امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کردیم
وزیر آموزش و پرورش در نشست با اصحاب رسانه اعلام کرد:
امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کردیم
وزیر آموزش و پرورش معتقد است باید آموزش و پرورش و مسائل مربوط به آن را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
به گزارش هنرنیوز ، فخرالدین دانش‌آشتیانی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه تربیت نسل آینده برعهده وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: معلمان در طول تاریخ همیشه با سخت کوشی و تلاش پیگیر و عاشقانه در امر تعلیم و تربیت فعالیت داشته اند، اگر معلم عاشق کارش نباشد، تاثیرگذار نیست.

او آموزش و پرورش را دستگاه سرمایه‌ای و نه مصرفی دانست و گفت: رهبری نیز بر این موضوع که همه باید به آموزش و پرورش نگاه سرمایه‌ ای داشته باشند نه هزینه ای تاکید دارند.

وی با تاکید بر ایجاد گفتمان آموزشی گفت: باید آموزش و پرورش و مسائل مربوط به آن را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم، چراکه سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیستند و دقت کنیم که اگر به سرمایه انسانی توجه نکنیم کشور نمی تواند در مسیر توسعه قدم بر دارد.

او ادامه داد: معتقدم اگر تحول‌گرایی و واقع گرایی داشته باشیم؛ تولید و اشتغال نیز که به آموزش و پرورش باز می گردد، برطرف می شود اگرچه این امر در کوتاه مدت صورت نمی گیرد اما این تحول باعث می شود دیگر اشتغال به عنوان معضل مطرح نشود.

دانش آشتیانی ادامه داد: هر چقدر سرمایه گذاری ما در آموزش و پرورش بیشتر باشد می توانیم تولید و اشتغال را رونق ندهیم.

وی تاکید کرد: معتقدم اگر به دنبال موفقیت کشور در برنامه‌های توسعه و رونق تولید و اشتغال هستیم، ضروری ترین کار تحول در نظام آموزش و پرورش است.

او با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های ما پیوستگی نظام آموزش عالی با آموزش و پرورش است، گفت: ما در آموزش و پرورش نزدیک به 13.5 میلیون دانش آموز داریم که در 107 هزا ر کلاس درس کار می کنند، در حالی که در آموزش عالی 5 میلیون دانشجو در 2500 واحد آموزشی تحصیل می کنند با مقایسه این اعداد متوجه می شویم که آموزش عالی صندلی خالی بسیار زیاد دارد و ما در آموزش و پرورش با تراکم دانش اموزان روبرو هستیم. لذا باید یک حالت توازن بین آموزش و پرورش و آموزش عالی ایجاد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان از دیرباز جایگاه رفیعی دارند گفت: همانطور که گفتم نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم است، اما بحث دغدغه معیشتی فرهنگیان نیز وجود دارد و این مسئله مربوط به این 4 سال نیست که برخی از رسانه‌ها به ما نسبت می دهند بلکه این یک موضوع قدیمی است و معتقدم باید کاری کنیم که معلمان دغدغه معیشتی نداشته باشند. تا با آرامش در کلاس درس حاضر شوند.

او با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید حمایتهای خوبی از قشر معلمان شد گفت: در همین مدت کوتاه 4 ساله بیش از صددرصد حقوق معلمان افزایش یافته، اما معتقدم کافی نیست.

او با بیان اینکه باید بهای بیشتری به قشر فرهیخته بدهیم گفت: اگرچه مسائل مالی بسیار اهمیت دارد اما برای خود معلمان ارتقای منزلت و جایگاهشان بیشتر اهمیت دارد و خوشبختانه در دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی صورت گرفته و ما در این دولت امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کردیم و شاهد آرامش در قشر معلمان هستیم و احساس امنیت و آزادی دارند و همچنین احساس می‌کنند که به راحتی می توانند مطالب خود را بیان کنند.

