده در ده استان راه‌اندازی شده است. ما رویداد توان تک را هم با همین نگرش و رویکرد برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از فناوری به‌عنوان ابزاری برای ورود و اثرگذاری افراد دارای معلولیت در جامعه بهره خواهیم برد.

نویسنده کتاب «راهی به سوی اشتغال سریع» در ادامه گفت: امروزه دسترسی به اطلاعات و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یک حق اساسی برای هر شهروند به حساب می‌آید. ما به فناوری اطلاعات از دو منظر نگاه می‌کنیم؛ نخست وجه اطلاع‌رسانی به توانیابان و دوم بهره‌گیری از مهارت‌های مرتبط به فناوری اطلاعات به منظور اشتغال‌زایی برای افراد دارای معلولیت. کسب‌وکارها به رویداد توان تک نگاه تجاری داشته باشند و آن را به عنوان موقعیتی برای افزودن بر کاربران خود و یافتن استعدادهایی برای شرکت‌های‌شان نگاه کنند. ما به این دلیل به افراد دارای معلولیت فرصت اشتغال نمی‌دهیم که با آن‌ها و مهارت‌های‌شان آشنایی نداریم.
پناهی در انتها گفت: مسولیت اجتماعی شرکت‌ها، منت و لطف آن‌ها به اجتماع نیست، بلکه بخشی از وظایف اساسی آن‌ها و یکی از معیارهای برتری و شایستگی آن‌هاست. ما در رویداد توان تک می‌خواهیم این فاصله میان توانیابان و محیط کار را کم کنیم. این امر از طریق شبکه‌سازی و مهارت‌آموزی در حوزه فناوری اطلاعات قابل حصول است.

در ادامه نشست خبری، دبیر اجرایی جشنواره توان تک در مورد بخش‌های مختلف این رویداد گفت: نگرش ما در این رویداد توانمندسازی بوده است و با توجه به همین نگرش، کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در یک کارگاه، دوستان ما در استارت‌آپ پازلی، آموزش‌هایی را در مورد طراحی و تولید اپلیکیشن و راه‌اندازی کسب‌وکار ارائه خواهند کرد که مخاطب این کارگاه هم افراد دارای معلولیت و هم افراد غیرمعلول هستند.

مدیرعامل مهربانه گفت: در دومین کارگاه، پونیشا که یک بستر فریلنسینگ است آموزش‌هایی را در زمینه روش‌های آزادکاری موفق را به شرکت‌کنندگان آموزش خواهند داد. فریلنسینگ یکی از روش‌های بسیار مناسب برای کسب درآمد و اشتغال افراد دارای معلولیت است که خوشبختانه به خوبی در جامعه مورد استقبال قرار گرفته است.

برنده جايزه كارآفرينى تاثيرگذار ديجيتال افزود: یک کارگاه دیگر هم توسط مجموعه کافه بازار برگزار خواهد شد که تمرکز این کارگاه آموزشی بر دسترسی‌پذیری خواهد بود. کسب‌وکارها در این کارگاه روش‌هایی را خواهند آموخت که توسط آن‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خود را برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده کنند.

گلرخ بحری در انتها گفت: در رویداد توان تک بخش ارائه استارت‌آپ‌ها را هم خواهیم داشت که در این قسمت کسانی که ایده یا خدمتی در ارتباط با توانیابان دارند به رقابت خواهند پرداخت و در پایان به سه نفر اول جوایزی اهدا خواهد شد.

شاهین طبری ضمن اشاره به چند خاطره از آشنایی خود با توانیابان، در مورد بازی بوچیا و مهارت فوق‌العاده افراد دارای معلولیت در این بازی صحبت کرد و گفت: این نگرش نادرستی است که فکر کنیم چون کسی نمی‌تواند روی پای خودش راه برود هیچ مهارت و مزیت رقابتی نسبت به دیگران ندارد. ما در جام سفیران 11 ایران با کنار هم گذاشتن افراد دارای معلولیت و افراد غیرمعلول در یک رقابت ورزشی نشان دادیم که این افراد تا چه حد توانمند هستند.

رییس هیات مدیره شرکت چارگون ادامه داد: من به شکل جدی به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها توصیه می‌کنم رویداد توان تک را به شکل یک رویداد تجاری بسیار مهم ببینند. توان تک فرصتی است که این شرکت‌ها می‌توانند با جمعیت 11 درصدی از مشتریان بالقوه خود ارتباط بگیرند و گستره‌ی بازار خود را توسعه دهند. این یک تجربه جدی برای استارت‌آپ‌هاست که طیف جدیدی از مشتریان را بتوانند جذب و با خود همراه کنند.

