آموزش مکتب‌خانه‌ای در موسیقی ایرانی بهتر از آموزش مدرسه‌ای است
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به هنرنیوز؛
آموزش مکتب‌خانه‌ای در موسیقی ایرانی بهتر از آموزش مدرسه‌ای است
امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: طبیعتا وقتی از تعزیه صحبت میکنیم که بدون متن، بدون اجرا و بدون موسیقی معنا ندارد، و از بخش های مهم برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام محرم و صفر است توجه ویژه خود را به موسیقی نشان داده ایم.
 
تاريخ : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۲

عبدالحسینی در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه موسیقی آیینی در ایام محرم از مهمترین بخش های قابل توجه در مراکز فرهنگی است و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولی مهمترین بخش تعامل فرهنگی و هنری در بدنه اصلی مردمی است، چرا برنامه های موسیقایی کمتر قابل توجه این سازمان بوده است؟» اظهار داشت: بخش مهمی از موسیقی در کانون های عزاداری، موسیقی ای هست که در خدمت هنر نمایش قرار می گیرد و طبیعتا وقتی از تعزیه صحبت میکنیم که بدون متن، بدون اجرا و بدون موسیقی معنا ندارد، و از بخش های مهم برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام محرم و صفر است توجه ویژه خود را به موسیقی نشان داده ایم. 

وی با بیان این مطلب افزود: بخشی از روایتگری تعزیه با زبان موسیقی است، طبیعتا گروه هایی که انتخاب شدند و تاکید کردند که گروهای حرفه ای هستند هم با توجه به سنتها از ابزار و ادوات موسیقی بهره مند و هم به متن مکتوب و قدیمی مسلط و هم به فرم اجرایی وفادار هستند. 

عبدالحسینی دیگر پرسش هنرنیوز را درباره آموزش موسیقی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چنین پاسخ داد: در حوزه آموزش و بعضی موارد در هنر ، باید سراغ آموزش مکتب خانه ای برویم، برای مثال ما برای تعزیه نمی توانیم کلاس های مدرسه ای یا دانشگاهی برگزار کنیم چراکه برخی هنرها ذاتا به آموزش مکتب خانه ای نیاز دارند و در چنین سیستمی تعریف می شوند. برای مثال تاثیری که استاد محمدرضا لطفی بر موسیقی و پرورش شاگردان در مکتبخانه میرزاعبدالله داشت را هیچ آموزشگاه و مرکز هنری نتوانست داشته باشد. 

وی تصریح کرد: آموزش مکتب خانه ای، شیوه و شرح درسی دارد که با آموزش دانشگاهی و مدرسه ای متفاوت است اما چون بحث ما اموزش نیست این موضوع را فرصتی دیگر تشریح خواهیم کرد. 

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره فعالیت های صورت گرفته در حوزه موسیقی در ایام محرم در این سازمان گفت: در این ایام دو کار را در حوزه موسیقی انجام داده ایم؛ یکی اینکه در تمامی کارهای ترکیبی، از موسیقی بهره مند خواهیم بود و دوم اینکه آلبوم های کثیری را که در حوزه محرم و صفر از سالیان قبل توسط سازمان تولید شده را به تمامی اجرا خواهیم کرد و در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد؛ علاوه بر آن آلبوم «پرده عشاق» که یک آلبوم سنتی آوازی است و آلبوم « کربلا» توسط استاد دولتمند خالف توسط سازمان تهیه شده را در این ایام ارائه می کنیم.

کد خبر: 75925
Share/Save/Bookmark