دانش آشتیانی بیان کرد: توسعه فضای گفتگو، نقد و کنشگری فضای اجتماعی از دیگر برنامه‌های ماست از همین رو به طور مرتب و بدون تشریفات و سرزده وارد مدرسه می شویم و در آنجا هم با معلمان، مدیران و ناظمان جلسات برگزار می کنیم. همچنین سر کلاس با دانش‌آموزان گفتگو می‌کنیم لذا به دنبال ایجاد فضایی هستیم که از مشارکت فکری معلم و دانش آموزان و اولیا در اداره مدرسه استفاده کنیم.

او همچنین با اشاره به ارتقای منزلت فرهنگیان گفت: توجه به تشکلهای صنفی برای ما از ابتدا اهمیت داشت و از همین رو جلسات متعددی را با این تشکل ها برگزار کردیم چراکه اینها منتخبین معلمان و فرهنگیان هستند این تشکل ها نیز وقتی می‌بینند مسئولان به آنها توجه می کنند و شنوای سخنان آنان هستند احساس غرور می کنند.

او با اشاره به بحث گزینش معلمان گفت: از گذشته از نحوه بر خوردی که با معلمان در گزینش می‌شد بسیار ناراحت بودم و معتقدم باید تغییر بنیادینی در نگاه به گزینش شود و گزینش از نگاه سلیقگی و سلبی به نگاه تخصصی، حرفه‌ای روی بیاوریم. بحث گزینش از نظر ما این است که اخلاق مداری و صلاحیت حرفه ای، سواد و تخصص مد نظر باشد

دانش آشتیانی با بیان اینکه از دیگر موضوعات که برای ما بسیار اهمیت دارد، موضوع حراست است گفت: به عقیده ما معنای حراست نگهبانی است نه مچ گیری و ما برادران حراستی را نیاز داریم که در کنار فرهنگیان قرار بگیرد و به آنها آگاهی و اطلاع دهند و معلم احساس کند به دلیل جایگاهی که دارند حراست به آنها آگاهی می دهند تا در مسیر نادرست قرار نگیرد.

او با اشاره به اینکه نظام ارزشیابی مشکلاتی را داشت، گفت: نحوه ارزشیابی معلمان مانند کارمندان است، در صورتی که معلم با کارمند متفاوت است و نوع فعالیت آنها نیز باهم متفاوت است لذا نحوه ارزشیابی انها با هم متفاوت است.

اوبا اشاره به تغییرات ایجاد شده در نظام ارزشیابی گفت: در دستورالعمل جدید اشاره شده که معلم بتواند در داخل مدرسه خود را ارزیابی کند و بعد در شورای مدرسه این ضوابط مورد تایید قرار بگیرد، البته در این میان بحث حقوق دانش‌آموزان را نیز در نظر گرفته ایم و جلسات متعددی با معلمان در این رابطه داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدم رابطه معلم و شاگرد یک رابطه از بالا به پایین نیست و یک رابطه دو طرفه با رعایت حقوق یکدیگر است و نباید شان و منزلت دانش آموزان را زیر پا بگذاریم. در حقوق شهروندی که رییس جمهور نیز مطرح کردند بندهایی که به آموزش و پرورش مربوط می شود در کارگروهی حقوق معلم، دانش آموز و اولیا تدوین شود.

او با بیان اینکه اگر در مدرسه شخصیت دانش آموز تخریب شود او دیگر لذتی از درس نمی برد، اظهارکرد: باید شرایطی فراهم شود که دانش آموزان از حضور در مدرسه لذت ببرند. رویکرد اصلی ما این است که همه فعالیت ها در مدرسه اتفاق بیفتد و از برنامه های اصلی ما حضور در مدرسه است.

دانش اشتیانی در بخش دیگری از سخنانش به صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: ما قول داده بودیم که مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان را ساماندهی کنیم، از همین رو زمان تصدی بر وزارتخانه نیروهایی که کارآمدی لازم در این صندوق را نداشتند؛ تغییر دادیم. مدیر عامل تغییر و هیئت مدیره جدید جایگزین شد.