رییس هیات مدیره خیریه همگام افزود: محور دومی که بسیار هم مهم است به توانیابان مربوط می‌شود. این افراد با حضور در رویداد و آشنا شدن با استارت‌آپ‌ها و خدمات آن‌ها، می‌توانند از کار آن‌ها ایده بگیرند و از خدمات‌شان برای بهتر کردن کیفیت زندگی خود بهره بگیرند. ما در توان تک به دنبال ایجاد یک هم‌افزایی بین افراد دارای معلولیت و فناوری هستیم. ما معتقدیم این دسته از شرکت‌ها می‌توانند اثر بسیار مثبتی بر کیفیت زندگی توانیابان داشته باشند و شرایط زندگی آن‌ها را بهبود بخشند. علاوه بر آن، تجربه‌های موفق شرکت‌های مختلف از جمله شرکت چارگون در دادن فرصت اشتغال به توانیابان، در حوزه فناوری اطلاعات کاملاً قابل بسط و پیاده‌سازی است.

طبری ضمن اشاره به بخش‌های مختلف رویداد توان تک، از اهدای جایزه ویژه رعد به کسب‌وکارهایی که بیشترین تاثیر مثبت را بر زندگی توانیابان داشته‌اند خبر داد و گفت: این جایزه توسط هیات داورانی که به زودی معرفی خواهد شد و ترکیبی خواهد بود از اساتیدی که در حوزه توانیابان تخصص دارند و افراد فعال و سرشناس حوزه کسب‌کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، به سه کسب‌وکاری اهدا می‌شود که در بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت بیشترین تاثیر را داشته‌اند. عوامل موثر در این انتخاب، میزان اشتغال باکیفیت ایجاد شده، میزان بهبود کیفیت زندگی توانیابان یا هر کاری است که در خدمت جمعیت 11 درصدی افراد دارای معلولیت ایران انجام شده باشد.

وحید حجه‌فروش با اشاره به همراهی تعدادی از سامانه‌های آنلاین کاریابی در رویداد توان تک گفت: بخش ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم با نام «منطقه ویژه اشتغال و کارآموزی» که در این قسمت از نمایشگاه، مراکز کاریابی و مدیران منابع انسانی برخی کسب‌وکارهای معتبر، برای تعامل، آشنایی با مهارت‌های افراد دارای معلولیت و ارائه مشاوره‌های تخصصی به آن‌ها حضور خواهند داشت.

مسوول روابط عمومی توان تک افزود: مانند همه افراد جامعه، بخش عمده‌ای از آمادگی برای موثر بودن در محیط کار، به جز داشتن تحصیلات دانشگاهی و مدارک فنی و حرفه‌ای، حضور در محیطی است که بتوان در آن‌جا، دانسته‌ها را در عمل تجربه کرد. حضور در محیط کار جدی و کار کردن به عنوان کارآموز، زمانی مفید و موثر است که هم مدیر آن کسب‌وکار اجازه اشتباه کردن و کسب تجربه به فرد کارآموز بدهد و هم کارآموز از این فرصت برای کسب تجربه‌های جدید استفاده کند. افراد دارای معلولیت هم از این موضوع مستثنی نیستند و حتی می‌توان کارآموزی را یک فرصت طلایی برای آشنایی کارفرمایان با توانمندی‌های افراد دارای معلولیت دانست، فرصتی که شاید در قالب اشتغال نتواند نمایان شود.

حجه‌فروش در انتها گفت: وقتی صاحبان کسب‌وکارها جدیت و اشتیاق به کار را در توانیابان ببینند و مسئولیت‌پذیری، تمرکز و خلاقیت آن‌ها را از نزدیک درک کنند، علاوه بر استخدام کارآموزان دارای معلولیت، اشتیاق و اعتماد بیشتری برای استخدام این افراد در قسمت‌های مختلف مجموعه خود پیدا می‌کنند.

مدیرارشد بازاریابی اسنپ، به‌عنوان یکی از حامیان اصلی رویداد توان ضمن تاکید بر حضور اسنپ در رویدادهای مختلف مربوط به توانیابان در راستای انجام مسوولیت اجتماعی خود گفت: ما در ناوگان اسنپ نزدیک به دوهزار نفر راننده داریم که دارای معلولیت‌های مختلف هستند. اسنپ ضمن این که از این دوستان حق کمیسیون دریافت نمی‌کند، تسهیلات ویژه‌ای هم به آن‌ها ارائه کرده که بتوانند وسیله نقلیه تهیه کنند.

راشا شیدماهر افزود: من به شما قول می‌دهم که تیم فنی اسنپ به شدت مشغول فعالیت روی اپلیکیشن نسخه مسافر و راننده است که استفاده از این اپلیکیشن‌ها برای افراد دارای معلولیت بیشترین میزان سهولت را داشته باشد و ما به زودی از این قابلیت‌ها رونمایی خواهیم کرد.

جشنواره توان تک از 21 تا 24 آذر در مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار می‌شود. این رویداد شامل بخش‌های متنوعی مانند نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی و منطقه ویژه اشتغال و کارآفرینی است و در برگزاری آن، مجموعه‌‌های معتبری مانند اسنپ، دیجی‌کالا، تخفیفان، چیلیوری، حامی‌سان، مهربانه، پونز، پازلی، کافه بازار، آپارات، بامارو، کاله، چارگون، خیریه همگام، ICT startup و الکام استارز با مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد همکاری می‌کنند.
کد خبر: 95716
Share/Save/Bookmark