آهای عشق ماشین‌ها! نوروز امسال به موزه خودرو سر بزنید
گزارش هنرنیوز از موزه خودروهای تاریخی ایران؛
آهای عشق ماشین‌ها! نوروز امسال به موزه خودرو سر بزنید
اگر خواستید نوروز امسال را با بازدید از یک موزه خاطره‌انگیز شروع کنید سری به موزه خودروهای تاریخی ایران بزنید تا روایتی عجیب ازهر یک از اتومبیل‌های خفته در سوله این موزه بشنوید.
 
تاريخ : جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۶


مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز؛ پشت ترافیک شاید تنها موضوعی که کودک بغل دستی‌تان را به ذوق آورد صدای آژیری است که او را وادار می‌کند تا با زبان شیرین و درحالی که انگشتانش را بر روی شیشه خودرو گذاشته بگوید:« ماشین پلیس»! و این سخنوری کودکانه ثانیه‌ای لبخند را بر لبان سرنشینان جاری سازد. نخستین بار مظفرالدین شاه بود که با خرید دو دستگاه اتومبیل رنو فرانسوی در سال ۱۲۷۹ و انتقال آن به ایران هیاهو برپا کرد و پس از ۲۶ سال یعنی درسال ۱۳۰۵ خرید خودرو کم کم توجه مردم را به خود جلب کرد.

هر چند از آن تاریخ دیر زمانی می‌گذرد اما هستند افرادی که ما از آنها با لفظ «عشق ماشین» یاد می‌کنیم. کوچک و بزرگ هم ندارد، عشق است دیگر! آنها همه خودرو‌ها را می‌شناسند و حتا برخی حاضرند هر چند ماه یکبار بابت آن سر کیسه را شل کنند و اتومبیل خود را با مدلی دیگر تاخت بزنند( همان طاق زدن غلط مصطلح ) حتا اگر ضرر کنند، یا مانند آتقی( محمد کاسبی) اینقدر یک خودرو را دوست داشته باشند که تا آخر عمر یارغار و «خوش رکاب» آنها باشد.
حال اگر امسال نوروز جزو دسته عشق ماشین‌ها بودید و می‌خواهید در تهرانگردی‌های خود سری به موزه « خودروهای تاریخی ایران» بزنید، راهی کیلومتر ۱۱جاده مخصوص کرج بعد از کارخانه مینو- خیابان بیست و پنجم- داخل خیابان سمت چپ، جنب فروشگاه سپه شوید و در آنجا از کالسکه دوره ناصرالدین‌شاهی تا موتور رضا پهلوی و در یک کلام گنجینه‌ی نفیسی از برترین شاهکارهای صنعت خودرو در جهان را ببینید.
 

کالسکه ناصرالدین شاه


اگر خواستید بدانید پس از ترور ناصرالدین شاه در حرم شاه عبدالعظیم حسنی او را در کدام کالسکه گذاشتند و به کاخ منتقل کردند،به محض ورود به موزه سمت راست خود را نگاه کنید،نخستین چیزی که می‌بینید ارابه کلاسکه‌ای با نام کلاسکه ناصری به عنوان قدیمی‌ترین کلاسکه ایران است که ۱۲۰ سال پیش در وین پایتخت اتریش ساخته شد. پس از ناصرالدین شاه از این کالسکه برای انجام مراسم‌های تشریفاتی سایر شاهان استفاده شد. گفته می‌شود اتاق این کالسکه حالتی شناور دارد که سبب می‌شود سرنشین آن احساس ناهمواری نکند.
 

کالسکه تاج گذاری پهلوی دوم


کنار آن کالسکه دیگری منسوب به کالسکه تاج گذاری سکنی گزیده که در دهه ۴۰ شمسی برای تاج گذاری پهلوی دوم سفارش داده شد و در مراسم رسمی تاج گذاری‌، جشن ۲۵۰۰ ساله و استقبال از سران برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته است.
 
****
خوب که از دیدن کالسکه‌ها لذت بردید. پیش از آن که از پله‌ها بالا بروید و برق خودروها شما را مسخ کند سمت چپ خود را نگاه کنید تا یکی دیگر از شاهکارهای به نمایش درآمده در این موزه یعنی اتومبیل رولز رویس دست سازی را که بدون سر و صدا کار می‌کند و در مدل‌های متنوعی ساخته شده است، ببینید. احمدشاه قاجار به این اتومبیل علاقه مند بود.

