گفت‌وگو، راهكاري براي اتخاذ مواضع مشترک مسلمانان و مسيحيان
در افتتاحيه ششمين دور گفت‌وگوهاي ديني در وين مطرح شد؛
گفت‌وگو، راهكاري براي اتخاذ مواضع مشترک مسلمانان و مسيحيان
 
تاريخ : جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
 
ششمين دور گفت‌وگو سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و انديشمندان مسلمان و مسيحي با عنوان «همكاري اسلام و مسيحيت براي ارتقاء جايگاه ارزش‌هاي انساني، آزادي و عدالت» در محل دانشكده الهيات دانشگاه وين پايتخت اتريش برگزار شد.
به گزارش هنرنیوز، در ابتدا، خانم مولي، رييس دانشكده الهيات دانشگاه وين ضمن خوش‌آمدگويي به هيئت ايراني و ميهمانان كنفرانس، از علاقه جامعه علمي اتريش براي گفت‌وگو ميان اديان به ويژه با انديشمندان شيعه از ايران را ابراز و اظهار اميدواري كرد كه با هم‌انديشي و همكاري‌هاي علمي ميان نخبگان و انديشمندان دو كشور جايگاه دين و ارزش‌هاي الهي براي ارتقاي اخلاق، عدالت و معنويت بيش از پيش شناخته و شناسانده شود.
ميل به آزادانديشي؛ گواراترين تمايلات طبيعي انسان
علي‌محمد حلمي، رييس مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به سابقه گفت‌وگوهاي ديني با انديشمندان مسيحي اتريش، اين گفت‌وگوها را مهم و ارزشمند دانسته و گفت: مقالات اين دور از گفتگوها به صورت مجموعه و كتاب زبان‌هاي فارسي و آلماني توسط طرف‌هاي ايراني و اتريشي به چاپ خواهد رسيد.
وي با اشاره به آزادي از نگاه اسلام گفت: ميل به آزادي و آزادانديشي با سرشت بشر آميخته شده و از گواراترين تمايلات طبيعي انسان است.
رييس مركز گفت‌وگوي اديان بيان كرد: در انديشه سياسي اسلام، نه آزادي افراطي و نامحدود تجويز مي‌شود كه موجب فساد و تباهي او شود و نه به اجبار انديشه خاص را مي‌توان به او تحميل كرد، بلكه خداوند انسان را آزاد و مختار آفريد و البته وظايف و تكاليف او را توسط پيامبران به او آموخت تا راه رستگاري را با اختيار و اراده انتخاب كند و به گمراهي و تباهي كشيده نشود.
حلمي، با اشاره به پايمال شدن كرامت انساني و حقوق اوليه بشر توسط آمريكا و رژيم صهيونيستي گفت: متأسفانه امروزه شاهد بمباران‌ها و تخريب خانه‌ها بر سر مردم و كشتار انسان‌هاي بي‌گناه در كشورهاي عراق، سوريه، فلسطين، يمن، بحرين، افغانستان و پاكستان هستيم و آواره كردن زن‌ها و كودكان بي‌گناه، كمبود غذا و دارو و نداشتن امنيت و آسايش براي گذران زندگي بخشي از مصيبت‌ها و مشكلات ميليون‌ها انسان بي‌گناه در منطقه آسيا و خاورميانه است كه به نام آزادي و ايجاد دموكراسي انجام مي‌شود.
حلمي، افزود: اين جنايات بي‌شرمانه كه دل هر انساني را به درد مي‌آورد در هياهوي قدرت‌هاي سياسي و اقتصادي جهان كه تنها براي قدرت بيشتر و پول بيشتر مي‌جنگند تا كي مي‌خواهد ادامه داشته باشد و وظيفه و رسالت انساني و ديني ما و شما رهبران ديني و روشنفكران آزادي‌خواه و عدالت‌طلب چيست؟
ضرورت همكاري‌هاي فكري و عملي ميان مسلمانان و مسيحيان
هامر، رييس بخش گفت‌وگوهاي ديني و رييس دپارتمان فلسفه و اديان دانشگاه وين نيز با تمجيد از همكاري‌هاي ميان مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران و انستيتوي گابريل، كليساي كاتوليك و دانشگاه وين اين گفت‌وگوها را براي روشنگري و همكاري‌هاي فكري و عملي ميان مسلمانان و مسيحيان به ويژه انديشمندان دو كشور ايران و اتريش بسيار مهم و سازنده دانست.
وي، ادامه داد: اميد است تا اين دور از گفت‌وگوها بتواند با همكاري و مشاركت هيئت‌هاي علمي و انديشمندان مسلمان و مسيحي دو كشور دستاوردهاي ارزشمند و بزرگي داشته باشد.

