تاجیک : بَرج صدا و سیما از خرجش بیشتر است!
گزارش هنرنیوز از نشست خبری شبکه مستند؛
تاجیک : بَرج صدا و سیما از خرجش بیشتر است!
مدیر شبکه مستند در پاسخ به هنر نیوز گفت : بَرج صدا و سیما بیشتر از خرجش است و باید بودجه این سازمان مدیریت شود.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۳
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون هنرنیوز صبح امروز امیر تاجیک مدیر شبکه مستند طی نشستی خبری با عنوان « اعلام برنامه های شبکه مستند سما در ماه مبارک رمضان» در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « فکر می‌کنید وضعیت نابسامان بودجه صدا و سیما با ورود آقای سرافراز چه زمانی به سرانجام برسد؟» گفت: معتقدم مهمتر از بحث بودجه، این «مدیریت بودجه» است که باید در سازمان صدا و سیما به آن توجه بشود. به قول معروف، بَرج در صدا و سیما بیشتر از خرجش است و متاسفانه هزینه های زیادی بر سازمان تحمیل می شود که همین هزینه ها موجب شده تا مقداری برای دیگر تولیدات ممانعت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم شاهد تحولاتی خوبی در سازمان صدا و سیما نسبت به شبکه مستند باشیم ادامه داد: بخش مهمی از بودجه سازمان صدا و سیما که خیلی ها آن را نمی بینند هزینه های تکنیکی صدا و سیما است که درصد زیادی از بودجه را به خودش اختصاص داده است که باید حتما برای این مساله چاره اندیشی بشود. ضمن اینکه یکسری از کارها نیز از مدیریت قبلی به جا مانده است و چون تعهدات سازمان بوده است لذا می بایست حتما صدا و سیما به این تعهدات رسیدگی کند درحالی که حجم این بدهیهای بسیار زیاد است.

مدیر شبکه مستند در پاسخ به سوال دوم خبرنگار هنرنیوز که پرسید « وضعیت تفاهم نامه ای که شبکه مستند برای تولید ۵۰ فیلم مستند با سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعقد کرده بود به کجا انجامیده است؟» یاد آور شد: تا کنون حدود ۲۰ طرح کلی از دوستان مستند ساز به ما رسیده است که ما در حال حاضر یک طرح را بلافاصله انتخاب و تولید کردیم که این فیلم به نام « سبز، سیاه » در مرحله راف کات قرار دارد که به موضوع قاچاق چای می پردازد ضمن اینکه بقیه طرح ها نیز در حال بررسی است.

امیر تاجیک اضافه کرد: تولید فیلم های مستند یک کار زمان بر است و چون خودمان بر بحث تحقیق و پژوهش تاکید داشتیم و یکی از اولویت های شبکه مستند نیز همین موضوع می باشد لذا ما به مستندسازان اعلام کردیم که حتما طرح هایشان همراه با تحقیق و پژوهش مفصل و به همین منظور، قدری بحث تولید فیلم های مستند زمان بر خواهد بود.

مدیر شبکه مستند در بخش دیگر از نشست خبری خود گفت: متاسفانه بودجه اختصاص یافته به شبکه مستند آنقدر کم است که بودجه یک سریال الف ویژه معادل نیمی از بودجه شبکه مستند خواهد بود!

وی با بیان سفارشی بودن یک برنامه چیز بدی نیست افزود: شاید بتوان گفت که ماندگارترین کارهای کشورمان سفارشی بوده است بنابراین سفارشی بودن یک برنامه ، چیز بدی نیست. ما در همین راستا به ‌زودی تفاهم نامه ای با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امضا خواهیم کرد.

تاجیک با اشاره به بحث چابک سازی تصریح کرد: یکی از کارهای چابک سازی در سازمان ، چابک سازی در بحث بروکراسی اداری سازمان صدا وسیما است که امیدواریم با این چابک سازی شاهد تسریع در کارهای سازمان باشیم.

وی ادامه داد خوشبختانه آقای سرافراز از حامیان اصلی برنامه‌های مستند است.

مدیر شبکه مستند اظهار داشت : اصولا به خطوط قرمز معتقد نیستیم و طی این مدت نیز مستندهای طنزی داشتیم که برخی از آن‌ها هم با واکنش‌هایی همراه بودند که یک امر طبیعی است چرا که هر برنامه‌ای که روی آنتن می‌رود مخالفان و موافقان خودش را خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی از تولیدات شبکه مستند برای ایام ماه مبارک رمضان تاکید کرد: ما از نظر محتوایی دو مرحله برای شبکه مستند در نظر گرفته بودیم که یک مرحله از آن عید نوروز بود که تلاش کردیم تا ویژه برنامه‌هایی را طراحی کنیم تا مخاطبان عام بیشتری را به شبکه مستند جذب کنیم و مرحله دوم «ماه مبارک رمضان» است که یکسری ویژه برنامه‌هایی را طراحی کردیم که پخش تمامی آن‌ها از یک روز قبل از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و تا یک روز بعد از عید سعید فطر نیز ادامه خواهد داشت.

امیر تاجیک با بیان اینکه تولید برنامه‌های مربوط به ماه رمضان امسال را از دو ماه قبل آغاز کرده‌ایم.گفت: شبکه مستند قرار است هر روز ۱۲ ساعت برنامه داشته باشد که این برنامه‌ها شامل ویژه برنامه، فیلم‌های مستند، آیتم‌های کوتاه، برنامه‌های تأمینی، برنامه‌های تولیدی و دیگر برنامه ها می باشد.

وی از برنامه هایی همچمون «به رنگ فوتبال» با اجرای مزدک میرزایی ، «یک روز یک ستاره» ، «صادره از ایران» ، «پایین‌تر از ابرها» و مجموعه مستند « ایران» به عنوان بخشی از برنامه های شبکه مستند در ماه رمضان یاد کرد.

مدیر شبکه مستند از پخش فیلم های مستند کوتاه برای نوجوانان در این شبکه خبر داد و در مورد اچ دی شدن شبکه مستند اظهار داشت: به شدت بحث اچ ‌دی شدن شبکه مستند را دنبال می‌کنیم اما معاونت مالی به لحاظ بحث مالی ، آنچنان که شایسته است همکاری نمی‌کند.

به گفته وی شبکه مستند در ماه مبارک رمضان سه عنوان برنامه ۲۶ قسمتی، ۸ عنوان برنامه تولیدی و ۱۴عنوان مستندهای تأمینی خواهد داشت.

تاجیک تاکید کرد: هدف شبکه مستند داشتن یک کنداکتور شاد برای همه مردم ایران است که همراه با تنوع و خلاقیت باشد.

وی همچنین خبر داد که شبکه مستند بعد از ماه مبارک رمضان یک تور گردشگری به استان همدان برای مستندسازان و اهالی خبر برگزار خواهد کرد.
کد خبر: 81388
Share/Save/Bookmark