خودرو احمد شاه


مجسمه فرشته بالدار در این مدل اتومبیل سمبل اتومبیل رولز رویس سیلور گلد در مقایسه با مدل‌های دیگر بزرگتر است. پس از انقلاب برای بازسازی به کارخانه سازنده‌اش فرستاده شد و کاملا مورد بازسازی قرار گرفت اما تقارن این مساله با انقلاب باعث شد خانواده پهلوی نسبت به این اتومبیل احساس مالکیت کنند که در نهایت با تشکیل دادگاه و بررسی شکایت دادگاه آن را متعلق به ایران دانست و به ایران بازگردانده شد.

موریس آکسفورد
 
اتومبیل دماغ گاوی موریس آکسفورد از قدیمی‌ترین ماشین‌های موجود در این نمایشگاه است که از نظر ظاهری شبیه کالسکه است و تولید آن از سال ۱۹۱۲ میلادی شروع شد و به خاطر گردی رادیاتور آن نام اتومبیل دماغ گاوی دادند.
 
***
اتومبیل رولز رویس فانتوم چهار که زمان ساخت از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ میلادی بود فقط ۱۸ دستگاه در کل دنیا داشت و یک دستگاه آن ضد گلوله بود که برای خانواده سلطنتی ساخته شده بود.
 

رولز رویس فانتوم چهار

****

پیرس آرو لیموزین: این خودرو توسط دربار پهلوی اول (رضا خان) سفارش داده شده است . تمام قطعات طلایی رنگی که در این ماشین دیده می شود به علاوه سرسیلندر آن از روکش طلا ست و گفته می شود طلای آن 6 کیلو وزن دارد.
 

خودرو رضا شاه

روکش صندلی سرنشین از چرم بوفالو ، و روکش صندلی راننده از پوست سگ تازی درست شده است.
پیرز آرو در دهه ۳۰ میلادی با اتاق لیموزین ساخته شد. از ویژگی های مهم اتومبیل لیموزین به دلیل روشنایی بهتر چراغ جلو آن روی گرگیل قرار گرفت.

تا سال ۱۹۲۱ فرمان ماشین‌های این کمپانی در سمت راست بود که همه بخش‌های طلایی رنگ بیرون و داخل اتاق این نوع از اتومبیل آب طلا کاری بود.
 
****

پنتر G۷۲: این خودرو به مناسبت سالگرد تولد ولیعهد و از طرف عمه اش (خواهر محمدرضا پهلوی) به او هدیه شده است. كمپاني پنتر توسط رابرت جانگل در انگليس بنيان نهاده شد و همواره ايد ههاي جديدرا در خودروسازي ارايه می‌كرد. نخستين خودرو اين كمپاني پنتر جي ۷۲ نام داشت و در سال ۱۹۷۲توليد شد.
 

پنتر جی 72 بنفش رنگ در کنار پیرس آرو لیموزین رضا شاه 

پنتر جي، خودرويي اسپرت و مدرن با طرح كلاسيك بود و همواره از بهترين موتورهاي ساخت شرکت جاگوار نيرو مي‌گرفت. اين خودرو از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲ فقط به تعداد ۳۰۰ دستگاه ساخته شد. پيشرانه اين اتومبيل شش سيلندر خطي و ساخت جاگوار است كه مي‌تواند پنتر جي را به سرعت ۲۲۰ كيلومتر در ساعت برساند.

***
از پله‌ها که بالا رفتید سمت راست اتومبیل مرسدس بنز(K۵۰۰) با رنگ کرم و سبز توجه همگان را به خود جلب می‌کند. گفته می‌شود همین یک نمونه از آن باقیمانده است . بنزی که در زمان آلمان نازی و به منظور ارسال نامه های خیلی محرمانه و فوری ، به دست فرماندهان هیتلر ، در جبهه‌های مختلف از آن استفاده می‌شده و از نادرترین و پرقدرتمندترین انواع اتومبیل بوده که در سال ۱۹۳۴ میلادی تولید آن آغاز و تا سال ۱۹۳۶ مجموعا ۳۵۴ دستگاه از آن تولید شده است. از آنجا که سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و برای اولین بار برای حرکت در اتوبان‌ها طراحی شده به همین دلیل به آن بنز اتوبان هم گفته می‌شود.
 



