سهم 25 درصدی رشته های فرهنگ و هنر در دانشگاههای علمی کاربردی  / شناسایی و تدوین 130 هنربومی در حال نابودی
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی :
سهم 25 درصدی رشته های فرهنگ و هنر در دانشگاههای علمی کاربردی / شناسایی و تدوین 130 هنربومی در حال نابودی
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی گفت: تاکنون از سوی این دانشگاه حدود 130 هنر بومی که در سراسر استان ها در حال نابودی بودند شناسایی و با راه اندازی رشته هایی مربتط با این هنرها، تلاش شده تا از نابودی آنان جلوگیری شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، دکتر محمدعلی اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در این دانشگاه رشته ها براساس نیاز روز بازار کار و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی تعیین و تشکیل می شوند و این دانشگاه بر مبنای آنالیز شغلی رشته هایش را تدوین می کند و به همین منظور تاکنون 800 رشته تحصیلی را این دانشگاه تدوین کرده است.

به گفته وی ، دانشگاه جامع علمی- کاربردی به عنوان یک مرکز نسل سوم و بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی در کشور در حال فعالیت است.

دکتر اخباری با بیان اینکه هم اکنون 76 درصد دانش آموختگان این مرکز علمی بر مبنای تخصصی هایشان شاغل هستند، اظهار داشت: پیش بینی شده تا در برنامه ششم توسعه کشور این رقم به 85 درصد برسد.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« بیشترین رشته هایی که در این دانشگاه بر اساس نیاز روز بازار تدوین شده است چه رشته هایی هستند؟» گفت: در این دانشگاه 27 درصد رشته ها در حوزه صنعت، 50 درصد در حوزه خدمات، 20 درصد در حوزه فرهنگ و هنر و 3 درصد نیز در رشته کشاورزی می باشد.

وی در ادامه یاد آور شد: هم اکنون 40 درصد از رشته های این دانشگاه نظری و 60 درصد مهارتی هستند و بر همین اساس 480 ساعت کارورزی در برنامه های درسی و 32 ساعت کاربینی برای مهارت آموزی تعیین شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی یادآور شد: با کشور ترکمنستان هم وارد مذاکراتی شدیم و امیدواریم در سال 95 تفاهمنامه ای منعقد کنیم.

وی با بیان اینکه جهت گیری رشته های تحصیلی بر مبنای مشاغل غیردولتی است گفت: این اقدام در راستای تربیت کارآفرینی صورت می گیرد و هم اکنون حدود 130 هنر بومی در استان ها شناسایی شده که در حال انقراض هستند و سعی داریم با راه اندازی این رشته ها علاوه بر جلوگیری از منقرض شدن آنها کارآفرینی را نیز رشد دهیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت : دانشگاه جامع علمی- کاربردی در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور که بر مهارت و کارآفرینی تاکید دارد گام برمی دارد.

دکتر محمد علی اخباری گفت: طی 22 سال عمر دانشگاه جامع علمی - کاربردی متاسفانه برنامه راهبردی و سیاست های آینده مشخص نبود اما خوشبختانه امسال با تصویب سند راهبردی دانشگاه این امر محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال 94 دیپلماسی علمی دانشگاه بسیار پرتحرک بود چرا که طی 22 سال گذشته هیچ ارتباطی دیپلماسی با کشورهای دیگر نداشته ایم اما پس از برجام با کشورهای اروپایی و منطقه تفاهم نامه هایی را منعقد کرده ایم.

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه در دوران پسابرجام اظهار کرد: با 20 دانشگاه کشور آلمان برای برگزاری دوره های مشترک و همچنین مراکز علمی اتریش تفاهمنامه هایی انجام شده است.

وی گفت: البته اولویت دیپلماسی بین المللی ما، کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است تا با انتقال تجربه و مهارت آموزی بتوانیم تعاملات بیشتری را در این زمینه داشته باشیم و بر همین اساس وزیر آموزش کشور افغانستان طی چند ماه گذشته برای بازدید از مراکز دانشگاه علمی- کاربردی به ایران سفر کرده بود.

این مقام دانشگاهی کشور تصریح کرد: همچنین طی سفری که به کشور عراق و اقلیم کردستان داشتیم سه تفاهمنامه با دانشگاه های سلیمانیه و بغداد منعقد شد.

وی همچنین با اشاره به دیداری که با وزیر آموزش عالی کشور عراق داشته است خبر داد که در این دیدار بر روی مباحثی همچون مهارت آموزی دانشگاه ها و تبادل استاد و دانشجو نیز تاکید شده است و در سفر وزیر آموزش عالی عراق به تهران طی سال آینده، این مراحل نیز نهایی خواهد شد.
کد خبر: 90252
Share/Save/Bookmark