عدم حمایت معاونت زنان ریاست جمهوری از جایزه پروین
گزارش هنرنیوز از نشست خبری ششمین جایزه پروین اعتصامی؛
عدم حمایت معاونت زنان ریاست جمهوری از جایزه پروین
نشست خبری ششمین جایزه پروین اعتصامی ظهر امروز با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی این جایزه و جواد محقق نماینده دبیر علمی این جایزه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۹

به گزارش هنرنیوز در آغاز این نشست قزلی با تاکید بر بحث تمرکز زدایی جشنواره های ادبی از پایتخت گفت: بنیاد ادبیات داستانی همواره مایل است جوایزی چون جلال آل احمد، جشنواره شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی از تهران خارج شود و در سایر شهرستانها نیز امکان برگزاری داشته باشد کما اینکه چنین قصدی را درباره برگزاری جایزه جلال در اسالم داشتیم که متاسفانه محقق نشد اما چنین رویه ای درباره محافل شعری جشنواره فجر در استانها بسیار مثبت بود.
وی با بیان این مطلب افزود:‌ با توجه به اینکه زادگاه پروین اعتصامی تبریز است در نظر داشتیم این جایزه را در شهر تبریز برگزار کنیم. به همین منظور رایزمنی هایی با شهرداری تبریز صورت گرفت؛ نخست از این موضوع استقبال خوبی شد اماسپس شیوه تعامل آنها نشان داد نمی توانین جشنواره را در این ابعاد به تبریز ببریم لذا نتیجه این شد که جشنواره را در تهران برگزار کنیم ضمن اینکه امید واریم دوره های بعدی این جایزه در استانها و شهرهای دیگر برگزار شود.
قزلی با اشاره به حجم گسترده برنامه های فرهنگی در اردیبهشت ماه گفت: به دلیل آنکه در اردیبهشت ماه با برگزاری نمایشگاه کتاب معاونت فرهنگی هم و غم خود را مصروف به این برنامه بزرگ می کند و نیز اینکه در زمانهای دیگر احتمال در محاق رفتن این جشنواره در سایه جایزه جلال و جشنواره شعر فجر بود تصمیم گرفتیم تا آن را در سال جاری برگزار کنیم که اختتامیه آن را ۲۵ خرداد برگزار می کنیم.
وی با اشاره به همکاری خانه کتاب در راستای جمع آوری کتب برای این جایزه تصریح کرد: از سال گذشته با کمک خانه کتاب، به جمع آوری این کتابها مبادرت داشتیم ،‌ در یافتن برخی از کتاب‌ها به دلیل دوسالانه برگزار شدن جایزه با دشواری‌هایی روبرو بودیم‌ که خانه کتاب هم در معرفی عناوین و هم در ارائه برخی از آن‌ها با ما همکاری کامل داشتند.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در تشریح بخش های تفکیک شده این جایزه گفت: در این دوره از جایزه پروین، ۵ بخش رسمی و یک بخش رسمی و غیر اساسنامه‌ای برگزیده خواهند داشت که در ۵ بخش رسمی داستان، شعر، نقد، ادبیات نمایشی و ادبیات کودکان از جمله آن است و همچنین بخش ترجمه، بخش غیراساسنامه‌ای این دوره از جایزه است.
وی درباره آثار راه یافته به مرحله داوری توضیح داد: بخش رسمی شامل داستان‌، شعر‌، نقدو پژوهش‌های ادبی،‌ ادبیات نمایشی‌، ادبیات کودک است و بخش غیر اساسنامه‌ای شامل ترجمه است که در بخش ترجمه ۹۰۰ اثر احصا شد که ۱۲۲ اثر به مرحله داوری راه یافت. در قسمت داستان ما شاهد ۱۴۰۰ اثر بودیم که ۹۵ اثر به مرحله داوری رسیدند، در بخش شعر هزار مجموعه شناسایی شدند که از آن بین ۱۴۲ اثر به مرحله بعد راه یافتند. همچنین در بخش ادبیات نمایشی ۴۷ اثر وجود داشت که ۲۳ اثر به مرحله بعد راه یافت که از آن بین ۵ نامزد انتخاب خواهند شد. در بخش کودک ۲۱۰۰ کتاب شعر و داستان شناسایی شدند که ۲۰۰ اثر به مرحله بعد راه یافتند و از آن میان ۱۰ نامزد به مرحله نهایی راه خواهند یافت.
قزلی راضیه تجار،‌ حسن دولت‌آبادی،‌ منیره احمد سلطانی‌، سوسن طاقدیس‌، سید محمدرضا واحدی و دبیر علمی جایزه محمدعلی مهدوی‌راد از اعضای هیئت علمی جایزه پروین اعتصامی معرفی کرد و گفت: تاکنون آیین‌نامه اجرایی و داوری دچار تغییراتی شده و مشخص شده است. هیئت علمی در انتخاب داوران دقت لازم را داشت تا کسانی که را انتخاب کند که در جریان کتاب‌های منتشر شده در طول سال باشند.
وی با اشاره به اعضای هیئت امنای جایزه پروین اعتصامی بیان کرد:‌ این اعضا متشکل از وزیر ارشاد‌، نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چهار عضو یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که قاعدتاً باید شورای زنان و خانواده باشند؛ اعضای هیئت علمی توسط این افراد تعیین و سپس داوران هم در این مسیر مشخص می شوند.
در ادامه این نشست جواد محقق نماینده مهدوی راد، دبیر علمی جایزه پروین اعتصامی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران توضیح داد: جایزه پروین مانند جایزه جلال از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هر گونه تغییر و تحول در این جایزه نیاز به مصوبه این شورا دارد. البته جایزه پروین نیاز به تغییرات دارد که امیدواریم این تغییرات برای دوره‌های بعد صورت گیرد.
قزلی در تکمله این موضوع تصریح کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جایزه جلال به نظر پخته‌تر از جایزه پروین است. گویی در مصوبات جایزه پروین شتابزده تر‌ عمل شده است،‌ مثلاً در تفکیک بخش‌ها به ادبیات کودک اشاره کرده است اما ادبیات نوجوان را ندیده است و طی سال‌های گذشته اعضای هیئت امنا و علمی خود ادبیات نوجوان را بررسی کرده‌اند. یا مثلاً مشخص نشده است که ترجمه جدا بررسی شود یا ترجمه در هر بخش به صورت مجزا‌، که میان این دو تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.
وی در خصوصو حمایت لازم از این جایزه در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: ما برای جذب حمایت ها نامه‌نگاری با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده داشتیم تا آنها در این جایزه از ما حمایت کنند اما تاکنون نامه‌نگاری‌ها بی‌پاسخ بوده از همین‌رو در جوایز و اجرای این جشنواره ادبی خودکفا عمل می کنیم.
گفتنی است در پایان این نشست از پوستر ششمین جایزه پروین اعتصامی که طراح آن سلمان رئیس عبداللهی است توسط جواد محقق دبیر علمی و مهدی قزلی دبیر اجرایی این جایزه رونمایی شد.

کد خبر: 81225
Share/Save/Bookmark