بیشتر نمونه‌های این خودرو در طول جنگ جهانی یا به طور کامل از بین رفته و یا بازسازی شده و اتوموبیل موجود در موزه خودروهای تاریخی ایران تنها نمونه موجود سالم آن است. شاید جالب باشد بدانید در سال ۸۸ شرکت سازنده این خودرو یک چک سفید امضا به ایران داد تا این اتومبیل را با خود روانه آلمان موطن اصلی‌اش کند اما موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان که اکنون مالک این اتومبیل است آن را قبول نکرد.

***
اتومبیل پورشه بنز که با ساخت سه شرکت معروف آلمانی دایمل بنز، پورشه و فولکس واگن ساخته شد به سفارش صدراعظم آلمان بود که قصد داشت آن را به ولیعهد ایران به مناسبت تولدش هدیه دهد که این کار توسط سفیر آلمان غربی انجام شد. موتور آن بنزینی و چهار سیلند بود. این ماشین دو سویچ نقره‌ای و طلایی دارد که در حالت نقره‌ ای حداکثر سرعت آن سی کیلومتر در ساعت و مانع از تصادف می‌شود و سوئیچ طلایی آن سرعتی معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت دارد ولیعهد در فاصله دو کاخ نیاوران و سعدآباد با همین اتومبیل می‌رفت.
 

پورشه بنز ولیعهد

***
کرایسلرC۳۰۰، این خودرو بنا به سفارش دربار سابق جهت ثریا اسفندیاری همسر شاه طراحی و ساخته شد.محبوب‌ترین و مطلوب‌ترین ماشین کرایس است که آن هنوز یکی از تولیدات شگفت انگیز این مدل از ماشین است ‌، طراحی آن توسط ایتالیا با کولر ‌، بخاری‌، یخچال‌، گرامافون‌، رطوبت سنج و دماسنج جلوی آن داشتبورد و فرمان آن آب طلا کاری شده است. این اتومبیل به عنوان قدرتمندترین اتومبیل سال آمریکا در سال‌های گذشته شناخته شده است. 

کرایسلرc300

به گزارش هنرنیوز، شما در این نمایشگاه همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب می‌توانید انواعی از فراری، لامبورگينی، جگوار، كاديلاك، مرسدس بنز ۶۰۰ لیموزین، مرسدس بنز SL۱۹۰، جگوار MK۹ IX ، رولزرویس کامارگ متعلق به غلامرضا پهلوی، رولزرویس کرنیش، کرنیش (بنتلی)، دایملر D.S.۴۲۰ لیموزین، فورد مدل A کالسکه، لینکلن لیموزین متعلق به اشرف پهلوی و موتورهای پرسرعت را ببنید.
 

خودرو صدفی رنگ اشرف پهلوی


مسیرهای دسترسی به این موزه رسیدن به موزه انتخاب کنید:
توسط مترو:
• از تهران به سمت موزه :
ایستگاه مترو صادقیه- ایستگاه چیتگر- اتوبوس هاس شهرک دانشگاه- موزه خودروهای تاریخی ایران
•از کرج به سمت موزه:
ایستگاه مترو گلشهر- ایستگاه چیتگر- اتوبوس هاس شهرک دانشگاه- موزه خودروهای تاریخی ایران

توسط خودرو:
• از تهران به سمت موزه :
میدان آزادی تهران -لاین کند رو جاده مخصوص کرج- بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص- بعد از کارخانه مینو- خیابان بیست و پنجم- داخل خیابان سمت چپ

• از کرج به سمت موزه:
کرج- پل فردیس- جاده مخصوص کرج- بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص- جنب فروشگاه سپه- خیابان بیست و پنجم- داخل خیابان سمت چپ

توسط اتوبوس:

•از تهران به سمت موزه:
پایانه میدان آزادی- اتوبوس های شهرک دانشگاه- موزه خودروهای تاریخی ایران
پارکینگ:
فضای کافی در بیرون از محوطه موزه برای پارک خودروی شما وجود دارد.
در صورتی که قصد پارک خودروی خود در داخل محوطه موزه را داشته باشید این امر مستلزم پرداخت هزینه ۲۰هزار ریالی ( 2 هزار تومان)است.

کد خبر: 79958
Share/Save/Bookmark