نداشتن طراحی‌های با هویت خطری برای بسته بندی ایران است
عضو هیئت داوران نخستین نمایشگاه دوسالانه طراحی بسته‌بندی :
نداشتن طراحی‌های با هویت خطری برای بسته بندی ایران است
رییس هیئت داوران نخستین نمایشگاه دوسالانه طراحی بسته‌ بندی گفت ‌: حوزه گرافیک جزو طیف‌های گسترده ای است که چنین وسعتی، کار داوری‌، جمع‌آوری و مدیریت آثار را دشوار می‌کند اما درمقابل، نتیجه ‌ی خوبی برای هنر، اقتصاد و افزایش زیبایی‌شناسی خواهد داشت.
 
تاريخ : چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵
به گزارش هنرنیوز، در نشست خبری نخستین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور که با حضور بیژن جناب (رییس هیئت داوران‌)، شهرزاد اسفرجانی‌ (عضو هیئت داوران) و ایمان آل مظفر (دبیر نمایشگاه‌ و مدیر وب‌سایت بسته‌ها) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. آل مظفر گفت: ابتدای آبان‌ماه سال ۹۲ وب‌سایت بسته‌ها فعالیت خود را آغاز کرد. هدف اصلی این وب‌سایت ارتباط بین تولیدکنندگان و طراحان حوزه بسته‌بندی و معرفی این طراحان است تا به‌وسیله این ارتباط روزبه‌روز جایگاه طراحان رشد‌ و ارتقا یابد.

به گفته وی مهم‌ترین خطری که بسته‌بندی کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی تهدید می‌کند نداشتن طراحی‌های اصل و باهویت است.

او ادامه داد: در نخستین سالانه آثار طراحان بسته‌بندی، سه بخش دانشجویی حرفه‌ای و نگاه ویژه داشتیم. قصد داریم امسال اولین نمایشگاه را به‌صورت دوسالانه برگزار کنیم. امسال در این رویداد یک رویکرد جدید داریم که می‌خواهد صدای تولیدکنندگان را به طراحان برساند.

آل مظفر تصریح کرد: فراخوان این دوسالانه در وب‌سایت بسته‌ها برای علاقه‌مندان گذاشته شده است. آن‌ها از ششم مرداد تا اوایل مهرماه فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند. به همه‌ی کسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد، گواهی شرکت در نمایشگاه اهدا می‌شود و سه نفر نیز به‌عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.

در ادامه بیژن جناب رییس هیئت داوران یاد آور شد: هیچ تیراژی مثل بسته‌بندی این ویژگی را ندارد که در همه جای کشور پخش شود‌ و بیشتر مردم در ارتباط باشد. بنابراین توجه به خواست تولیدکنندگان و توانمندی طراحان در عرصه‌ی بسته‌بندی کشور، بخش عمده و حساس گرافیک و طراحی در این زمینه است. هدف ما بالا بردن دید جامع در زمینه بسته‌بندی است. ما فقط به بازار نگاه نمی‌کنیم، چون بسته‌بندی و طراحی طیف گسترده‌ای دارد.

شهرزاد اسفرجانی عضو هیئت داوران با بیان این‌که امسال این نمایشگاه‌ به‌صورت دوسالانه و با نیروی بیشتری برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر دسته‌بندی یکی از ارکان مهم برندسازی شده است و دیگر نمی‌توانیم مفهوم طراحی دسته‌بندی را از دیگر حرکت‌های بازاریابی جدا کنیم. برندها، روی بسته‌ها ساخته می‌شوند و شکل می‌گیرند و ارتباط مردم با کالاها از طریق بسته‌بندی شکل می‌گیرد و با دیدن آن در ذهن‌شان یک جایگاه ویژه ایجاد می‌شود.

این عضو هیئت داوران اولین دوسالانه نمایشگاه آثار طراحی بسته‌بندی همچنین اظهار کرد: حضور افرادی که داوری این آثار را برعهده دارند، به جوانان حس اعتماد می‌دهد، چون آن‌ها مطمئن هستند که داوری به‌شکل حرفه‌ای انجام می‌شود. بسته‌بندی موفق و موثر، تحسین خواص را درپی دارد و مورد پسند مردم قرار می‌گیرد. پس کلمه‌ی بازارپسند، حسن بزرگی است.

او ادامه داد: تا چند ماه آینده، ما به wto می‌پیوندیم. مهم‌ترین خطری که این حضور را تهدید می‌کند، نداشتن بسته‌بندی‌های اصل و منطبق بر هویت است. ما در بازارهای جهانی به یک هویت اصل نیاز داریم که طراحی بسته‌بندی می‌تواند یکی از پیشگامان هویت ما در این بازارها باشد.

اسفرجانی با اشاره به تغییر رویکرد بخش خصوصی در کسب و کار و تأثیر آن بر طراحی و بسته‌بندی آثار، گفت: مدیران باید توجه کنند که راهی به‌جز توسعه پایدار برای نجات کسب و کار بخش خصوصی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم مثل گذشته به‌صورت مقطعی در این زمینه تصمیم بگیریم و باید عمیق‌تر نگاه کنیم. پس نیاز بیشتری به طراحی پیشرفته در زمینه بسته‌بندی داریم.

وی به ایجاد حوزه اثر در روند توجه به طراحی بسته‌بندی در کشور اشاره و بیان کرد: برگزاری این دوسالانه، حوزه اثری ایجاد می‌کند که رویکرد آن پیوند دادن قدرت‌ها است، یعنی مسوولان‌ و نهادها با تولید‌کنندگان پیوند داده می‌شوند و به این فکر اساسی می‌افتند که طراحان می‌توانند پاسخگوی نیازهای‌شان باشند. مهم‌ترین مانع سفر صنایع دستی ما، بسته‌بندی خوب است. علاوه بر این‌که طراحی آیتم‌های این آثار باید به‌روز و به بسته‌بندی آن‌ها نیز توجه شود.

لازم به ذکر است که بیژن جناب ، شهرزاد اسفرجانی، دکتر محمد رزاقی، فاطمه کرکه‌آبادی و مسعود نجات هیئت انتخاب و داوری آثار را برعهده دارند. نتایج داوری و اهدای جوایز برگزیدگان روز جمعه ۱۷ مهرماه همزمان با گشایش نمایشگاه و دومین مراسم اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها اعلام خواهد شد.
کد خبر: 82062
Share/Save/Bookmark