او ادامه داد: یکی از مشکلات ما در رابطه با بانک سرمایه و اعطای وام‌های بدون ضابطه به برخی افراد بود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این مسائل که از سال 87 ایجاد شده بود را حل کردیم و با ورود وزارت اطلاعات جلوی این تخلفات گرفته شد. ما در هیئت مدیره بانک جابجایی‌هایی را اعمال کردیم البته من برای اینکه قصد داشتم مدیر عامل بانک را تغییر بدهم تحت فشار بودم اما با پافشاری در این زمینه به این دلیل که در زمان ایشان نیز تخلف صورت گرفته این تغییر صورت گرفت.

او ادامه داد: خوشبختانه در این مدت مجمع صندوق توسعه فرهنگیان تشکیل و ترازنامه‌ها مشخص شده و گزارش حسابرسی آن آماده شده است. البته با وجود همه مسائلی که وجود داشت خوشبختانه تراز آن خیلی پایین نبود و ما 250 میلیارد تومان سود داشتیم که بر اساس مصوبه مجمع این مبلغ به سهامداران و فرهنگیان اعطا شد.

او با اشاره به نگرانی برخی رسانه‌ها درباره فرهنگیان گفت: خوشبختانه هیچ جای نگرانی نیست و سرمایه‌های فرهنگیان با مشکل روبرو نشده و ما امیدواریم با این تغییرات به سمت کارآمدی صندوق توسعه حرکت کنیم همچنین درصد حمایتی که دولت به این صندوق پرداخت می‌کرد و در برنامه توسعه لحاظ نشده بود خوشبختانه در برنامه ششم دیده شد و دولت موظف است تا سقف 5 درصد این اعتبار را تامین کند.

دانش‌آشتیانی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: ما در حال حاضر در مقطع حساسی هستیم و اگر مسائل آینده کشور را در نظر بگیریم و خواستار یک زندگی با کیفیت هستیم باید پای صندوق‌های رای حضور داشته باشیم. تجربه به ما نشان داده است که سرنوشت کشور پای صندوق‌های رای رقم می‌خورد.

دانش‌آشتیانی در ادامه به پرداخت بخشی از مطالبات فرهنگیان، گفت: در این مدت بیش از 10 هزار میلیارد از مطالبات فرهنگیان پرداخت شده است. همچنین هزینه حق‌التدریس معلمان، بازنشستگان و حقوق معلم دانشجوها نیز پرداخت شده و تمام پاداش‌های مربوط به سال 95 مشخص و برای 20 استان از استان‌های کشور پرداخت شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: 38 درصد فضای آموزشی توسط خیرین ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است دولت نیز در جهت تشویق خیرین برنامه‌ریزی دارد و در بخش‌نامه‌های مالیاتی نیز آمده است که هزینه‌های که خیرین برای ساخت مدارس پرداخت می‌کنند جزء‌ مالیات آنها محسوب می‌شود.

او با اشاره به افزایش تعداد بازنشستگان گفت: از سال 96 تا 99 و 99 تا 1404، 640 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شود و این آمار بی‌سابقه است از همین رو در تلاش هستیم تا برنامه‌ریزی مشخصی برای این افراد داشته باشیم.

دانش‌آشتیانی در خصوص اینکه چرابه یک دانش آموز تبعه افغان اجازه حضور در جشنواره خوارزمی داده نمی‌شود گفت: ساز و کار این جشنواره به ما ربطی ندارد اما آموزش و پرورش مانع تحصیل هیچ یک از اتباع بیگانه نمی‌شود و تا کنون نیز 600 هزار نفر از این افراد در مدارس کشور مشغول تحصیل هستند و ما برای هویت آنها نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم.

او همچنین درباره تلفیق کتب درسی در مقطع دبستان نیز گفت: در بعضی از موضوعات درسی تلفیق داشتیم که به صورت پایلوت اجرا می‌شود معتقدیم براساس سند تحول، هدایت تحصیلی باید از دبستان شکل بگیرد و مدل آموزشی باید تفاوت کند.

خبرگزاری ایلنا ادامه داد: دانش‌آشتیانی در پایان نیز گفت: معتقدم آموزش باید از چهار دیواری کلاس‌ها خارج شود. الان آموزش جامعه محور است و باید محیطی فراهم شود که دانش‌آموز در داخل جامعه آموزش ببیند.
کد خبر: 94348
Share/Save/Bookmark