جهانگیر الماسی : امروز فیلم فارسی با تمام آموزه‌های سینمای سطحی دوباره پدیدار شده است
جهانگیر الماسی : امروز فیلم فارسی با تمام آموزه‌های سینمای سطحی دوباره پدیدار شده است
جهانگیر الماسی از بازگشت آموزه‌های فیلم فارسی به سینمای کشور ابراز نگرانی کرد.
 
تاريخ : جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۴
به گزارش هنرنیوز ، جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تئاتر کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به عوامل کنترل‌کننده در جریان فیلمسازی در کشور گفت: یکی از بهترین راه های کنترل فیلمسازی بدون دخالت مستقیم کنترل از طریق سرمایه‌گذاری است. الان خود به خود جریان تولید فیلم به سمت سرمایه گذاری‌هایی با ارقام بالا رفته است و فیلم‌های خانوادگی و خیابانی را با بودجه کمتر از دو میلیارد تومان نمی‌توان تولید کرد. همین باعث شده است که عده زیادی نتوانند در این عرصه حضور داشته باشند بنابراین دیگر احتیاجی به رانت و باند هم ندارد.

او ادامه داد: این ساختار پس‌زننده است. در نتیجه آنهایی که دارای عقبه سرمایه‌گذاری هستند، یا ارتباطشان با منابع مالی خوب است می‌توانند فیلم تولید کنند، اما آنهایی که سال‌های گذشته را به انباشت معرفت در خودشان پرداخته‌اند و هنوز صرفا بر اساس اصول اخلاقی و انسانی رفتار می‌کنند از این قافله عقب می‌مانند.

بازگشت به فیلم فارسی، بازگشت به هیچکاک

این بازیگر سینما در ادامه به تاثیر متقابل سطح کیفی محصولات و سطح سلیقه مخاطبان در تولید آثار سینمایی پرداخت و گفت: فیلم‌ها هرچقدر سطحی‌تر و بدون گرایش معنوی باشند، موفق‌ترند چون تماشاگران هم همین‌ را می‌پسندد. در گذشته به تماشاگر علاقه‌مند به فیلم‌های سطحی‌نگر می‌گفتیم علاقه‌مند به «فیلم فارسی»، امروز فیلم فارسی با تمام آموزه‌های سینمای سطحی، به علت نبود رویکرد متناسب با هویت، نیازهای واقعی جامعه انسانی امروز و نبود استقلال دوباره پدیدار گشته است. این در حالی است که بعد از انقلاب با رویکرد ملی و نظرداشت به گنجینه معرفت ملی‌مان در حوزه ادبیات فارسی و حکمت ایرانی و با گوشه چشمی به گنجینه‌های گرانقدرمان از حافظ و سعدی گرفته تا مولوی می‌توانستیم به یک استقلال فکری فرهنگی دست پیدا کنیم.

الماسی درباره جایگزین‌های داخلی برخی عناصر مورد نیاز برای تدوین فیلمنامه‌ها گفت: اگر طرفدارِ قصه‌گویی و سینمای روایت‌گر باشیم، می‌توانیم قصه‌گویی را از عطار بیاموزیم یا با کلیله و دمنه شروع کنیم و آثار دیگری مثل قابوس‌نامه، سعدی و مثنوی را مدنظر قرار دهیم، اما ما همه این ها را کنار گذاشته‌ایم و درعوض گرفتار هیچکاک شده‌ایم. نه اینکه هیچکاک بد باشد ولی هیچکاک متعلق به ۸۰ سال پیش است و گرهی را از مشکلات امروز جامعه جوان ما باز نمی‌کند.

وی ادامه داد: طبقات مرفه که کانال‌های ماهواره‌‌ای و امکانات تفریحی مختلفی در اختیار دارند معمولا به سمت صداوسیما نمی‌آیند. طبقات متوسط و مستضعف هم با تولیدات امروز صداوسیما خود به خود راهشان به همان طرفی می‌افتد که طبقات مرفه رفته‌اند. وقتی شیوه زندگی عوض شد، نگاه فرهنگی و گرایش‌های زیبایی‌شناسی هم در پی آن عوض می‌شود. دانشجوی امروز ما چیزی از زیبایی‌شناسی در آثار رضا عباسی نمی‌داند و هنرمندان غربی را بهتر می‌شناسند. حتی در رنگ نیز ایرانی‌ها و در کل شرقی‌ها حرف اول را می‌زدند، ولی الان، به دلیل گرایش‌های هالیوود، فیلتر سیاه و سبز باب شده است!
کد خبر: 96607
Share/Save/Bookmark