هنوز بودجه‌ای به نمایشگاه روز جهانی صنایع دستی اختصاص نداده ایم/ حمایت ما از جنس کمیته امدادی نیست
رئیس سازمان میراث فرهنگی:
هنوز بودجه‌ای به نمایشگاه روز جهانی صنایع دستی اختصاص نداده ایم/ حمایت ما از جنس کمیته امدادی نیست
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صتایع دستی درباره بودجه اختصاص داده شده برای نمایشگاه روز جهانی صنایع دستی گفت:هنوز هیچ مبلغی به این کار اختصاص داده نشده و شرکت کنندگان باید هزینه را تامین کنند.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
مسعود سلطانی‌فر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار هنرنیوزکه چه بودجه‌ای در اختیار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه روز جهانی صنایع دستی تعلق می‌گیرد، گفت: هنوز هیچ بودجه ای اختصاص نداده ایم.

وی درباره چرایی عدم تخصیص بودجه به خبرنگار هنرنیوز گفت:کسانی باید در این نمایشگاه شرکت کنند که خودشان بتوانند اعتبار آن را تامین کنند. ممکن است ما بتوانیم کمکی در این زمینه کنیم اما سیاست ما به این شکل نیست که پول غرفه، غذا و هتل بدهیم تا عده ای اجناس خودشان را بفروشند و در جیب شان بگذارند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که عنوان کرد چرا سازمان با صنایع دستی مثل کالا برخورد می کند، گفت: من پاسخ این سوال را دادم. ما بودجه محدودی برای مناطق محروم داریم که مقدار اعتبار آن بر اساس ضرورت محاسبه می شود.

سلطانی فر در پاسخ به این پرسش هنرنیوز که چرا سازمان از سیاست حمایتی به سیاست اقتصادی برای صنایع دستی رسیده است، بیان کرد: سیاست های ما کماکان حمایتی است اما نه حمایت از جنس کمیته امدادی. ما باید هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی را با حل کردن مشکلات دیگر حمایت کنیم نه آنکه غرفه رایگان در اختیار آنها قرار دهیم.

وقتی خبرنگاری عنوان کرد اما برای هنرمندان مناطق محروم بسیار سخت است که هزینه کنند و به تهران بیایند، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح  داد: تمرکز ما هم روی همین قشر است. این که گفتم هیچ بودجه ای به طور واقع به معنای هیچ نیست بلکه من و معاون صنایع دستی تصمیم گرفتیم کمک خود را متوجه تولید کنندگان مناطق محروم کنیم و این کار را به صورت هدفمند انجام دهیم مثل تورهایی که قرار است در مناطق محروم بگذاریم و به تولید کنندگان یارانه بدهیم نه آنکه کسانی که در استان های محروم و غیر محروم هستند از حقوق یکسان برخوردار شوند. طبیعتا کمک مان متوجه هنرمندان و تولیدکنندگان در مناطق محروم می کنیم.

او در پاسخ به اینکه هنرمندان را در حل کردن چه مشکلات دیگری حمایت می کند، اظهار کرد: این موضوع باشد برای بعد.

سلطانی‌فر اظهار کرد: بودجه ای برای این کار اختصاص دادیم اما رقم مشخصی نیست که آن را مطرح کنیم. ما باید این بودجه را با توجه به شرایط و برای کمک به این کار اختصاص دهیم. ما اگر ۵۰ میلیون تومان نیاز باشد همانقدر کمک می کنیم. ممکن است ۲۰۰ میلیون تومان نیاز باشد همان رقم را تخصیص می دهیم اما اگر ما برای مثال به طور قطعی رقم ۲۰۰ میلیون تومان را به عنوان بودجه این کار مطرح کنیم کسانی به جز معاون صنایع دستی به خرج کردن این رقم فکر می کنند! بنابراین رقم مشخصی در نظر نگرفته ایم و هر مقدار که لازم باشد هزینه می کنیم.


همچنین سلطانی فر در پاسخ به اینکه چرا نمایشگاه‌های صنایع دستی به شیوه گالری‌دارها و با دریافت درصد فروش از هنرمندان برگزار نمی‌شود، گفت: به نظر من این فکری اساسی و درست است و بارها آن را با دکترنامور مطلق مطرح کردم که با انجام این کار نمایشگاه صنایع دستی برای ما درآمدزا می شود اما معاون صنایع دستی این کار را انجام نمی دهد. من هم معتقدم همه مشارکت کنیم و از سود فروش هنرمندان درصدی به سازمان اختصاص پیدا کند نه به این معنا که این پول را درجیب مان بگذاریم بلکه آن را برای نمایشگاه صنایع دستی هزینه کنیم.

در این بین خبرنگاران عنوان کردند این در صورتی میسر است که تبلیغات خوبی هم برای صنایع دستی انجام شود که او با انتقاد از رسانه ها برای عدم حمایت از صنایع دستی، به این پرسش خبرنگاران چنین پاسخ داد: جز چند رسانه مابقی با ما همکاری نمی کنند و به خوبی از صنایع دستی پشتیبانی نمی کنند. من از رسانه ها انتقاد جدی دارم زیرا به جای کمک، جنجال می کنند.

خبرنگاران نیز در مقابل سیاست رسانه را برای صنایع دستی در طول همه این سالیان حمایتی عنوان کردند و یکی از خبرنگاران نیز عنوان کرد رسانه ها رسالت خود را انجام می دهند اما شما به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی جسارتاً گویی با صنایع دستی به عنوان بچه سر راهی این سازمان برخورد می کنید که سلطانی فر در پاسخ اظهار کرد: صنایع دستی فرزند اهل و بزرگ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و وارث ثروت این سازمان است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا می خواهد از فرزند اهل و وارث ثروتش درآمدزایی کند، گفت: به پرسش ها به حد کافی پاسخ دادم باقی بماند برای بعد.
کد خبر: 91477
Share/Save/Bookmark