بیمه خبرنگاران به درمان نیاز دارد، نه مُسکن
معاون امور مطبوعاتی :
بیمه خبرنگاران به درمان نیاز دارد، نه مُسکن
معاون امور مطبوعاتی حفظ حریم و حرمت رسانه‌ها را از خط قرمزهای خود برشمرد و یادآور شد: ما اساسا نباید اجازه دهیم حرمت رسانه‌ها زیر سوال برود. خط قرمز من حرمت رسانه است و برای همین هم محکم می‌گویم که ما خبرنگار و رسانه فاسد و رانت‌خوار نداریم.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۲
به گزارش هنرنیوز ، محمد خدادی ـ معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که ظهر روز چهارشنبه (۱۶ مرداد ماه) در آستانه روز خبرنگار در جمع ایسنایی‌ها حاضر شده بود، در پاسخ به این پرسش که چه اقدامات جدیدی در مدت حضور خود در معاونت مطبوعاتی برای اهالی رسانه و صنف خبرنگاران انجام داده‌ است، خاطرنشان کرد: اساسا قرار نیست فرد جدیدی که می‌آید کار جدیدی انجام بدهد، بلکه قرار است آنچه در روند فعالیت‌ها بوده را اگر خوب است تقویت کند و اگر بد است، مانع شود و در عین حال نیازشناسی و در مسیر درست حرکت کند.

او افزود: در این سه و ماه و نیمی که در معاونت مطبوعاتی حضور داشته‌ام، اولین موضوع را مساله کاغذ دانستم؛ چراکه بخشی از معیشت اهالی رسانه به بودن رسانه‌هایی است که در آنها مشغول به کار هستند و بودن رسانه‌ها نیز به تامین منابع آنها وابسته است. در این میان بخش زیادی از رسانه‌های ما را رسانه‌های مکتوب تشکیل می‌دهند که به شدت درگیر بحران کاغذ شده بودند.

معاون امور مطبوعاتی با اشاره به اقداماتی که در راستای حل مشکل کاغذ صورت گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر به یک آرامش اولیه رسیده‌ایم؛ این را اعداد و ارقام می‌گویند. امروز قیمت کاغذ از کیلویی ۱۸ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان برگشته و در بازار نیز موجود است. کاغذ با نرخ ارز کالاهای اساسی نیز تصویب و سه هزار تن هم تاکنون توزیع شده و سه هزار تن هم در حال توزیع است. از سوی دیگر، راستی‌آزمایی تیراژ نیز به مقدار ممکن انجام شده است.

بیمه خبرنگاران به درمان نیاز دارد، نه مُسکن

خدادی با تاکید بر اهمیت گفتمان رسانه‌ای، اظهار کرد: در این مدت صدایم بلند بوده است و سعی کردم با رسانه‌ها به صورت مکرر و مستمر صحبت کنم؛ نه برای تبلیغ، بلکه برای ایجاد یک صدا و گفتمان رسانه‌ای. تلاش کردم دیوارهای معاونت مطبوعاتی شیشه‌ای و پنجره‌های آن از جنس دیوار باشد و در همین راستا نیز از انجام هر گفت‌وگویی استقبال کردم.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تاکنون چه اقداماتی برای حل مشکل بیمه خبرنگاران صورت گرفته است، با بیان اینکه «نباید به شکل تک‌ بعدی به مشکل بیمه خبرنگاران نگاه کرد»، گفت: در بحث بیمه خبرنگاران به شدت نیاز به واکاوی اساسی داریم و باید این موضوع را از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار بدهیم. در وهله نخست باید رسانه‌ها را تقویت کنیم تا در گام نخست خودشان بیمه خبرنگاران را تامین کنند. همچنین سازمان تامین اجتماعی باید تسهیلات بدهد و صندوق توسعه هنر نیز کمک کند.

معاون امور مطبوعاتی با بیان اینکه «هم‌اکنون در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار داریم»، ادامه داد: مذاکرات و مکاتباتی را برای طرح موضوع انجام داده‌ام. شب گذشته نیز با صندوق هنر جلسه‌ای داشتیم که قرار شد این موضوع را به شکل جدی‌تری پیگری کنند. باید این نکته را در نظر داشت که از حضورم در معاونت مطبوعاتی سه ماه و نیم می‌گذرد؛ که البته این اصلا فرصت کمی نیست و می‌دانم که معاون وزیر باید سه شیفته کار کند. من نیز تمام تلاشم را کردم تا جایی که می‌توام سر کار باشم. اما در بحث بیمه بیشتر به دنبال موضوع‌شناسی هستم چون کارهای مسکنی پیشتر هم انجام شده است. ما باید به دنبال درمان باشیم. باید یک نسخه قابل اعتنا و قابل اتکا پیدا کنیم که نه مسئولیت مدیران رسانه‌ها را کم بکند و نه اینکه جامعه خبرنگاری را ضعیف نشان بدهد.

خبرنگار و رسانه فاسد نداریم

خدادی در بخش دیگری از سخنان خود حفظ حریم و حرمت رسانه‌ها را از خط قرمزهای خود برشمرد و یادآور شد: ما اساسا نباید اجازه دهیم حرمت رسانه‌ها زیر سوال برود. خط قرمز من حرمت رسانه است و برای همین هم محکم می‌گویم که ما خبرنگار و رسانه فاسد و رانت‌خوار نداریم. این را کسی می‌گوید ۴۰ سال خبرنگار بوده است و فقط سه ماه است که این طرف میز آمده است.

او در ادامه به نقش تاثیرگذار و مهم رسانه‌ها و خبرنگاران در انعکاس اخبار سیل اشاره و اظهار کرد: رسانه‌های در جریان سیل‌های نوروزی همه را دیدند به جز خبرنگاران. سوال این است که پتو، چاددر، برق و ... چقدر مهم است و اطلاعات چقدر مهم است؟ ما درباره اهمیت اطلاعات در بحران چقدر مطلب داریم؟ رسانه‌های در تعطیل‌ترین تعطیلی سال فعال بودند و بهترین شکل حضور داشتند. شبهاتی که در جریان سیل به راه افتاده بود و می‌توانست به دعوای ملی منجر شود، اما رسانه‌ها در این میدان بودند و جلوی آن را گرفتند.

خدادی اضافه کرد: رسانه‌ها درباره همه چیز نوشتند، اما درباره خبرنگارانی که در جریان سیل حضور داشتند چیزی ننوشتند. اگر هم صحبتی یا میزگردی برگزار شود، به بحث‌های کلان رسانه‌ای اختصاص دارد.
کد خبر: 97534
Share/Save/Bookmark