سپس، حجت‌الاسلام مرتضي جوادي‌آملي، رييس مؤسسه اسراء كشورمان مقاله خود را با عنوان «بررسي حدود آزادي انسان در متون مقدس اسلامي» ارائه و با اشاره به آيات قرآني، گفت: تنها اين اديان راستين الهي هستند كه به جهت امكان شناخت حقيقت انسان و دانستن راه مستقيم هدايت و هدف مطلوب سعادت مي‌توانند براي او نسخه سعادت بنگارند و آنچه براي او مفيد و سودمند است را بدو معرفي كنند و ديگران كه براي سعادت انسان نسخه‌اي شفابخش پيشنهاد مي‌كنند، صرفاً دعوتي بدون دليل و مدعايي بدون برهان دارند.
رييس مؤسسه اسراء به تشريح معناي آزادي و حدود آن پرداخت و گفت: آزادي را بايستي بين دو مقوله رهايي و افسار گسيختگي و مقوله اجبار و اكراه جستجو كرد. آزادي همانند عدالت و سخاوت بد و يا خوب ندارد بلكه همواره آزادي خوب است همانگونه كه عدالت و سخاوت خوب است.
وي، افزود: ملكه آزادي چه در حوزه انديشه و تفكر و چه در ميدان ايمان و عمل، همواره مورد تهديد و آسيب درون و بيرون است.
در پايان اين مراسم، خانم گابريل، با اشاره به موضوع «ريشه‌هاي آزادي و آزاد انديشي در متون مقدس مسيحيت»، گفت: با ملاقات و گفت‌وگوهايي كه با برخي انديشمندان ديني شيعه از ايران داشته‌ام، متوجه شدم كه ما نكات مشترك فكري متعددي داريم چه در موضوعات فلسفي كه هر دو علاقه‌مند به فلسفه يوناني هستيم و چه در حوزه برخي تعاريف اجتماعي و انسان‌شناختي از نگاه ديني.
بنابر اعلام اين خبر، پس از ارائه مقالات، طرح پرسش و پاسخ ميان شركت‌كنندگان و هيئت‌هاي مسلمان و مسيحي اجرا شد.
در اين دوره از گفت‌وگوها، انديشمندان مسيحي اتريش همچون مولي رييس دانشكده الهيات دانشگاه وين، ولفگانگ والدنر، استفان هامر، رييس دپارتمان فلسفه و اديان دانشگاه وين، گابريل، رييس كرسي الهيات كاتوليك دانشگاه وين، جاكوب دِثيبي، صاحب كرسي دين و مدرنيته جديد در اروپا، فِلوريَن شُوارتز؛ رييس بخش ايرانشناسي آكادمي علوم اتريش، مِري لُويسا فريك، استاد فلسفه دانشگاه انيس بُروك اتريش، گِرهادلوف، استاد انستيتوي پژوهشي فلسفه دانشگاه وين و جمعي از اساتيد و دانشجويان كرسي اين دانشگاه شركت دارند.
همچنين، حجج‌ ‌اسلام مرتضي جوادي آملي، رييس مؤسسه اسراء و عبدالحسين خسروپناه، رييس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، علي‌محمد حلمي، رييس مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دكترحسين ميرمحمد صادقي، رييس كرسي حقوق بشر و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، دكتر كارن خانلري، نماينده ارامنه شمال كشورمان در مجلس شوراي اسلامي به عنوان هيئت اعزامي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين گفت‌وگو حضور دارند كه مقالات علمي خود را پيرامون بررسي حدود آزادي انسان در اسلام، چالش‌هاي فرا روي جهان شمولي آزادي انسان، تبيين آزادي در اسلام در پرتو آيات قرآني، بررسي حدود آزادي انسان در متون مقدس و همزيستي مسالمت‌آميز مسلمانان و مسيحيان در ايران و اتريش ارائه مي‌كنند.
گفتني است، نشست‌هاي علمي گفتگوهاي ديني روز دوشنبه، ۱۳ مهر آغاز شده است و ۱۵ مهر با ارائه مقالات ديگر اعضاي هيئت‌هاي ايراني و اتريشي به پايان ‌رسيد.
کد خبر: 83458
Share/Save/Bookmark